עמר בר לב על התרת התפילה בהר הבית: שינוי בסטטוס יסכן את שלום הציבור

השר לביטחון פנים התייחס להחלטת בית המשפט להתיר תפילה ליהודי בהר הבית ואמר כי המשטרה הגישה ערער על ההחלטה. "ש לקיים את הסטטוס-קוו הקובע שתפילת יהודים בהר הבית תתקיים לצד הכותל המערבי ותפילת מוסלמים תתקיים באל-חרם א-שריף"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 08/10/21 14:46 ב בחשון התשפב

עמר בר לב על התרת התפילה בהר הבית: שינוי בסטטוס יסכן את שלום הציבור
עולים לרגל בסוכות, צילום: מנהלת הר הבית

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, התייחס היום (ו') לפסיקת בית המשפט לפיה התפילה של הרב אריה ליפו בהר הבית, שבעקבותיה הורחק מהמקום למשך 15 יום, ואמר כי "משטרת ישראל הגישה ערער על החלטת השופטת, זאת מכיוון ששינוי בסטטוס קוו הקיים יסכן את שלום הציבור ועלול לגרום להתלקחות".

עוד הוסיף בר לב כי "מדינת ישראל דוגלת בחופש הפולחן והתפילה לכולם, יחד עם זאת, נוכח ההשלכות הביטחוניות, יש לקיים את הסטטוס-קוו הקובע שתפילת יהודים בהר הבית תתקיים לצד הכותל המערבי ותפילת מוסלמים תתקיים באל-חרם א-שריף".

צילום: Basel Awidat/Flash90

כזכור, תחילת הפרשה על פי ליפו כאשר ההחלטה על הרחקתו הגיעה לאחר שאחד מהשוטרים המוצבים בהר פנה אליו ביום הכיפורים בצורה חסרת כבוד ומזלזלת כאשר עמד לשאת דברי תורה תוך איזכור החיילים שנפלו במלחמת יום כיפור. השוטר קטע אותו לעיני כל, ואמר לו שאינו רצוי במקום זה. ליפו הוסיף כי אותו שוטר נוהג להפריע לכל יהודי שמתפלל בהר הבית וזאת בניגוד לחוק ולדין, תוך פגיעה בזכות המתפללים לחופש פולחן.

אירוע נוסף התרחש שבועיים לאחר מכן, ב-21 בספטמבר, בעת שהתפלל בשקט במקום פינתי. אותו שוטר ניגש אליו שוב והורה לו להפסיק להתפלל. הוא עוכב ובהוראת קצין משטרה רפ"ק רותם זקן הוא הורחק מהר הבית למשך 15 יום וחתם על ערבות עצמית בגובה 3,000 שקל, וזאת לאחר שנחשד בהתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור.

שופטת בית משפט השלום בירושלים בלהה יהלום נדרשה לסוגייה וקבעה לאחר צפייה בסרטון האירוע כי ליפו עמד בפינה כשלידו חבר או שניים, אין סביבו קהל, תפילתו הייתה שקטה ובלחש: "על פניו, ברמה הנדרשת לצורך החלטה זו לא מצאתי כי סממני הפעילות הדתית שביצע העורר היו חיצוניים וגלויים". השופטת ציינה כי המשטרה לא חולקת על כך שליפו, כמו רבים אחרים, מתפלל על בסיס יומיומי בהר הבית ואין בפעילות זו כשלעצמה כדי לעבור על הוראות המשטרה. "הגעתו היומיומית של העורר להר הבית מלמדת על כך שמדובר בעניין עקרוני ומהותי עבורו", אמרה השופטת.

בעקבות כך קיבלה השופטת יהלום את הערר של הרב ליפו, והורתה למשטרה לקצר את הרחקתו ולאפשר את חזרתו לתפילותיו במקום החל ממחר: "סבורתני כי המשיב הורחק לזמן ממושך דיו, לא ראיתי כי נשקפת מסוכנות המצריכה הרחקה למלוא התקופה 15 יום".

תום ניסני מנכ"ל ארגון "בידינו - למען הר הבית" מסר בתגובה לדבריו של השר לביטחון פנים כי "אין סטטוס קוו בהר הבית. בהר הבית הוקם רק ב2019 מסגד חדש, זה סטטוס קוו? מדינת ישראל היא היחידה שמשחקת במשחק הזה". עוד הוסיף כי על השר בר-לב "להכיר בחוק הישראלי הדמוקרטי שאינו מקבל מניעה מאדם להתפלל לבוראו במקום הכי קדוש לו רק בשל דתו ואמונתו. העולים להר הבית ימשיכו להתפלל, לשיר התקווה ולהניף דגל לפי החוק בהר, ולא יסתפקו בכותל".

גם בתנועת אם תרצו תקפו את דבריו של השר מטעם מפלגת העבודה והעניקו לו שיעור בהיסטוריה. 
"מסגד אל אקצא נקרא אל חרם אל שריף. הר הבית הוא שמו של המתחם כולו, בו עמד בית המקדש, המקום הקדוש ביותר לעם היהודי, אליו נשאו ונושאים יהודים את עיניהם במשך אלפי שנים. העובדה ששר בממשלת ישראל מוציא הודעה שבה הוא מכנה את הר הבית כולו בשם הזה, מהווה חרפה ואימוץ מוחלט של השקר הערבי והניסיון של הערבים להציג את הר הבית כולו כקדוש לאסלאם".