קבינט המומחים מותח ביקורת: "לא סביר להמשיך במסלול הקיים"

ברקע המשך גל התחלואה, קבינט המומחים התייחס למדיניות הישראלית וטען: "הממשלה מטילה את יהבה על החיסונים - הגישה הזאת לא הוכיחה את עצמה" | בהמשך דנו חברי הקבינט כמה חולים חזרו מאומן ומתי ה-FDA יאשר חיסון לילדים ובנוסף פרסמו את המלצותיהם

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 23/09/21 18:40 יז בתשרי התשפב

קבינט המומחים מותח ביקורת: "לא סביר להמשיך במסלול הקיים"
תור ארוך בדרך לבדיקת הקורונה , צילום: Yossi Aloni/Flash90

ברקע הידוק ההגבלות הצפויות על לא מחוסנים, קבינט המומחים לקורונה בראשותו של פרופ' רן בליצר ובהשתתפות מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס ופרויקטור הקורונה פרופ' סלמן זרקא, פרסם היום (ה') את סיכום הדיון שקיים אתמול בלילה, ובו הוא תוקף את התנהלות הממשלה בגל הרביעי שהביאה לעליית גדולה בהיקפי התחלואה ובמספר המתים מהמגפה. בעקבות זאת קובעים המומחים: "לא ניתן ולא סביר להמשיך במסלול הקיים".

"היקף התחלואה המתמשך בחודש האחרון גובה מחיר כבד בנפש", קבעו המומחים והוסיפו כי, "למרות התקווה לירידה בתחלואה בזכות מבצע החיסונים, לא ניתן ולא סביר להמשיך במסלול הקיים ומתחייב שינוי מדיניות להתקפות הביניים עד אשר תוכח ירידה משמעותית ומתמדת בתחלואה הקשה".

 

חברי הקבינט טוענים כי הגישה של ניהול לפי מספר החולים הקשים עד לשלב מאוד מתקדם היא מסוכנת, אך לעומת זאת, הגישה שכוללת טווח כלים רחב יותר כמו תו ירוק ומגבלות התקהלות בשלב מוקדם יותר היא הנכונה יותר. 

"הממשלה מטילה את יהבה על החיסונים ובעיקר חיסוני הבוסטר במינימום מגבלות משקיות גם אם התחלואה מתגברת או בשיאה", אמרו המומחים והפנו אצבע מאשימה כלפי הממשלה. "הפורום מתריע כי גישה זו לא הוכיחה את עצמה עד כה, ותפיסה לפיה החיסונים הם המענה הבלעדי נושאת בחובה סיכון יתר". הקבינט אף טען כי, "המשך התבססות על תקווה שהתחלואה תרד למרות החזרה ללימודים, רק על מנת שלא להטיל אך לא את מגבלת ההתקבלות המינימלית ביותר אינו סביר לדעת המומחים".

"חיסון הילדים עומד בפתח"

הקבינט ציין כי לפי נתוני התחלואה שמספק משרד הבריאות ישנה עלייה משמעותית במגזר הערבי, בעיקר בגילי בית ספר, כפי שקרה במגזר החרדי סביב א' אלול. לטענתם, התחלואה צפויה לעלות שוב סביב החזרה ללימודים, וישנה סבירות לפיה נראה תמונות קשות של צוותי רפואה שנאלצים לתעדף חולים צעירים על פני מבוגרים. 

עוד הוסיפו חברי הקבינט כי אירועי ראש השנה באומן, הובילו להידבקות של אלפי ישראלים, בהם 20 צעירים במצב קשה וקריטי אשר רבים מהם לא התחסנו, וכן לפטירתם של שניים נוספים. 

חברי הקבינט התייחסו לירידה ביעילות החיסון השני כחצי שנה לאחר שבוצע וקראו לעדכן את ההגדרות: "מי שלא מעוניין להתחסן שייכנס לאתרים עם בדיקה מהירה". לפני הסיום נדרשו המומחים לסוגיית חיסון ילדים ואמרו: "חיסון הילדים עומד בפתח וסביר שיאושר בשבועות הקרובים ב-FDA. יש להתחיל כבר כעת בהכנת מערך הסברה לציבור שכן המדובר ברכיב מפתח בהפסקת מעגל הקסמים של הדבקות בבתי הספר והדבקה נגזרת של בני משפחה מבוגרים". 

המלצות המומחים, קבעו יש לעדכן את התו הירוק

המלצות המומחים, קבעו יש לעדכן את התו הירוק, צילום: קבינט המומחים