מחאת החקלאים יצאה לדרך, אלפי ביצים הושמדו

בעקבות הרפורמה המסתמנת בחקלאות ופיצוץ המשא ומתן מול הממשלה חקלאים רבים יצאו הבוקר למחות ולחסום כבישים. החקלאים חוסמים את הכבישים באמצעות ביצים ושאר ירקות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 29/07/21 09:33 כ באב התשפא

מחאת החקלאים יצאה לדרך, אלפי ביצים הושמדו
מחאת החקלאים, צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

שר האוצר ליברמן מקדם יחד עם שר החקלאות עודד פורר רפורמה שנועדה להוריד מחירים במחירי הפירות והירקות בארץ. החקלאים שטוענים כי יפגעו קשות מהמתווה נפגשו עם מספר פוליטיקאים אך לאחר שהמשא ומתן לא נשא פרי, יצאו לחסום כבישים ברחבי הארץ.

המחאה החלה הבוקר ובמשטרה מיהרו לדווח על מוקדי המחאה בהם נחסמו הצירים לתנועה. החקלאים חסמו לתנועה את כביש 65 צומת מגידו לשני הכיוונים. כביש 89 צומת כברי בשני הכיוונים. כביש 4 צומת הרא"ה לצפון. כביש 40 צומת בילו לשני הכיוונים. כביש 25 צומת גילת בשני הכיוונים. כביש 90 צומת עין יהב בשני הכיוונים. שוטרי משטרת ישראל נמצאים במקום ומכוונים את התנועה.

על פי הרפורמה תצומצם הרגולציה לייבוא פירות וירקות באמצעות אימוץ תקינה אירופאית, כתוצאה מכך, צפויה הגדלה משמעותית של מגוון המוצרים וירידת מחירים. אבל השותפות הקואליציוניות מאיימות כי יתנגדו לרפורמה שתעלה להצבעה כחלק מחוק ההסדרים.

ליברמן הגיב למחאת החקלאים וכתב בטוויטר: "השלכת ביצים, פירות וירקות על הכבישים תוך חסימת הדרכים לא תטיב עם הצרכנים, לא תביא להגדלת התוצרת או רמת הצריכה בשום צורה אלא רק תפגע בהם בדרכים נוספות". שר האוצר הוסיף: "צר לי שהחקלאים בוחרים שלא להתמקד בגופו של עניין ובשאלה המטרידה ביותר - מדוע ב-20 שנה האחרונות מחירי הפירות עלו בלמעלה מ-100%, הירקות בלמעלה מ-80%, הצריכה ירדה ב-20% ולמה הפירות בסקנדינביה זולים יותר מבחיפה?

"רק נזכיר שהרפורמה שאנחנו מביאים מעניקה הטבות חסרות תקדים לחלקאים בין היתר: תמיכה ישירה של מיליוני שקלים, הוזלה משמעותית בחומרי ההדברה והדישון, סימון תוצרת הארץ והשקעת מיליארדים במחקר ופיתוח בדרך להסבת החקלאות לחדישה ומתקדמת" סיים ליברמן.

נציגי החקלאים נפגשו עם חברי סיעת ש"ס וחברי סיעת העבודה, בשני הסיעות תמכו במחאתם והצהירו כי לא יתנו יד לרפורמה. גם בכחול לבן מתנגדים נחרצות להצעתו של ליברמן. אלון שוסטר, שר החקלאות לשעבר, הביע ביקורת ואמר כי: "ראוי שמדינת ישראל תראה לנגד עיניה את האינטרס הציבורי בשמירה על החקלאות הישראלית ביחד עם הדאגה למחירים סבירים לצרכן".

שר החקלאות עודד פורר אמר השבוע על הרפורמה אות ההוא מקדם: "פרי לכל ילד, ענבים, אפרסקים ומנגו, לא צריכים להיות פירות לעשירים בלבד. אין סיבה שביולי ענבים יעלו 24.9 ש"ח לקילו. נשנה את המצב שבו משפחה מתלבטת האם לקנות פירות קיץ או לא. כשהרפורמה תושלם כל ילד ישראלי יאכל יותר פירות, בפחות כסף".

עמית יפרח, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים אמר הבוקר על המאחה: "המאבק הוא על החקלאות הישראלית. האם שווה להרוס את מפעל ההתיישבות ולפגוע אנושות בחקלאי עוטף עזה מגדלי הירקות, מגדלי הביצים בגבול הצפון והפירות ברמת הגולן - וכל זה בשביל חקלאי ארדואן? אני מציע לשר החקלאות הנכנס: קודם כל תעמיד את חקלאי ישראל עם נתוני פתיחה מתאימים הכוללים הפחתה במים וחסמים בעובדים הזרים ותשקיע בדור הצעיר וחדשנות .כשהבן רואה מה המדינה עושה לאבא, בוודאי שאין קיום לחקלאות ודור המשך. אנחנו בשבר ערכי, וכשהמדינה תתעורר כבר יהיה מאוחר, יישארו פה יבואנים ופקידים. חקלאות והתיישבות לא תהיה פה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן