מסכמים שנה: 10 הכתבות הנקראות ביותר בכיפה בתשפ"א

רוטציה נוספת בראשות הממשלה אבל לפחות אין בחירות, עוד פולמוסים מגזריים, צניעות, החרמת רבנים וזוגיות חדשה - והכל ברקע הקורונה שנמשכת ונמשכת | אז רגע לפני שתשפ"ב מתחילה, הגיע הזמן להיזכר בדברים המעניינים ביותר שקרו בתשפ"א

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/09/21 08:42 כט באלול התשפא

מסכמים שנה: 10 הכתבות הנקראות ביותר בכיפה בתשפ"א
שיפה וטובה תהא השנה, צילום: shutterstock

עוד שנה מגיעה לסיומה, אך נראה שזאת הייתה ארוכה במיוחד. שני סגרים, שלושה חיסונים וראש ממשלה חדש אחד. רגע לפני שראש השנה מגיע וכולנו ניכנס בחיל וברעדה לשנת תשפ"ב (מוזמנים להתחיל לחשוב על פירוש מקורי לראשי התיבות), זה הזמן לסכם את השנה שחלפה, על הסערות הפוליטיות, הפולמוסים המגזריים, המחדלים והתחקירים שליוו את 12 החודשים שחלפו והביאו אותו לפתחה של השנה חדשה, שבתפילה משותפת נקווה כי תהיה כפי שכתבה נעמי שמר: "שיפה ושונה תהא השנה".

10. האויב התורן של מפלגת נעם: תנועת 'כנפיים של קרמבו'

מפלגת נעם מבית מדרשה של ישיבת הר המור, חזרה השנה למרכז העניינים כשאל רשימת מפלגת "הציונות הדתית" לכנסת הנוכחית נכנס אבי מעוז, יו"ר המפלגה. עוד קודם לכן, המפלגה החרד"לית שבה לתודעה כשמספר 3 ברשימתה, יגאל כנען, פרסם פוסט בפייסבוק בו הוא מותח ביקורת על לא אחרת מתנועת הנוער 'כנפיים של קרמבו', שעוזרת לשלב נוער עם נכויות בחברה. כנען טען כי התנועה זוכה למימון מהקרן החדשה לישראל ומשלבת תכנים אנטי לאומיים "המטשטשים" את התכונות בין גברים לנשים. תוך זמן קצר הפוסט הוסר מהרשת. 

9. סערה בבגרות בלשון: משרד החינוך שותל מסרים בבחינה

עוד טרלול פרוגרסיבי? התיכוניסטים שניגשו בתחילת חודש יוני לבחינות הבגרות בלשון, נדהמו לראות כי הבחינה כוללת חלק קריאה של שלושה מאמרים בנושא העיסוק בשפה המגדרית בעברית ומחשבה על מעבר לשפה א-מגדרית. תלמידים רבים הביעו מורת רוח מהדרך המניפולטיבית בה משרד החינוך להעביר מסרים לתלמידים, כאשר בוחרים להכניס אותם לדיון כזה בניגוד לרצונם.

8. צופית גרנט חושפת: זאת הסיבה שהתחלתי לשמור שבת

צופית גרנט ושולי רנד זוג. משפט שלא היה מתקבל על הדעת לפני מספר שנים, הפך לעובדה מוגמרת בשנה האחרונה, כשהשניים הוציאו אט אט את הקשר אל אור הזרקורים. גרנט שמקיימת אורח חיים חילוני למהדרין העידה מספר פעמים בשנה האחרונה כי בעזרתו של שולי היא מתקרבת לדת, ואף צולמה עם כיסוי ראש (מהמם!!!) באחת ההזדמנויות. 

צופית גרנט בכיסוי ראש

צופית גרנט בכיסוי ראש, מהמם, נכון? צילום: תום ניסני

7. הרבנית פיוטרקובסקי: יש לבחון איסור נגיעה בזמן נידה

אחת הסערות המגזריות המשמעותיות של השנה האחרונה (כי איך אפשר בלי), התרחשה דווקא כשהרבנית ואשת ההלכה הסבירה כי כיום תפיסה הזוגית שלנו שונה, ולכן היא דורשת שינויים הלכתיים. היא קראה לסווג את סוגי הנגיעה בין בני הזוג בעת נידה - מגע נחמה, מגע חיבה ומגע אינטימי. "אני כמהה שמישהו מאנשי ההלכה יסכים לקיים שיחה בנושא". הקריאות נגד לא אחרו לבוא.

6. הנזקים שהקורונה עשתה במערכת החינוך, והחשש מהשרה החדשה: 

שנת הקורונה פגעה קשות במערכת החינוך ובתלמידים, שעדיין מתמודדים עם נזקים לימודיים רבים והעמקת הפערים בין אוכלוסיות חזקות לחלשות. כינסנו אקדמאים בכירים כדי שימנו את הבעיות שנוצרו מפרוץ המגפה בבתי הספר והתיכונים, ויציעו פתרונות אפשריים. השורה התחתונה: "משרד החינוך לא משמש דוגמא למה שכן צריך להיות", וטוענים: "מי שסמך בקורונה רק על המורים וההורים שלו - נשאר מאחור". 

בית ספר ריק

בית ספר ריק. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גם שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון עלתה פעמים רבות לכותרות בין השאר בשל התנגדותה לחיסון תלמידי בתוך בתי הספר ובזמן שעות הלימודים, אך גם בעקבות חוסר האקטיביות שלה לגבי תחילת שנת הלימודים שהביאה לכך שבכל חודש ספטמבר יש רק 12 ימי לימוד, כולל ימי שישי, וזאת בלי שהזכרנו את ההדבקות הצפויות במוסדות החינוך. לך תשלים פערים ככה.

5. דוס בהסוואה: התחרות ששיגעה את המגזר

עם הקורונה נכנסו לחיינו גם המסכות, אז גם אנחנו שמחנו להצטרף לטרנד ופצחנו בפרוייקט שנקרא: "דוס בהסוואה", בו בכל שבוע כתב חידה מסתיר מאחוריו דמות מגזרית מוכרת שמחופשת לדמות פיקטיבית מצויירת. הזוכים המאושרים קיבלו את פרסים והשאירו תיאבון לפרוייקט המשך. 

דוס בהסוואה

דוס בהסוואה, צילום: כיפה

4. שומעים את הקולות שהושתקו: הסיפורים מתלמוד התורה 'מורשה' נחשפים

סיפור אחד של בוגר תלמוד התורה "מורשה" בירושלים, הביא לגל עדויות וסיפורים אישיים מצד בוגרים רבים של המוסד, שהציפו את המכות, הסטירות והאלימות הרבה מצד צוות הרבנים שהביאו לטראומות רבות: "אנשים שבאו ופרקו את האגרסיות שלהם על ילדים - הם החטיפו על ימין ועל שמאל", העידו הבוגרים שזכו לכתף קרה בלבד מצד הנהלת המקום.

תלמוד תורה "מורשה"

תלמוד תורה "מורשה", צילום: חדשות כיפה

3. כל הנחלים זורמים, כמעט: בוטל אירוע של הרב עופרן במושב נחלים

ועדת המוגנות של המושב נחלים הזמינה את הרב של קיבוץ יבנה להרצות לתושבים בנושא, אך רב המושב התנגד נחרצות להזמנתו ולקיום ההרצאה במבנה ציבור. הוועד ביטל את שריון המבנה והעביר את האירוע לאוויר הפתוח. בתגובה ביטל הרב אילעאי עופרן את הגעתו. בתנועת הקיבוץ הדתי יצאו להגנתו, והרב תיאר את התחושות לאחר מכן. 

2. אחרי יותר מ-10 שנים: קבוצת הפדלחושיות נסגרה 

עם פז"ם של למעלה מעשור ויותר מ-17 אלף חברות וחברים, מנהלות קבוצת הקהילה הפדלחושית הודיעו על סגירתה. למי שחי בחלל בשנים האחרונות, המילה פדלחושיות היא למעשה ראשי תיבות - פמיניסטיות דתיות ללא חוש הומור, קבוצה בה לראשונה נשים דתיות הרגישו בנוח לספר ולדבר על נושאים שונים שנושקים לעולם הדתי עם זה הפמיניסטי. אחת הקריאות אחרי הסגירה הייתה של יערה ישורון שהבהירה: אי אפשר לסגור תנועה.

1. סוגרים מעגל: כשחשבנו שהקורונה מאחורינו

היו רגעים בהם חשבנו ששני החיסונים יותירו את הקורונה מאחורינו, ונוכל לצעוד לחיים ללא מסכות וללא הגבלות, אך עכשיו אנחנו יודעים כי התבדינו. אי אז באמצע אפריל, החלו להיסגר אט אט מנייני החצרות שליוו אותנו במשך השנה וחצי האחרונה וכבר התחלנו לסכם ולכתוב את המסקנות מהתפילות מחוץ לבתי הכנסת. כעת משהחגים מתקרבים ומנייני החצר מתכנסים שנית, אפשר לחזור ולקרוא מחדש את הדברים ולקוות שלא נזדקק להם לאורך זמן.

מניין חצר מהשנה שעברה בירושלים

מניין חצר מהשנה שעברה בירושלים. צילום: Yossi Zamir/Flash90