אסון מירון ניצב שמעון לביא: "שורות של הרוגים, יום קודם לא היה לנו מושג מה קורה"

ארבעה חודשים אחרי האסון הנורא במירון ועדת נאור מתכנסת בכדי לשמוע עדויות | ראשונים יעידו הבכירים שנוגעים לאירוע הקשה ועדותם תועבר בשידור חי

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 22/08/21 10:10 יד באלול התשפא

ניצב שמעון לביא: "שורות של הרוגים, יום קודם לא היה לנו מושג מה קורה"
ניצב שמעון לביא מעיד, צילום: צילום מסך יוטיוב

ועדת נאור, ועדת החקירה הממלכתית לאסון בו נספו 45 בני אדם במהלך ההילולה השנתית בציון הרשב"י מתכנסת הבוקר (א') לישיבה ראשונה ותחל לשמוע עדויות מפי הנוגעים בדבר. הוועדה כבר סיירה במקום האירוע והיום תשמע עדויות ראשונות. הישיבה תועבר בשידור חי.


(שמיעת העדויות).

הראשון להעיד על המחדל יהיה ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז צפון במשטרה ומי כזכור שלקח אחריות בזמן האירוע. ניצב לביא הוא חלק מרשימת הבכירים שזומנו להעיד ראשונים ובניהם: ניצב בדימוס אלון אסור, מפקד המחוז הצפוני במשטרה בדימוס; מר יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים; מר ישראל דרעי, הממונה על מחוז הצפון במרכז לפיתוח המקומות הקדושים; הרב שמואל רבינוביץ', יו"ר ועדת החמישה ורב הכותל והמקומות הקדושים ומר אלי פריינד, מנהל אתר קבר רבי שמעון בר-יוחאי.

"לא היה לנו מושג מה קורה"

בעדותו אמר ניצב שמעון לביא: "בגלל הקורונה והבחירות, חודש לפני האירוע - לא היה לנו מושג מה קורה עם ההילולה במירון. שבועיים וחצי לפני האירוע, שוחח איתי השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה ואמר שהוא נפגש עם חברי כנסת ושרים מהמגזר החרדי והוא מתכוון לפנות לראש הממשלה כדי שמירון יהיה פתוח. רק ביום שלפני ההילולה התברר לי שלא יהיו בה הגבלות קורונה".

לגבי יום האסון סיפר: "תפישת העולם לאורך השנים היא שאין הגבלת קהל במירון. כך נעשה ב-30 השנים האחרונות, אף מפקד מחוז לא הגביל קהל וזה עיקרון מבצעי מנחה", אמר מפקד המחוז. "כל ניסיון להגביל ולהציב מחסומים עלול לגרום לצוואר בקבוק ולאסונות הרבה יותר גדולים.


(אסון מירון).

דקות ספורות לפני ההדלקה אני מסתובב ועולה על הבמה, מזהה אירוע שגרתי לחלוטין, לא זיהיתי צפיפות. אחר כך אני קופץ לחפ"ק, לראות מה במעגלים רחבים יותר. אני לא מפקד ההר, אלא מפקד של כל ההיערכות, כל האופרציה תחת אחריותי".

על תחילת האסון מספר לביא: "כשאני מגיע לחפ"ק מתחילים להגיע דיווחים מהשטח - נפילה של אדם, עוד נפילה. אני לוקח את הנהג וטס למקום. במהלך הנסיעה אני מבין שיש נפגעים, רק מהדיווח אני מכריז על אר"ן (אירוע רב-נפגעים) ואני מגיע לזירה. הזירה היא זירה קשה מאוד, זירה בלתי נתפשת.

"שורות מתמלאות בהרוגים"

"הגעתי למקום האירוע, אתה מזהה עשרות אנשים שוכבים אחד על השני, אתה מזהה שוטרים וחיילים יחד עם אזרחים מדהימים שמפנים פצועים עם אלונקות. הבאנו 50 אלונקאים מהצבא שגם תורגלו לטובת העניין. המחשבה היחידה שלי היא שצריך להציל כמה שיותר חיי אדם.

שורות מתמלאות בהרוגים, צעקות, שוטרים שמקיאים, אזרחים שמקיאים ובוכים, גם הפרות סדר. ראיתי שם גם ילדים, אני חושב שאין דבר יותר קשה מלאבד אח, קרוב משפחה, בן, אבא. אין דבר יותר משמעותי מזה - לאבד בן משפחה באירוע הזה. זה אירוע קשה מאוד". ראש ועדת החקירה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס השופטת מרים נאור, הבהירה לניצב לביא: "נודע לך מהייעוץ המשפטי במשטרה שאין הגבלה על כניסת קהל".

לביא מספר כי אינו יודע מה ההגבלה מבחינת אנשים לכניסה למתחם צפוף כמו מירון. "אירוע דתי חייב להיות טעון רישוי, לא יכול להיות שחוק הרישוי לא יחול עליו כמו על אירועים אחרים תחת כיפת השמיים עם מספר גדול של אנשים, כמו הופעות ומשחקי כדורגל", אמר לביא.

אבל כך נהגו גם מפקדי מחוז לפניי, לא אני המצאתי את הגלגל". לביא מספר. "קיימתי לא מעט דיאלוג עם הציבור החרדי בכל אמצעי התקשורת, עשינו כמשטרה לא מעט פעולות לצמצום כמות הקהל. ביקשתי מכלל הציבור לא להגיע להר בזמן ההדלקות".

העדויות כולם וכן שאר הישיבות יועברו בשידור חי על מנת לשמור על שקיפות עם הציבור. השידור החי החל היום בבוקר בשעה עשר, הישיבות יתקיימו בגן הטכנולוגי מלחה בירושלים. הציבור הוזמן להציע את עצמו להעיד אך היום צפויות עדויות בכירים בלבד.

פורום משפחות אסון מירון אמנם שמח על תחילת החקירה אך תקף את התנהלות הוועדה. בסוף השבוע שיגרו נציגי המשפחות מכתב חריף אל יו"ר ועדת החקירה הממלכתית השופטת נאור ותקפו את התנהלות המדינה והתשובות המזלזלות שהם מקבלים מוועדת החקירה: "הקש השובר את גבם הכפוף ממילא של בני המשפחה".

"מאז קרות האסון לא טרח אף גורם לבוא בדברים באופן רציני עם המשפחות כדי להעניק סיוע נפשי או פיזי למי שחרב עולמם בן לילה. אף גורם לא ניסה להציע עזרתו, אף גורם לא ביקש מידע אודות האסון, ואף גורם לא מלווה את המשפחות. לכל הנוגעים בדבר ולכל האחראים נוח לראות בנו שקופים, חסרי מעמד ונטולי קשר לאסון הכבד." כתבו במכתב ששלחו לנאור.

נציגי המשפחות הוסיפו: "למשפחות מידע חשוב הנוגע לאסון, מידע הנוגע לשיחות שנעשו עם החללים טרם קרות האסון, וכן היחס המשפיל לו זכו במתחם אבו כביר, וכמובן היחס המבזה והמשפיל שהם מקבלים בדמות התעלמות טוטאלית של הרשויות. כאילו לא היה אסון וכאילו אין מאות בני משפחה שעולמם חרב בגלל מחדל לאומי של הפקרת מתפללים תמי לב אשר נתנו אמונם במי שהיו אמורים לשמור על ביטחונם ובטיחותם.


(ועדת נאור).

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן