עופות דורסים המצויים בסכנת הכחדה נצפו יחד בשמורת הטבע גמלא | צפו

עזניה אחת ומספר נשרים הגיעו לבקר בתחנת האכלה בשמורת הטבע גמלא. מאז המחצית השנייה של המאה הקודמת ירד מספר הנשרים בישראל והם נמצאים בסכנת הכחדה. בארץ קיימות מספר מושבות קינון וריכוזי לינה לנשרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/21 08:26 טז באב התשפא

עופות דורסים המצויים בסכנת הכחדה נצפו יחד בשמורת הטבע גמלא | צפו
צילום: דוברות רט"ג

עזניה שחורה וחמישה נשרים נצפו יחד בביקור לא רגיל בתחנת האכלה בשמורת הטבע גמלא. ששת העופות מצויים בסכנת הכחדה. בארץ קיימים מספר מושבות קינון ורשות הטבע והגנים יחד עם החברה להגנת הטבע מקיימות פרויקט שימור אוכלוסיית העופות הדורסים בישראל.

הנשר הוא אחד מגדולי העופות הדורסים בישראל. הוא ניזון מפגרי בעלי חיים המוטלים על הקרקע, אותם הוא רואה ממרחק רב הודות לראייתו החדה. הנשרים מקיימים מושבות קינון וריכוזי לינה על גבי מצוקים גבוהים ותלולים במקומות שונים בארץ, בהם שמורת גמלא, שמורת חי-בר כרמל ומצוק הצינים שבגן לאומי עין עבדת ומצוקים נוספים בנגב.

מאז המחצית השנייה של המאה הקודמת ירד מספר הנשרים בישראל והם נמצאים בסכנת הכחדה, כאשר על פי ספירת הקיץ אחרונה שבוצעה ב 2020 נספרו בישראל כ-200 נשרים בלבד וכ-50 זוגות מקננים. האיומים המרכזיים על אוכלוסיית הנשרים קשורים ישירות לפעילות האדם, כשהאיום העיקרי הוא הרעלות מאכילת פגרי חיות בר שהורעלו או הונחו עליהם באופן בלתי חוקי פיתיונות מורעלים .

איומים נוספים הם התחשמלות על עמודי מתח גבוה והתנגשות בקווי המתח ובתשתיות אנרגיה אחרות. בתוך כך הפרעות לקינונים מצד מטיילים היורדים משבילים מסומנים ומכלי טייס מנמיכי-טוס גורמים לנטישת קינים ופוגעים בכך בסיכויי הרבייה של המין.

על מנת לשמור ולאושש את אוכלוסיית הנשרים בישראל המצויה בסכנת הכחדה, רשות הטבע והגנים בשיתוף החברה להגנת הטבע וחברת החשמל מפעילים יחדיו את פרויקט "פורשים כנף", שמטרתו לשמור על אוכלוסיית העופות הדורסים בישראל ולבסס את אוכלוסייתם. זאת באמצעות מיגון עמודי חשמל למניעת התחשמלויות, ניטור ומחקר, הקמה וטיפוח של גרעיני רבייה, ממשק נגד הרעלות וכן פעולות חינוך והסברה.