נותנים כתף החל מבצע החיסון השלישי | מי יכול להתחסן?

על רקע ה עלייה מחודשת של תחלואה בנגיף קורונה ותחילתו של גל רביעי, החל מהיום יוחסנו בני הגיל שלישי בחיסון נוסף. התועלת הצפויה ממתן המנה השלישית הקפצת רמת הנוגדנים ואיכותם ומניעה בעתיד של הגבלות נוספות

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/21 08:55 כג באב התשפא

החל מבצע החיסון השלישי | מי יכול להתחסן?
חיסון שלישי מתחיל היום, צילום: shutterstock

קופות החולים יחלו מהיום (א') לחסן במנה השלישית, זאת לאחר שבחודשי יוני ויולי 2021 ,נרשמה עלייה מחודשת של תחלואה בנגיף קורונה החדש המהווה גל רביעי. למרות שטרם התקבלה חוות דעת מפייזר או מארגון הבריאות האמריקאי לגבי המנה השלישית מבצע החיסונים הישראלי לבני הגיל השלישי יצא לדרך. קופות החולים ברחבי הארץ יחלו מחר לחסן בני 60 ומעלה, קופות החולים עדכנו כי עד כה כבר התחסנו כ-3,000 מבוגרים במנה השלישית ועשרות אלפים אחרים מיהרו לתפוס את התורים בכדי לקבל הגנה מהנגיף.

מעיבוד וניתוח הנתונים, מתברר שעלייה זו קשורה לכניסת ווריאנט דלתא מחו"ל, התפשטותו בישראל והשתלטותו על ווריאנטים אחרים. התחלואה מתאפיינת בעלייה במספר המאומתים ובמספר החולים הקשים. כמחצית מהמאומתים בתקופה זו הם ילדים שרובם המכריע אינם מחוסנים, אך מסתמנת תחלואה גוברת גם בקרב מחוסנים בשתי מנות, כולל תחלואה קשה במיוחד בקרב מבוגרים בני 60 שנה ומעלה. התועלת הצפויה ממתן המנה השלישית מבוססת על מחקרים שבוצעו על ידי יצרני התרכיב וגורמים אחרים בעולם שמתן מנה שלישית לאחר מנות הבסיס גורם לתופעת דחף המקפיצה הן את רמת הנוגדנים הן את איכותם, והן את משך הישארותם בגוף. כתוצאה מכך, ישנה עלייה ביכולתם להגן מפני הנגיף.

מי יכול להתחסן?

בעת הזו, המנה השלישית מותווית לאוכלוסיות הבאות בלבד:

  • בני 60 שנה ומעלה שחוסנו בשתי מנות של חיסון mRNA ועברו לפחות 5 חודשים מקבלת המנה השנייה.
  • כל הדיירים בבתי חולים גריאטריים בכל סוגי האשפוז ועברו לפחות 5 חודשים מקבלת המנה השנייה.
  • מדוכאי חיסון בני 18 שנים ומעלה יחוסנו על פי הפרוטוקול מ-18 יולי, 2021 שבסימוכין.
  • מי לא מתחסן: בשלב זה, אין לחסן אנשים שהחלימו מהנגיף במנה שלישית, קבוצות סיכון נוספות בקרב בני פחות מ-60 שנה תעודכנה בהמשך.

איפה ניתן להתחסן?

 הזכאים לחיסון יכולים להתחסן בקופו החולים, במספר בתי אבות יקימו עמדות חיסון עבור המתגוררים.

מה יש לעשות לאחר מתן החיסון?

  • יש להדריך מטופלים לעקוב אחרי תופעות בסמיכות למנה השלישית ולפנות לגורם מקצועי להערכה במידת הצורך.
  • על הגורם המקצועי להיות ער לאפשרות של תופעות בסמיכות לקבלת המנה השלישית ולדווח עליהן למשרד הבריאות על פי תדריך החיסונים. יש להקפיד לדווח על כל תופעה בהתאם לטופס דיווח על אירועים בסמיכות לקבלת חיסונים. דיווח על תופעות אלה הינו חיוני לניטור בטיחות, אך אינו מהווה קביעה שקיים קשר סיבתי ביניהן לקבלת החיסון.
  • קבלת המנה השלישית אינה משפיעה על תוקף תעודת המתחסן.
  • יש להקפיד על יתר הנחיות משרד הבריאות למניעת הדבקה כולל עטית מסכה, שמירה על היגיינה וריחוק פיזי.

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן