אחרי הפרסום בכיפה: יהודים תושבי יפו עתרו נגד פרוייקט הנדל"ן לערבים בלבד בעיר

בניסיון כמעט אחרון למנוע את פרויקט "מיכלאנג'לו 15" לדיור בר השגה ביפו, עתרו קבוצת יהודים מהעיר נגד עיריית תל אביב-יפו ונגד קיום הפרויקט שמיועד לציבור הערבי בלבד ומדיר יהודים: "החלטה תקדימית ושערורייתית שנגועה בגזענות ובאפליה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 05/07/21 19:59 כה בתמוז התשפא

אחרי הפרסום בכיפה: יהודים תושבי יפו עתרו נגד פרוייקט הנדל"ן לערבים בלבד בעיר
עיריית תל אביב. תענה לעתירה?, צילום: Gili Yaari / Flash 90

חודשיים וחצי עברו מאז פרסמה עיריית תל אביב-יפו את פרוייקט הנדל"ן לדיור בר השגה ביפו הנקרא "פרוייקט מיכלאנג'לו 15" ומיועד לתושבי יפו הערבים בלבד, מוסלמים ונוצרים כאחד. ההכרזה על הפרוייקט שמדיר יהודים מהשתתפות בו עוררה גלים כשבתחילה אף פנה חבר הכנסת משה ארבל מש"ס ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיורה על עצירת הפרוייקט בגין אפליית יהודים, אך זה מצידו לא נקט שום פעולה.

במסגרת הפרוייקט שממשיך להתקדם באין מפריע, התקיים ביום ראשון שעבר כנס הסברה לתושביה הערבים של יפו שנחל הצלחה, לקראת סגירת ההרשמה וההגרלה בעוד קצת יותר מחמישה ימים על 28 יחידות הדיור בין כל הניגשים. 

הערב (ב') אנחנו מדווחים לראשונה כי יהודים תושבי יפו הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד עיריית תל אביב-יפו וחברת הבת שלה "עזרה ובצרון - חברה לשיכון", בגין מה שהם מתארים כ"פעולה מפלה, פוגענית וחסרת תקדים".

העותרים תושבי יפו מחוסרי דיור שממלאים אחר כל הקריטריונים האחרים שקבעה העירייה, מיוצגים על ידי עורך הדין כפיר יפת, וטוענים כי, "הדרתם מהפרויקט רק בשל היותם יהודים הינה החלטה תקדימית ושערורייתית שנגועה בגזענות ובאפליה פסולה על בסיס קריטריונים לא רלבנטיים לחלוטין של לאום ודת". הם דורשים מבית המשפט המחוזי בת"א לפעול באחת משתי דרכים: הראשונה היא לבטל לאלתר את הפרויקט לדיור בר השגה בעיר, או לחלופין להורות על תיקון הקריטריונים, וכפי שצויין בעתירה: "הקריטריון המפלה הנוגע להשתייכותו האתנית-לאומית והדתית של המועמד לאומה ולקבוצה האתנית הערבית וכן לדת המוסלמית או הנוצרית, יבוטל לאלתר".

יחד עם העתירה הגישו העותרים צו ביניים דחוף על "עיכוב המשך פרסום הפרוייקט וקידומו, תהליך ההרשמה אליו וביצוע כל פעולה אחרת שעלולה לקבוע עובדות מוגמרות בשטח", זאת במטרה למנוע טענות של מעשה עשוי, פרקטיקה שבית המשפט עלול לקבל. במידה והעתירה תדחה בבית המשפט המחוזי, צפויים העותרים להגיש עתירה נוספת, והפעם לבג"ץ. 

יש לציין כי עיריית תל אביב-יפו ממשיכה לדחות את הטענות בדבר אפליית המגזר היהודי ולפני כשבועיים אף נימקו את הסיבה לקיום הפרוייקט הנדל"ני לציבור הערבי בעקבות פניית חדשות כיפה: "בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, מתן העדפה בדיור לאוכלוסייה בעלת זהות תרבותית מובחנת, במקום בו הדבר נדרש על מנת לאפשר לה לקיים ולשמר את אורחות חייה, אינה מהווה אפליה אסורה. זאת ועוד, מאפייני שוק הדיור הייחודיים של יפו, מקשים על הדור הבא של התושבים בני האוכלוסייה הערבית, להמשיך להתגורר ביפו, ועל כן מתן העדפת דיור מסוימת נדרשת לשם המשך קיום ושימור אורחות חייה של הקהילה הערבית ביפו, באופן העומד בקריטריונים שנקבעו לכך בפסיקה".