אנגלה מרקל ביד ושם: "הפשעים נגד העם היהודי - תזכורת על האחריות של הגרמנים"

ראש הממשלה וקנצלרית גרמניה ביקרו במרכז יד ושם להנצחת השואה. השניים ביקרו בתערוכת "הבזקי זיכרון", המציגה צילומים מתקופת השואה. לאחר מכן, ביקרו במוזיאון לאומנות השואה | בנט: "מקומו של העם היהודי הוא על אדמתו, כאן בארץ ישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/10/21 16:38 ד בחשון התשפב

אנגלה מרקל ביד ושם: "הפשעים נגד העם היהודי - תזכורת על האחריות של הגרמנים"
אנגלה מרקל ביד ושם, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

במהלך ביקורה האחרון בישראל במסגרת תפקיד רשמי, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ביקרה היום (א') יחד עם ראש הממשלה נפתלי בנט במרכז יד ושם. בביקור לקחו חלק יו"ר יד ושם דני דיין, ויו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו. 

בנט ומרקל ביקרו בתערוכת "הבזקי זיכרון", המציגה צילומים מתקופת השואה. לאחר מכן, ביקרו השניים במוזיאון לאומנות השואה, בו מוצגת תערוכה של האמן הבלגי, קרול דויטש. בהמשך הוצג למנהיגים הקמפוס החדש למורשת השואה, אשר נבנה בימים אלה, כמו גם חפצים שישומרו בו ומקורם בהמבורג, עיר הולדתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. בתום הסיור נפגשו השניים עם ניצול השואה, ד"ר הנרי פונר. לסיום, השתתפו ראש הממשלה והקנצלרית בטקס זיכרון ממלכתי ב"אוהל יזכור", אשר בסופו חתמה הקנצלרית מרקל בספר האורחים הרשמי של יד ושם. 

בנט ומרקל

בנט ומרקל | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בדבריה אמרה הקנצלרית כי כל ביקור ביד ושם נוגע בה כל פעם מחדש. "הפשעים נגד העם היהודי שמתועדים פה הם תזכורת חוזרת ונשנית על האחריות שאנו הגרמנים נושאים וכאזהרה", הוסיפה הקנצלרית.

ראש הממשלה אמר: "המילה העברית 'שואה', שהתקבעה גם בעולם ומשמשת לתאר את ההשמדה של העם היהודי במלחמת העולם השנייה, מקורה בתהלים: 'וְהֵמָּה לְשׁוֹאָה יְבַקְשׁוּ נַפְשִׁי'. המשמעות המקורית שלה היא 'שממה'. המטרה של הנאצים היתה להותיר אחריהם שממה - מחיקה מוחלטת של עמנו. שליש ממנו אבד. שישה מליון אנשים, נשים וילדים. 

"אבל מכובדיי, כשיוצאים מיד ושם, ורואים את דברי הנביא זכריה "וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ". מבינים שכגודל האסון, כך גודל הנס: בין ישראל החזקה, המשגשגת, האופטימית, של ימינו אלו, ובין השואה, רצח העם הגדול בהיסטוריה, והפרק הקשה, הטראגי, הכואב ביותר בתולדות עמנו - מפרידים רק כמה עשורים". 

ביקור רשמי אחרון

ביקור רשמי אחרון | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בנט אמר כי יש לקחים רבים לשואה. "גם עשורים אחרי, העם היהודי עוד לא סיים להבין לעומק את האסון שפקד אותו. בעיניי, החשוב שבלקחים הוא המובן מאליו והפשוט מכולם: מקומו של העם היהודי הוא על אדמתו, כאן בארץ ישראל".

למרות זאת הדגיש ראש הממשלה: "השואה אינה סיבת קיומה של מדינת ישראל. החיבור של העם היהודי לארצו לא החל באושוויץ. אבל אושוויץ, אחינו ואחיותנו שאבדו שם, מחזקים בנו את הנחישות לא להיות עוד לעולם עם חסר מגן, רחוק ממולדתו".  

בסיום דבריו אמר: "בשבילי, כיהודי מאמין, כישראלי, שהעבר של עמו צרוב בו, ונמצא איתו באשר ילך, כמי שענפים ממשפחתו נגדעו בשואה ומונצחים כאן בשמותיהם, כראש ממשלת ישראל, שעתידה מופקד בידיו, כל הדרכים מובילות לירושלים".  

מרקל עם דני דיין | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90