שאל את הרב

ייחודו של עם ישראל, ויהודים זוכי פרס נובל

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/04/21 01:16 ח באייר התשפא

שאלה

תמיד אומרים שיהודים הם אלה שמקבלים הכי פרסי נובל ומתגאים בהם, אבל רוב היהודים האלה הם יהודים שלא שומרים תורה ומצוות ומתחתנים עם גוים. אז למה צריך להתגאות שהם חלק מהעם שלנו אם הם לא הולכים לפי הדרך של העם?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום אילת.

איזו שאלה יפה. מעידה על החיבור העמוק שיש לך לעם. ישראל ולתורה ומצוות.

אז איך באמת יכול להיות שאנחנו מתגאים בהישגים של יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות?

על שאלה זו יש כמה תשובות. אבל התשובה העמוקה ביותר לדעתי היא תשובת ר יהודה הלוי בספר הכוזרי. כותב ר יהודה הלוי ששאלה מעין זו שאל מלך כוזר לפני אלף שנה את החבר היהודי. החבר בחכמתו הרבה ענה למלך בדרך מעניינת. החבר הסביר שכמו שיש הבדל מהותי בין דומם לצומח ובין חי לבן אדם, יש גם הבדל מהותי לא פחות אם לא יותר בין גוי לבין יהודי. אמנם, את ההבדל המשמעותי בין החייות לעולם הצומח קל לנו לראות ולשים לב אליו, אבל זה שיותר קל לשים לב להבדל לא אומר שההבדל לא קיים.

הקדוש ברוך הוא בחר בנו מכל העמים. בחירה זו נתנה לעם ישראל ייחודיות שונה משום שבניגוד לשאר ההבדלים היא לא טבעית אלא נעשתה ע"י הקב"ה בכבודו ובעצמו. כלומר ההבדל בין חיה לבין צומח אפשר לומר שזה סהכ הבדל אבולוציוני (טבעי). לעומת זאת כאמור ההבדל בין היהודי לבין הגוי הוא הבדל רוחני בלבד. אי אפשר לראות לשמוע או לחוש אותו. ההבדל הוא אלוקי.

מסביר החבר שמשום כך הקשר בין כל ישראלי לישראלי אינו מתבטא רק אם הישראלי השני מקיים תורה ומצוות או לא. הקשר בין כל אחד ואחד מאיתנו הוא קשר עמוק ופנימי, שאין אפשרות להרגיש להריח לראות או לשמוע אותו. זו גם הסיבה שאדם שמתגייר אינו יכול לחזור להיות גוי. וזו גם הסיבה שאנחנו לא מעודדים גויים להיות יהודים. יש תפקיד לגויים ויש תפקיד לישראל. בדיוק כמו שיש תפקיד לצמח ולחיה להיות צמח וחיה. גוי שמתגייר על פי היהדות נשמתו הייתה במעמד הר סיני, כלומר הוא הפנימיות תמיד היה ישראלי.

לכן אפשר לומר את אותו הדבר על פרסי הנובל. הגאווה הישראלית שיש אינה תלויה בחיבור של עשית מצוות כזו או אחרת אלא בחיבור הפנימי שנקרא עם ישראל.

לעיון נוסף מוזמנת לפתוח את ספר הכוזרי עצמו בתחילת דברי החבר עם פירוש הרב שרקי או הרב אבינר. בנוסף כמובן אפשר להרחיב מתוך עולמה של תורה המון תשובות בבית המדרש. אם יש לך מורה או רב שתוכלי ללמוד איתם את הנושא החשוב הזה מה טוב.

יישר כח על השאלה היפה.

בהצלחה.

איתן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות