רגע המבחן של הקואליציה: 60 דונמים מאביתר הן אדמות מדינה

המנהל האזרחי סיים לסקור את אדמות היישוב שפונה לפני כמה חודשים והודיע: מדובר באדמות מדינה. על פי המתווה שסוכם עם המתיישבים בזמן הפינוי, במידה וכך יתברר תוקם באזור ישיבה

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/10/21 10:23 ו בחשון התשפב

רגע המבחן של הקואליציה: 60 דונמים מאביתר הן אדמות מדינה
היישוב אביתר, צילום: דוברות אביתר

המתווה שהביא לפינוי התושבים מהיישוב אביתר בסמוך לצומת תפוח בשומרון, שהבטיח כי המנהל האזרחי יחל בהליך לבדיקת מעמד הקרקע הגיע לשלב ההוכחות. לאחר חודשים של עבודת המטה התגלה הבוקר (ג') כי 60 דונמים מהשטח הם אדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב. 

כזכור, על פי המתווה שסוכם עם המתיישבים, הקמת הישיבה במקום תידחה למועד לא ידוע ותוקם רק לאחר סיום הליך הסקר המהיר לקרקע והכרזה כאדמת מדינה, לפי החוק. יש להניח כי הסוגיה הנפיצה ממיילא של התיישבות ביהודה ושומרון עלולה להשפיע על יציבות הקואליציה. לפני כמה שבועות ביקרו באזור חברי הכנסת מטעם סיעת מרצ החברה בממשלה ואמרו כי "אנו דורשים משר הביטחון, גנץ, אל תאפשר את אביתר 2 ו- 3. עליך לגלות אפס סובלנות למאחזים חדשים ולהורות על יד קשה כנגד מתנחלים אלימים". 

ח"כ מיכל רוזין הוסיפה: "קיבלנו התחייבות מפורשת משר הביטחון שלא ייקבעו יותר עובדות בשטח שיפגעו באפשרות להתקדם בעתיד לעבר הסדר קבע. צריך לפנות את המקום הזה וכל מקום שיש בו השתלטות עוינת ופעילות נגד אוכלוסייה פלסטינית. אנחנו מצפים מהממשלה לפנות את המקום הזה מיד לפני שיגיעו עוד משפחות ויקבעו את המקום בשטח ולבסוף יגיעו איתם לעוד פשרה".

שרת הפנים, איילת שקד על חתימת ההסכם עם תושבי אביתר: "הישג חשוב להתיישבות בארץ ישראל. אני מודה לשר הביטחון בני גנץ על הירתמותו למציאת פתרון, לראש הממשלה נפתלי בנט על התגייסותו המלאה. ליוסי דגן, לרב לבנון ולדניאלה וייס מנהיגות יוצאת דופן ועבודה ללא לאות למען ארץ ישראל. ואחרונים חביבים, חלוצי אביתר שבמסירות נפש מפגינים ציונות מהי. אל תראו ואל תחתו. מי יתן ותזכו להמשיך ליטול חלק בפיתוחה ושגשוגה של ארץ ישראל. לו יהי חלקי עמכם". 

אביתר

אביתר צילום: Sraya Diamant/Flash90

ראשי שדולת א"י, חברי הכנסת יואב קיש ואורית סטרוק בירכו על התוצאות וקראו לפעול בהתאם. ״קוראים לממשלה לאשר כבר בימים הקרובים את הקמת הישיבה באביתר, כמובטח בהסכם בכתב עם המתישבים". עוד הוסיפו כי "ההסכם שנחתם מול מתיישבי אביתר הוא בבחינת המינימום הנדרש, ומכיון שנמצאו במקום אדמות מדינה - יהיה זה הפרת הסכם בוטה ועוול נוראי אם המדינה תגרור רגליים ולא תאשר באופן מיידי את חזרת המתיישבים למקום".