בלי אכיפה: התו הירוק החדש אושר למשך שלושה ימים

בכנסת אישרו הבוקר את תקנות התו הירוק החדש, אך עקב קשיים משפטיים לא ניתן לבצע אכיפה עד יום חמישי. החל מהלילה, אין מדינות האסורות ליציאה. פרייס בדיון: "הסיכוי לתחלואה חוזרת בקרב ילדים נמוך"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 04/10/21 12:30 כח בתשרי התשפב

בלי אכיפה: התו הירוק החדש אושר למשך שלושה ימים
התו הירוק החדש, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתחילת השבוע עודכנה מדיניות התו הירוק בישראל, והאישור שהונפק בעבר למחלימים ומתחסנים כבר לא בתוקף. בדיון שהתקיים הבוקר (ב') בוועדת חוקה, הבהיר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, כי בשל פקיעתו של התו הישן והעיכוב בהנפקת התו החש, אין אפשרות לאכוף או לתת אזהרות. התו הירוק החדש אושר למשך שלושה ימים בלבד,  על מנת לאפשר לממשלה להביא תקנות עם הקלות מדתיות נוספות כדרישת הוועדה בנוגע לשטחים פתוחים. 

"בגלל הבעייתיות שהייתה בהשגת הדבר ביקשתי ממשרד הבריאות ומהמשרד לביטחון פנים שלא תהיה אכיפה בהקשר זה, גם לא אזהרות, כי כל עוד אין אפשרות להוציא תו ירוק חדש זה לא נכון בעינינו. כך גם הועבר לכל השוטרים", אמר המשנה ליועמ"ש. 

עוד הסביר כי "בתקנות החדשות מצוין בדברי ההסבר שלנוכח העניין שלתו הישן כבר אין תוקף ומאחר שלוקח זמן להוציא והרצון לתת לציבור להתרגל, האכיפה בפועל של החובה החדשה בתו ירוק חדש לא תיעשה לפני יום חמישי הקרוב".

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס נכחה גם היא בדיון בכנסת ואמרה כי במעקב שבוצע על ידי האגף לאפידמיולוגיה נמצאה ירידה במועילות החיסון של המחוסנים הוותיקים מ 95% ל- 40% במניעת הדבקה. 

"לאורך כל מבצע החיסונים נטרנו את מועילות החיסונים וראינו את הירידה. רואים את נתוני התחלואה לפי מועד החיסון ומה הסיכון שיחלו. בקבוצת הגיל 60+ יש בעלי תו ירוק מינואר ורואים שבקבוצת הגיל שחוסנה בינואר, הסיכון שלה יותר גבוה לחלות משל אלו שחוסנו בפברואר, וכך הלאה, רואים את דעיכת החיסון. המחוסנים הראשונים היו חלק מההדבקות בגל התחלואה הרביעי. גם במוגנות מפני תחלואה קשה וקריטית חלה ירידה מ-95% ל-80%, כלומר הסיכון לחלות קשה עלה פי 4. 
גם בבדיקת נתוני התחלואה המיובאת מחו״ל שהיתה בעליה מתמדת בגל הרביעי, עד כדי 200 מאומתים שנכנסו מדי יום, נמצא ש-91% מהם היו מחוסנים בעלי תו ירוק מעל 5 חודשים".
עוד אמרה כי "כלל הגורמים העידו על דעיכת חיסונים. בגלל שאנחנו המדינה הראשונה המחוסנת לא הייתה מדינה נוספת להסתכל עליה. זה נתן לנו גם תחושה של כובד האחריות". 

תחלואה חוזרת בקרב ילדים 

עם החזרה לשגרה ופתיחת בתי הספר לאחר החגים, קיים חשש כי התקהלות הילדים במוסדות תגרום לעלייה בתחלואה. על כך אמרה ד"ר פרייס כי "הסיכוי לתחלואה חוזרת בקרב ילדים נמוך ב-50% מאשר בקרב מבוגרים. לכן, ניתן להשאיר להם תו ירוק גם אם חלפה חצי שנה. הסיכון שנלקח נמוך. ככל שהגיל עולה הסיכון לתחלואה עולה וכך גם לתחלואה חוזרת והסיכון של המתבגרים הוא הגבוה ביותר לחלות". 

שרון אלרעי

שרון אלרעיצילום:דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

עוד אושר, התקנות המסירות את איסור היציאה לברזיל, בולגריה ותורכיה וכן את קיצור תוקף תקנות הגבלת היציאה ל-03.10. יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב: "החל מאתמול בלילה אין מדינות אסורות ליציאה. טוב יעשה הציבור הרחב שיעקוב אחר מדינות באזהרת מסע לטובת בריאותו".