נתונים מדאיגים היועץ לשעבר של בנט: "אני מאוכזב, אין עם מי לדבר"

הוא היה מקורב לבנט וייעץ לו בזמן שהיה שר הביטחון | אבל מאז נכנס בנט למשרד ראש הממשלה קובי אלירז מודאג מעצימת העיניים למול ההשתלטות הפלשתינית "בוקר אחד ונגלה שהפסדנו את השטח, בנט כבול לממשלה שלא נותנת לו לעשות כלום"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 27/08/21 09:34 יט באלול התשפא

היועץ לשעבר של בנט: "אני מאוכזב, אין עם מי לדבר"
קובי אלירז, צילום: Hillel Maeir/Flash90

קובי אלירז הוא אחד הקולות הבקיאים ביותר בהשתלטות הפלשתינית על שטחי C, אלירז מכיר את הנושא ואף יעץ לבנט בימים שהיה שר הביטחון, אבל בממשלה הנוכחית בנט העדיף להשאיר את אלירז מאחור, והיום אלירז חושף דאגה עמוקה, ומטיח בבנט האשמות קשות במיוחד.

בריאיון נרחב לקלמן ליבסקינד שמתפרסם הבוקר ב'מעריב' הזהיר אלירז מההשתלטות הפלשתינית "אתה זוכר את נצרים, בגוש קטיף? את זה שכל יציאה לכביש הייתה אירוע ביטחוני? זה הגורל שמצפה ל־70־80 יישובים ביו"ש. לשם אנחנו הולכים. כל השטח שמסביב יהיה פלסטיני. כל יציאה מהבית תהפוך למורכבת ביטחונית. כל הציר של בית אל, עפרה, עלי, שילה ותפוח, יהפוך לקנטונים ישראליים מבודדים. זה יהיה גורלם של הרבה מאוד יישובים". הוא מרתיע.

על ראש הממשלה אומר אלירז: "אני מאוכזב מאוד מנפתלי כשהוא נכנס ללשכת ראש הממשלה, אמרתי: 'יופי, עכשיו הוא יטפל בזה'. התאכזבתי לראות שזה אפילו לא עלה במו"מ הקואליציוני של ימינה. היחיד שהעלה את זה היה זאב אלקין. האירוע הזה הוא האירוע המדיני־ביטחוני הדרמטי ביותר שיש לנו, הוא הרבה יותר חשוב מעוד כמה יחידות דיור שייבנו, ואף אחד לא מזהה את זה".

אלירז ממשיך להזהיר וחושף את הנתונים המדאיגים מאחורי התכנית של הרשות הפלשתינית שמטרתה לדבריו: "יצירת רצפים טריטוריאליים מיושבים בין אזורים בשליטת הרשות הפלסטינית, חנק ההתיישבות היהודית ומניעת התרחבותה, השתלטות על עורקי תחבורה מרכזיים והתחברות לקו הירוק". אלירז מרתיע: "בהסכמי אוסלו קיבלנו 60% מהשטח, ו־40% הלכו לפלסטינים. עברו פחות מ־30 שנה מאוסלו ואנחנו בדרדור קשה. המציאות בשטח היום היא שהעסק התהפך. היום הפלסטינים יושבים על 60% ,ואנחנו על 40%.

"אם המצב יימשך, נתעורר בוקר אחד ונגלה שהפסדנו את השטח. זה נחמד שיש לנו את גבעת זאב ואת אלקנה. אבל כשנישאר איתן, איבדנו את יכולת השליטה שלנו בשטח. תראה מה קורה בבקעת הירדן, שהולכת ונאכלת על ידי בדואים ופלסטינים. הם המציאו משהו חדש. אנשים שגרים בכפר צריכים בית קיץ או בית חורף באזור החקלאי שלהם. וככה אתה מוצא את עצמך פתאום עם כפר אם וכפר בת".

אלירז שעבד עם בנט בנושא מוסיף לתקוף את ראש הממשלה: "אני מסתכל עליו ושואל: נפתלי בנט, ידידי היקר, החלפת את בנימין נתניהו והיית מוכן לעשות בשביל זה לא מעט פליק פלאקים. אבל בסוף, אם אתה ממשיך לטפל רק בדירוג האשראי של ישראל, ובבעיה האיראנית ובקורונה, אז איפה היתרון שלך על נתניהו? הרי גם נתניהו לא היה רע בתחומים האלה".

אלירז תקף את ממשלת בנט-לפיד ואמר לסיום: אם הכל ממשיך כמו שהיה, ואתה כבול לממשלה שלא נותנת לך לעשות כלום, אז מה שווה כל זה? הלכת למהלך הזה כדי להיות ראש ממשלה וזהו? איפה אתה מראה שמשהו השתנה מהרגע שנכנסת?". ניסיתי לדבר איתו אין עם מי לדבר".


(בנייה פלשתינית ביו"ש)