רב המקומות הקדושים בוועדת החקירה: "לא ידענו שיש בעיה"

ועדת החקירה לאסון מירון ממשיכה היום לשמוע את עדויות הבכירים | אחרי שאתמול העיד שמעון לביא מפקד מחוז צפון במשטרה, היום יעידו רב המקומות הקדושים וניצב בדימוס אלון אסור "במירון בעל המאה הוא בעל הדעה"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 23/08/21 11:14 טו באלול התשפא

רב המקומות הקדושים בוועדת החקירה: "לא ידענו שיש בעיה"
הרב שמואל רבינוביץ' מעיד, צילום: לע"מ

הבוקר (ב') נפתח היום השני לשמיעת עדויות הבכירים באסון מירון. ועדת נאור, ועדת החקירה הממלכתית לאסון בו נספו 45 בני אדם במהלך ההילולה השנתית בציון הרשב"י מתכנסת הבוקר לישיבה שנייה ותשמע עדויות מפי הנוגעים בדבר. הוועדה כבר סיירה במקום האירוע הישיבה מנהלת בשידור חי.

אחרי שאתמול דיבר ארוכות ראשון העדים ניצב שמעון לביא מפקד מחוז צפון במשטרה, היום יעידו רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ' וניצב בדימוס אלון אסור. הרב רבינוביץ' נפגע משפחתית מהאסון הנורא. אחיינו של הרב רבינוביץ' נספה באסון ולפני כחודש נולדה לאחיין ילדה.

הרב רבינוביץ' בירך בתחילת עדותו על הקמת הוועדה בפתח דבריו בירך הרב רבינוביץ' על הקמת הוועדה. ואמר: "מי שיראה מה היה לפני 2008 לא יאמין. לא הייתה תשתית ביוב, לא שום דבר. יש גג הדלקה לא מזופת, אבוקות מתפוררות. צריך לזפת את המקום ולהחליף ריצוף. כל דבר הפך למלחמה בלתי רגילה". 

הרב רבינוביץ' הוסיף: "ועדת החמישה לא הייתה מעורבת באירוע ל"ג בעומר, בכלל, אין לה סמכות והיא לא יכולה מבחינה תקציבית. כאן בעל המאה הוא בעל דעה. נציג שלנו אפילו לא הוזמן. אני חשבתי שאנחנו לא צריכים בכלל להשפיע ושצריך להיות גוף אחד". 

אתמול העיד ניצב שמעון לביא וסיפק כמה התבטאויות מעניינות ביותר, לביא אמר בעדותו: "הגעתי למקום האירוע, אתה מזהה עשרות אנשים שוכבים אחד על השני, אתה מזהה שוטרים וחיילים יחד עם אזרחים מדהימים שמפנים פצועים עם אלונקות. הבאנו 50 אלונקאים מהצבא שגם תורגלו לטובת העניין. המחשבה היחידה שלי היא שצריך להציל כמה שיותר חיי אדם.

שורות מתמלאות בהרוגים, צעקות, שוטרים שמקיאים, אזרחים שמקיאים ובוכים, גם הפרות סדר. ראיתי שם גם ילדים, אני חושב שאין דבר יותר קשה מלאבד אח, קרוב משפחה, בן, אבא. אין דבר יותר משמעותי מזה - לאבד בן משפחה באירוע הזה. זה אירוע קשה מאוד". ראש ועדת החקירה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס השופטת מרים נאור, הבהירה לניצב לביא: "נודע לך מהייעוץ המשפטי במשטרה שאין הגבלה על כניסת קהל".

לביא מספר כי אינו יודע מה ההגבלה מבחינת אנשים לכניסה למתחם צפוף כמו מירון. "אירוע דתי חייב להיות טעון רישוי, לא יכול להיות שחוק הרישוי לא יחול עליו כמו על אירועים אחרים תחת כיפת השמיים עם מספר גדול של אנשים, כמו הופעות ומשחקי כדורגל", אמר לביא. אבל כך נהגו גם מפקדי מחוז לפניי, לא אני המצאתי את הגלגל".

ניצב שמעון לביא מעיד

ניצב שמעון לביא מעיד                                                                                                      צילום: צילום מסך יוטיוב