בית המשפט התיר תפילה בהר הבית: "מדובר בעניין עקרוני ומהותי"

אחרי שהורחק למשך 15 ימים מהר הבית רק בגלל שנתפס מתפלל, ערער הרב אריה ליפו לבית המשפט נגד ההחלטה, וזה נעתר לבקשתו: "לא מצאתי כי סממני הפעילות הדתית שביצע העורר היו חיצוניים וגלויים", נימקה השופטת

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/10/21 09:21 ל בתשרי התשפב

בית המשפט התיר תפילה בהר הבית: "מדובר בעניין עקרוני ומהותי"
עליית יהודים להר הבית. ארכיון, צילום: Sliman Khader/Flash90

הרב אריה ליפו, נחשב לאחד העולים המוכרים להר הבית, אך בחודש האחרון נקלע לשני עימותים עם המשטרה בעקבות העובדה שנתפס מתפלל בהר הבית, דבר שהביא להרחקתו מההר למשך 15 ימים. כעת בית המשפט התייחס לערעור של ליפו ופסק כי יש לקצר את הרחקתו מההר.  

לטענת ליפו, ההחלטה על הרחקתו הגיעה לאחר שאחד מהשוטרים המוצבים בהר פנה אליו ביום הכיפורים בצורה חסרת כבוד ומזלזלת כאשר עמד לשאת דברי תורה תוך איזכור החיילים שנפלו במלחמת יום כיפור. השוטר קטע אותו לעיני כל, ואמר לו שאינו רצוי במקום זה. ליפו הוסיף כי אותו שוטר נוהג להפריע לכל יהודי שמתפלל בהר הבית וזאת בניגוד לחוק ולדין, תוך פגיעה בזכות המתפללים לחופש פולחן.

האירוע הנוסף התרחש שבועיים לאחר מכן, ב-21 בספטמבר ,בעת שהתפלל בשקט במקום פינתי. אותו שוטר ניגש אליו שוב והורה לו להפסיק להתפלל. הוא עוכב ובהוראת קצין משטרה רפ"ק רותם זקן הוא הורחק מהר הבית למשך 15 יום וחתם על ערבות עצמית בגובה 3,000 שקל, וזאת לאחר שנחשד בהתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור.

שופטת בית משפט השלום בירושלים בלהה יהלום נדרשה לסוגייה וקבעה לאחר צפייה בסרטון האירוע כי ליפו עמד בפינה כשלידו חבר או שניים, אין סביבו קהל, תפילתו הייתה שקטה ובלחש: "על פניו, ברמה הנדרשת לצורך החלטה זו לא מצאתי כי סממני הפעילות הדתית שביצע העורר היו חיצוניים וגלויים. ודוק". השופטת ציינה כי המשטרה לא חולקת על כך שליפו, כמו רבים אחרים, מתפלל על בסיס יומיומי בהר הבית ואין בפעילות זו כשלעצמה כדי לעבור על הוראות המשטרה. "הגעתו היומיומית של העורר להר הבית מלמדת על כך שמדובר בעניין עקרוני ומהותי עבורו", אמרה השופטת.

בעקבות כך קיבלה השופטת יהלום את הערר של הרב ליפו, והורתה למשטרה לקצר את הרחקתו ולאפשר את חזרתו לתפילותיו במקום החל ממחר: "סבורתני כי המשיב הורחק לזמן ממושך דיו, לא ראיתי כי נשקפת מסוכנות המצריכה הרחקה למלוא התקופה 15 יום".

עו"ד משה פולסקי מארגון חוננו שייצג את אריה ליפו מסר: "‏אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט שלמעשה מאשרת את מה שכבר קורה בשנה האחרונה בהר הבית, ולמעשה מאפשרת גם ליהודים שחפצים בכך שממילא נמצאים בהר גם להתפלל. הדבר אינו מתקבל על הדעת שדווקא ליהודים באזור הר הבית יהיה אסור למלמל ולהתפלל אפילו באופן חרישי, כאשר למוסלמים הנמצאים בהר מותר לעשות הכל - להתפלל, לדרוש, לשחק כדורגל ולהתפרע בעוד שהמשטרה אינה מונעת זו, ודווקא היהודים אמורים להרגיש כאילו הם זרים במקום הקדוש. אנחנו מקווים שמכאן ואילך משטרת ישראל לא תתן יד להרחיק מתפללים שכבר נמצאים בהר הבית תוך פגיעה בזכויות היסוד שלהם", הוסיף פולסקי.

במטה אירגוני המקדש הגיבו לפסיקה ואמרו: "שיבת ישראל להר הבית היא עובדה קיימת ומתעצמת. ואחרי המשטרה גם בית המשפט מכיר בה ונותן לה את חותמו החוקי".

מארגון "בידינו - למען הר הבית" נמסר: "מדובר באירוע חמור ביותר בו נעצר, נחקר והורחק מהר הבית אדם נורמטיבי לחלוטין שהתפלל  אל בוראו בהר הבית. בפרוטוקול הדיון גילינו גם כי במשטרה החליטו שאסור מבחינתם למי שנולד יהודי להתפלל בהר הבית. הדבר מנוגד לפסיקות בג״צ ולחוק. אנו שמחים שהפעם בית המשפט ביטל את ההרחקה, אך לטווח הארוך עוד רדיפות צפויות מצד המשטרה כל עוד זו תמשיך לנהל את הר הבית".