הרמטכ"ל דוחה את הביקורת: "על טעויות בשיקול דעת בשדה הקרב לא מענישים"

באגרת לחיילי צה"ל לרגל השנה החדשה, התייחס הרמטכ"ל בעקיפין לביקורת הציבורית נגד תחקיר מותו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי ז"ל, בו לא מצאו לנכון להעניש מפקדים: "חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שיילחם עבורה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/09/21 20:49 כז באלול התשפא

הרמטכ"ל דוחה את הביקורת: "על טעויות בשיקול דעת בשדה הקרב לא מענישים"
כוכבי, צילום: דובר צה"ל

ראש המטה הכללי, רב אלוף אביב כוכבי, לא נותר אדיש למותו של לוחם מג"ב בראל אחיה חדריה שמואלי ז"ל, מירי מטווח אפס בגבול עזה במוצאי שבת לפני שבועיים. מנגד, כוכבי נותן גיבוי מלא למפקדי צה"ל ומתייחס לביקורת הציבורית הרחבה נגד התחקיר בו הוחלט של להעניש את המפקדים בשטח על אף המחדל. 

באגרת שנשלחה לחיילי צה"ל עם צאת השבת לרגל ראש השנה, כתב כוכבי: "הגנה מחייבת לחימה ולחימה מחייבת הקרבה. מצבי לחימה מאופיינים בערפל קרב ובנסיבות משתנות, וההחלטות לרוב מתקבלות בחוסר ודאות ובפרק זמן קצר. לכן לעולם יתכנו שגיאות, ואלו לדאבון הלב עלולות להוביל לנפגעים ולהרוגים".

כוכבי כאמור, גיבה במילותיו את המפקדים: "אין תפקיד ואין מקצוע שלא נעשות בו טעויות, ובלחימה מול אויב במיוחד. אין מפקד שלא שגה ומפקדים רבים איבדו חיילים שהם אוהבים והם נושאים אותם עימם כל חייהם. חובתנו לתחקר באופן נוקב, להגיע לחקר האמת ולהפיק לקחים, אבל על טעויות בשיקול דעת בשדה הקרב לא מאשימים ולא מענישים".


(הלווית בראל אחיה ז"ל, "כאן חדשות")

"צה"ל מגן לאורך הגבולות וחיילינו פרוסים כחיץ בין האויב לאזרחי המדינה. זה יעודנו! נשבענו להגן על האזרחים גם במחיר חיינו. הכוחות מצוידים באמצעי לחימה, בהוראות הפעלת נשק, בגיבוי מלא להפעילן ובפיקוד מלפנים. ידי הלוחמים משוחררות ואוחזות בנשק, ובכל מקרה של סכנת חיים סוחטות את ההדק כדי לפגוע באויב תוך שנקפיד להיות צבא התקפי ומוסרי, לוחמני וערכי", כוכבי הוסיף: "חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שיילחם עבורה. הנכונות לשאת באבדות היא תנאי לחוסן לאומי, והחוסן הוא תנאי להמשך הקיום".

הרמטכ"ל הדגיש: "מפקדים וחיילים - אני מגבה אתכם באופן מלא. המשיכו ליזום ולקחת אחריות, להעיז ולשאת בתוצאות. הגיבוי שאנו מעניקים לכם מבטא בראש ובראשונה גיבוי לשיטת הפיקוד והמנהיגות בצה"ל. לא נשנה אותה, נחזק אותה. זה לא רק עניין של צה"ל, זה עניין של מדינת ישראל ובמרכזו השאלה אילו מפקדים היא רוצה - מעיזים ויוזמים או מתגוננים והססנים. היו נועזים".

את דבריו סיים כוכבי בברכה לחיילי צה"ל: "לכבוד השנה החדשה אני מאחל שנדע להאיץ את תהליך ההשתנות וההתחדשות שצה"ל עובר, שכל כולו מבוסס על איכותכם ומסירותכם ומיועד לשפר את כח המגן. נמשיך להתרכז בהגנה על מדינת ישראל, כדי לעמוד ביעדים הלאומיים, ונמשיך לאפשר לכל אדם ומשפחה להגשים את חייהם האישיים. אני מעריך אתכם מאד, סומך עליכם, ומאחל לכם, למשפחות ולכל בית ישראל שנה טובה".

צילום: ללא