בנט למרקל: באחריות ישראל לוודא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני

קנצלרית גרמניה הגיעה לביקור רשמי ואחרון בארץ, והשתתפה בישיבת ממשלה מיוחדת. ראש הממשלה בירך: "הקנצלרית משמשת מזה שנים כמצפן המוסרי של יבשת אירופה כולה ומתווה קו בלתי מתפשר של תמיכה בישראל". בסמוך לישיבה, פעילי אם תרצו מפגינים במחאה על המימון הגרמני של ארגוני שמאל קיצוני

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 10/10/21 10:57 ד בחשון התשפב

בנט למרקל: באחריות ישראל לוודא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני
בנט ומרקל, צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התחילה היום (א') את ביקורה האחרון בישראל בתפקיד הרשמי בפגישה עם ראש הממשלה נפתלי בנט. בהמשך היא צפויה להשתתף, בישיבת ממשלה מיוחדת ותבקר במוזיאון יד ושם.

בפתח דבריו ציין בנט כי היחסים בין שתי המדינות התחזקו בתקופת שלטונה. "מערכת היחסים בין גרמניה לישראל הייתה חזקה, אבל בתקופתך הפכה לחזקה מאי פעם. היא הפכה מעוד ברית לחברות אמיתית הודות למנהיגותך". באשר לממשלה החדשה בישראל, הוסיף ראש הממשלה כי "יש לנו ימין ושמאל, יהודים ומוסלמים, דתיים וחילונים, וזה עובד, אנחנו מסתדרים יחד די טוב". מרקל, שלאחרונה התמודדה עם בחירות גם בארצה אמרה בהומור, "בהשוואה לממשלה שלך, קואליציה גרמנית נראית כמו עניין פשוט למדי".

"אנחנו מעריכים את המחויבות המתמשכת שלך לביטחון מדינת ישראל. אני מבקש לצטט אותך, הקנצלרית, במילים שאין מדויקות מהן: "ישראל היא עדיין המדינה היחידה באזור שיש בה דמוקרטיה ושלטון חוק, חופש דעה ופלורליזם. ביטחון ישראל הוא חלק מהאינטרס הלאומי של גרמניה. אנחנו לא נייטרלים". במשפט הזה, המשפט הכי חשוב, יש עמדה מוסרית, שחשוב כל-כך להשמיע, בעיקר באירופה: אנחנו לא ניטרליים. לא רק בגלל החוב המוסרי, והיחסים המיוחדים בין שתי המדינות, אלא מפני שמדינת ישראל היא באמת, כפי שאמרתי באו"ם, מגדלור בים סוער. מי ששומר על נייטרליות, בסכסוך בין ישראל לבין מדינות כמו איראן וארגונים כמו חמאס וחיזבאללה, איבד את המצפן המוסרי שלו. את, הקנצלרית, משמשת מזה שנים כמצפן המוסרי של יבשת אירופה כולה ומתווה קו בלתי מתפשר של תמיכה בישראל.

מסיבת העיתונאים של מרקל ובנט

מסיבת העיתונאים של מרקל ובנטצילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

על איראן אמר ראש הממשלה, "בימים אלה העולם יושב וממתין להחלטה בטהראן, האם לחזור או לא לחזור לשולחן הדיונים בווינה, ולהיכנס מחדש להסכם הגרעין, ה-JCPOA. האחריות המוטלת על ישראל היא לוודא - במעשים, לא בנאומים - שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. לעולם. נשק גרעיני בידיו של משטר קיצוני ואלים כזה ישנה את פני האזור ואת פני העולם. בשבילנו זו לא בעיה אסטרטגית, זו סוגיה קיומית".

קבוצת ניצולי שואה ביקשו להיפגש עם הקנצלרית כדי לדון בעניין חובה של מזרח גרמניה לישראל על-פי הסכם השילומים, הסכם שלא שולם עד ימינו. שגרירות גרמניה בישראל השיבה כי הפגישה עם מרקל במהלך הביקור לא תתאפשר,  עקב לוח זמנים צפוף ומגבלות הקורונה. הקנצלרית אמרה בתגובה: "היו סמוכים ובטוחים כי סוגיית הפיצוי על העוול הנציונאל-סוציאליסטי תמשיך להיות נוכחת בשיחות בין ממשלות גרמניה וישראל בכל הרמות".

תנועת "אם תרצו" ופורום המשפחות השכולות התייצבו מול מקום הפגישה במלון המלך דוד, במחאה על 84 מיליון שקלים שהועברו בעשור האחרון מממשלת גרמניה לארגוני תעמולה הפועלים נגד מדינת ישראל וחלקם מסייעים משפטית למחבלים רוצחים.

מנתונים שאסף אגף המחקר של תנועת "אם תרצו" עולה כי ממשלת גרמניה מממנת באופן ישיר ועקיף כ- 34 ארגוני תעמולה בעלי בסיס אידיאולוגי של שמאל קיצוני קשה. יחד הם קיבלו בין 2012-2020 מעל ל- 84 מיליון שקלים, שהם קרוב ל-22 וחצי מיליון אירו. בין המממנים הממשלתיים הישירים לארגוני הדה לגיטימציה, ניתן למצוא את משרד החוץ הגרמני, שגרירות גרמניה בישראל, המכון הגרמני לקשרי תרבות, וכן קרנות ממשלתיות שונות.

בין השנים 2012 ל-2021 הועברו מממשלת גרמניה, 15,142,234 שקלים לארגונים המספקים הגנה ומעטפת משפטית למחבלים ובני משפחותיהם, ביניהם "עדאלה" ו"האגודה לזכויות האזרח".

 

המחאה במקום

המחאה במקוםצילום: אם תרצו

במהלך הביקור עצמו, החל ממוצ"ש (09.10.2021) ועד ליום שני (11.10.2021) בשעות הבוקר, ייתכנו שינויים בהסדרי התנועה בצירים הראשיים המובילים לירושלים ובתוך העיר לפרקי זמן קצרים ונקודתיים.

צירים במרחב העירוני
בתוך ירושלים ייתכנו שיבושי תנועה נקודתיים וקצרים בזמן במספר צירים בתוך העיר במועדים הבאים: במוצ״ש בשעות הלילה, ביום ראשון בשעות הצהריים וביום שני בשעות הבוקר, הכל בהתאם למהלך הביקור.

כמו כן רח׳ דוד המלך יחסם לפרקי זמן משמעותיים במהלך הביקור מצומת פלומר - אמיל בוטה.
כמו כן, מומלץ להתעדכן באפליקציות הניווט בדבר שיבושים ועומסי התנועה. אנו קוראים לציבור להישמע להוראות השוטרים ולהתעדכן בדבר שינויים בהסדרי התנועה גם באמצעות מוקד המידע הארצי של המשטרה שמספרו 110 או בערוצי הניו מדיה של משטרת ישראל.