עסקת טיעון לרוצח יהודייה בבית כנסת

צעיר אמריקאי פתח באש על מתפללים בבית הכנסת של חב"ד בקליפורניה במהלך חג הפסח לפני שנתיים. הוא הודה במסגרת עסקת טיעון וצפוי לקבל מאסר עולם

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 19/09/21 09:07 יג בתשרי התשפב

עסקת טיעון לרוצח יהודייה בבית כנסת
בית הכנסת שבו אירע הירי, צילום: מוקד חב"ד

שנתיים וחצי חלפו מאז אירע פשע השנאה בבית הכנסת של חב"ד בעיר סן דייגו שבקליפורניה, אז נרצחה לורי גילברט קיי ונפצעו שלושה מתפללים נוספים. בכתב אישום הכולל 113 סעיפים, הודה ג'ון ארנסט, צעיר אמריקאי, במסגרת עסקת טיעון בעבירה פדרלית של פשע שנאה. 

על פי דיווח של משרד המשפטים בארצות הברית, הרשויות וכך גם עורכי דינו של הנאשם יבקשו להטיל עליו עונש של מאסר עולם, ובית המשפט ימסור את גזר הדין ב-28 בדצמבר. 

גילברט קיי (60) התפללה עם עוד עשרות מבני הקהילה ביומו האחרון של חג הפסח בבית הכנסת של חב"ד, עד שהצעיר, סטודנט אמריקאי בן 19, פתח עליהם באש, רצח אותה ופצע רב ושני ילדים.

 זמן קצר לאחר שביצע את הרצח, התגאה ארנסט על מוצאו האירופי וכתב בין היתר: "לבני משפחתי וחברי - אני כבר שומע את הקולות שלכם: 'איך יכולת לזרוק את חייך? היה לך הכל! הייתה לך משפחה אוהבת, היו לך חברים טובים, הייתה לך כנסה...'. אני מבין למה הייתם שואלים את זה, אבל אני מציג לכם עכשיו שאלה אחרת: האם שווה לי לחיות חיים נוחים במחיר של יהדות בין לאומית החותמת את אבדן הגזע שלי? לא. אני לא אמכור את נשמתי. אני מעדיף למות או לבלות את שארית חיי בכלא מאשר לדעת כי לא עשיתי דבר כדי לעצור את הרוע הזה".

הרב ישראל גולדשטיין, שנפגע מירי בבית הכנסת בקליפורניה, התראיין בעבר לתקשורת האמריקאית וסיפר על רגעים הקשיים. בעיצומה של דרשת החג בבית הכנסת, הוא שמע רעשים חזקים בבית הכנסת. "חשבתי ששולחן נפל", אמר. "הסתובבתי ולפתע עמדתי מול הרוצח הזה, הטרוריסט הזה". "הוא החזיק רובה. ברגע שהוא עמד מולי הוא התחיל לירות לעברי", סיפר גולדשטיין, שאושפז בבית החולים.