החשיפה שסבכה את ניר ברקת

קרוב ל-12 מיליון מסמכים דלפו מחברות פיננסיות מובילות וסבכו את מנהיגי העולם | המסמכים חושפים את העברות הכספים של המנהיגים למקלטי מס והתנהגות קלוקלת | גם שמות של ישראלים בכירים עלו בתחקיר

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 04/10/21 11:29 כח בתשרי התשפב

החשיפה שסבכה את ניר ברקת
ניר ברקת , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

קרוב ל-12 מיליון מסמכים נחשפו בדליפה הכלכלית הגדולה אי פעם. המסמכים שדלפו ממסר חברות בכירות שמעניקות מקלטי מס לשועי עולם חשפו עד כמה מנהיגים ברחבי העולם מנצלים מקלטי מס ושורה של התנהלויות כלכליות שאינן עולות בקנה אחד עם החוק או עם הצהרותיהם הפוליטיות של אותם מנהיגים. המסמכים הגיעו לארגון התחקירנים הבינלאומי, שהעביר אותם אל 600 עיתונאים מ-117 מדינות ומעשרות כלי תקשורת. העיתונאים אורי בלאו ודניאל דולב מארגון שומרים היו הנציגים הישראלים בפרויקט.

לא פחות מ-40 אלף אזכורים לישראל מופיעים במסמכים שהודלפו וחושפים התנהלות כלכלית בעייתית. שלושה שמות מוכרים בישראל מופיעים בחשיפה: ח"כ ניר ברקת, השר לשעבר חיים רמון ואיש העסקים בני שטיינמץ. 

כלפי ברקת נטען כי בזמן שהחל לכהן כח"כ ב-2019, העביר את מניותיו לאחיו, אלי ברקת. לפי ארגון שומרים שחשף את הפרשה בישראל העברת המניות אינה תואמת את הנחיות ועדת האתיקה של הכנסת שדורשת לא להעביר מניות לבן משפחה אלא לחברת אחזקה ציבורית. כמו כן טוענים בשומרים כי חברת איטורו בה לברקת היה חלק, בחרה להירשם באיי הבתולה הבריטיים שם מס החברות עומד על 0%.

בלשכת ניר ברקת מיהרו להגיב ואמרו כי: "מאז ומעולם שילם ברקת את המיסים שלו באופן מלא בישראל ומקפיד לעבוד בעבור שקל לשנה בכל תפקידיו הציבוריים. עם כניסתו לזירה הציבורית לפני כ-18 שנים, הוא העביר את הניהול על כל עסקיו לאחיו ועם בחירתו לכנסת הגיש מסמכים לניהול עיוור בתוספת הצהרת הון מלאה לועדת האתיקה וביקש את הנחיותיה כפי שמתבקש. יצויין כי החוק מאפשר לחבר כנסת להעביר את עסקיו לניהול עיוור לקרוב משפחה שהיה שותף לעסקיו בעבר".

ברקת הוסיף וטען לרדיפה פוליטית, "קשה לנתק את האינטרסים הפוליטיים שבחשו בפרסום ״תחקיר״ מגוחך זה, מהעובדה שברקת מסומן כאחד המנהיגים שעשויים להחזיר את הליכוד לשלטון" כתב.

https://www.youtube.com/watch?v=NgqgF2b
(חשיפת המסמכים).