חבר הכנסת מש"ס נגד עיריית תל אביב: "אפליה בוטה ופומבית"

עיריית תל אביב-יפו יזמה שיווק דירות מוזלות לתושבים ערבים בלבד, ועוררה את זעמו של חבר הכנסת משה ארבל שפנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבדוק את חוקיות הדבר: "לא ייתכן שפרויקט בינוי יהיה סגור בפני כל מי שאינו נמנה על לאומיות או דת מסוימת"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 09/05/21 12:34 כז באייר התשפא

חבר הכנסת מש"ס נגד עיריית תל אביב: "אפליה בוטה ופומבית"
יפו. אפלייה של העירייה?, צילום: Yossi Aloni/Flash90

חבר הכנסת משה ארבל מש"ס פנה היום (א') ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בעקבות קמפיין שמפרסמת העירייה על שיווק דירות מוזלות בתל אביב-יפו לאוכלוסייה הערבית בלבד - גובל באפליה של גוף ציבורי.

במכתב של חבר הכנסת ארבל נכתב: "לאחרונה פתחה עיריית תל אביב-יפו הגרלה לפרויקט של דיור בר השגה ביפו, המונה 28 דירות. ההגרלה אשר צפויה להקנות זכות לרכישת דירה במחיר מוזל בכ-30 אחוזים לפחות ממחיר השוק, מיועדת באופן רשמי לבני האוכלוסייה הערבית, המוסלמית או הנוצרית, שהם בני המקום בלבד, וכך פורסמה באתר העירייה ובפרסומים מטעמה".

ח"כ משה ארבל

ח"כ משה ארבלצילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

"מדובר באפליה בוטה ופומבית של גוף ציבורי בהקניית זכות בעלת ערך כספי ניכר", אמר ארבל, "הפער מוערך ב-700 אלף עד מיליון שקל בשל הפער בין מחיר השיווק הצפוי למחיר השוק. על בסיס אתני ודתי. לא ייתכן שפרויקט בינוי יהיה סגור בפני כל מי שאינו נמנה על לאומיות או דת מסוימת, וודאי כשעסקינן בפרויקט בינוי בעיר גדולה ומרכזית. הדבר חמור במיוחד נוכח תפקידה המוביל והמרכזי של עיריית תל אביב – יפו, גוף ציבורי המחויב לפעול לפי עקרונות המשפט המנהלי בהם עקרונות הסבירות והשוויוניות, בשיווק הדירות".

פנייתו של חבר הכנסת ארבל ליועמ"ש

פנייתו של חבר הכנסת ארבל ליועמ"שצילום: משה ארבל

חבר הכנסת ארבל הוסיף ואמר כי, "ניתן להצדיק בנסיבות מסוימות ייעוד אחוז מסוים מפרויקט בינוי לתושבי היישוב (ובמקרה זה ייתכן וניתן להצדיק ייעוד אחוז לתושבי יפו דווקא, בשל ייחודה לעומת יתר העיר תל אביב), אולם במקרה זה הפרויקט כולו יועד לתושבי המקום שהם בני לאום מסוים. איני מכיר שקיימים פרויקטים אחרים המיועדים לתושבי יפו היהודים בלבד - המהווים רוב באוכלוסיית יפו, לאוכלוסייה החרדית בעיר תל אביב או לקבוצות מיעוט מוחלשות אחרות. ספק רב גם אם אחת ממטרות עירייה או בין סמכויותיה היא שמירה על מאזן דמוגרפי מסוים ביישוב או באזור ובנייה לבני קבוצה לאומית פלונית בלבד".

עוד מציין ארבל במכתבו, "האוכלוסייה הערבית ביפו, בדומה לכלל יפו וחלקים נרחבים בדרום העיר, סובלת ממידה של הזנחה והשקעת חסר לאורך שנים ארוכות וטוב עשתה עיריית תל אביב – יפו שהכירה בכך ומחפשת, כך נראה, דרכים לתקן זאת. אולם הדרך לתקן אפליה ארוכת שנים היא בהשקעה ארוכת שנים, בתשתיות, בחינוך ובבריאות ולא בפתרונות מפלים, לא-חוקיים וחד-פעמיים שאין בהם כדי לסייע לרוב הגדול של ערביי יפו שלא ייהנה מפירות ההגרלה, או להשפיע לחיוב על מצב האוכלוסייה הערבית ביפו או מרקם היחסים בעיר". 

חבר הכנסת מש"ס פנה ליועץ המשפטי לממשלה ואמר: "אבקש את בדיקתך ואת מעורבותך בנושא כדי להבטיח את חוקיות מדיניות הדיור של עיריית תל אביב – יפו ואת השמירה על כללי המנהל התקין ועקרונות המשפט המנהלי. למען ההוגנות ראיתי לכתב את יועצה המשפטי של העירייה שיוכל, כך ראוי להניח, לשפוך אור על הנושא ולפרט בדבר השיקולים להחלטה".