פרס נובל לשלום 2021: עיתונאים מרוסיה והפיליפינים עקפו את אדריכלי הסכמי אברהם

העיתונאי הרוסי דימיטרי מורטוב והעיתונאית הפיליפינית מריה רסה זכו בקטגורית השלום של הפרס היוקרתי, "על מאבקם האמיץ למען חופש הביטוי". בכך הביסו את השותפים להסכמי אברהם שהיו מועמדים וביניהם ג'ארד קושנר ודיוויד פרידמן

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 08/10/21 12:45 ב בחשון התשפב

פרס נובל לשלום 2021: עיתונאים מרוסיה והפיליפינים עקפו את אדריכלי הסכמי אברהם
צילום: shutterstock

ועדת הפרס היוקרתי באוסלו הודיעה הבוקר (ו') על הענקת פרס נובל לשלום לשנת 2021, לעיתונאי הרוסי דימיטרי מורטוב והעיתונאית הפיליפינית מריה רסה, זאת בשם המאבק למען חופש הביטוי בארצותיהם.

"רסה ומורטוב מקבלים את הפרס לשלום על מאבקם האמיץ למען חופש הביטוי בפיליפינים וברוסיה", הכריזה ועדת הפרס, במסיבת עיתונאים בבירה הנורבגית, "במקביל, הם מייצגים את כל העיתונאים שנלחמים למען האידיאל הזה בעולם שבו הדמוקרטיה וחופש הביטוי עומדים בפני תנאים הולכים ומחמירים".

רסה ומורטוב יחלקו ביניהם את המענק יוקרתי שמגיע עם הפרס – 10 מיליון קרונות שבדיות, שהם כ-1.1 מיליון דולר. הפרס עצמו יוענק להם בטקס שייערך כמדי שנה ב-10 בדצמבר, יום השנה למותו של מייסד הקרן המעניקה את הפרס, אלפרד נובל.

המועמדים הנוספים שהתמודדו השנה היו גם אדריכלי "הסכמי אברהם" שהובילה לשלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות. השגריר האמריקאי בישראל לשעבר דיוויד פרידמן, היועץ הבכיר וחתנו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ג'ארד קושנר, וסגנו של קושנר דאז, אבי ברקוביץ. גם השגריר לשעבר של ישראל בוושינגטון רון דרמר היה מועמד. בשנה שעברה, תכנית המזון העולמית זכתה בפרס היוקרתי. 

ג

ג'ארד קושנר צילום: shutterstock

בניגוד ליתר פרסי נובל, המחולקים מעזבונו של הממציא השבדי אלפרד נובל, הנובל לשלום מוכרז באוסלו ולא בשטוקהולם. הפרס בקטגוריית הכלכלה יוכרז בשבוע הבא. 

מוקדם יותר השבוע הוכרזו הזוכים בשאר הקטגוריות. בנובל לרפואה זכו ד"ר דיוויד ג'וליוס, פיזיולוג אמריקני, וד"ר ארדם פטפוטיאן, נוירוביולוג, על תגליתם בגילוי קולטני טמפרטורה ומגע, המאפשרים לבני אדם לחוש בטעם חריף, בחיבוק וגם במיקום שלנו במרחב.