"רוצו להירשם": ההטרלה של חברת 'באמונה' לעיריית תל אביב-יפו

עיריית תל אביב-יפו ממשיכה לקדם במרץ את הפרוייקט לדיור בר השגה שמיועד לערבים בלבד, וביום ראשון תקיים כנס הסברה. חברת הנדל"ן החליטה להגיב בהטרלה משעשעת, ומנכ"ל החברה תקף: "הסאבטקסט של העירייה הוא שיפו שייכת לערבים - יש פה הכרה בנַכָּבה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 24/06/21 19:49 יד בתמוז התשפא

"רוצו להירשם": ההטרלה של חברת 'באמונה' לעיריית תל אביב-יפו
עיריית תל אביב-יפו, צילום: Gili Yaari / Flash 90

כמעט חודשיים עברו מאז פרסמה עיריית תל אביב-יפו את פרויקט הדירות המיוחד ביפו, שמיועד לתושבים ערבים בלבד, כאשר ביום ראשון הקרוב, ה-27 ביוני יתקיים כנס הסברה על הפרוייקט ברחוב מיכאלנג'לו, בו נציגי העירייה יסבירו למתעניינים אודות הדירות שיוקמו במקום.

חברת הנדל"ן והיזמות "באמונה", החליטה "להירתם" לפרוייקט ושיתפה את הפרסום על הכנס בחשבון הפייסבוק שלה בקריאה: "צעירים יהודים תל אביבים תושבי יפו? מחוסרי דיור? הירשמו למכרז הזה בזריזות. אף אחד לא יוכל למנוע מכם דיור מוזל ולהפלות אתכם. ואם כן, העתירה בהכנה וסיכוי טוב שתקבלו פיצוי. רוצו להירשם", נכתב בפוסט וצויינו תנאי הסף למכרז: תושבי יפו ב-3 השנים האחרונות, ללא דירה, המשפחה מרוויחה פחות מ 24,234 ש"ח ברוטו לחודש, עובדים במשרה מלאה ויש לפחות ילד אחד מתחת לגיל 18.

ההטרלה של "באמונה" מגיעה אחרי שבעשור האחרון, מספר פרוייקטי נדל"ן של החברה נתקלו בקשיים משפטיים, עתירות ותביעות כשהציגו אותם כמיועדים למגזר הסרוג. במקרה המרכזי שהסתיים בנובמבר 2010, כמעט שנתיים לאחר שהחל, קבעו שופטי בית המשפט העליון כי 'באמונה' תוכל לבנות את הפרויקט בשכונת עג'מי ביפו, שמיועד לציבור הדתי-לאומי, כשהנשיאה דאז, דורית בייניש אמרה כי העתירה הוגשה בשלב מאוחר מדי כאשר "המעשה עשוי", אך סייגה ואמרה: "יש ממש בטענה שהציבור הדתי-לאומי - לו יועד פרויקט הבנייה - אינו בגדר קבוצת מיעוט הדורשת הגנה על מאפייניה הדתיים והתרבותיים הייחודיים". במקרים נוספים הונחתה החברה לקבל תושבים חילונים שהובהר להם כי מדובר בשכונה דתית.

ישראל זעירא, מנכ"ל 'באמונה' אמר בשיחה לחדשות כיפה: "זה מקומם שבכלל חושבים שרק ערבים הם חסרי דיור. אני מכיר אישית ביפו משפחות שהם במצוקת דיור והן לא יכולות להגי לדיור בר השגה, אז אם העירייה רוצה לעזור - שתעזור לכולם. בהקמה של מתחם ערבי, הסאבטקסט של העירייה הוא שיפו שייכת לערבים. יש פה הכרה בנכבה. אחרת, למה אתה לא עושה להם דיור בר השגה בכיכר דיזינגוף, באלנבי או בצפון תל אביב? כי שם אתה לא רוצה אותם. אם הם כל כך מקופחים אז בוא תדאג להם למקומות יותר טובים. זאת תמונת ראי למה שהם לא מסכימים לעשות לציבור הדתי לאומי".

"הייתה פנייה ליועץ המשפטי לממשלה", אמר זעירא, "הוא אמר שיבדוק את זה, ובינתיים הכלבים נובחים והשיירה עוברת. לא יעלה על הדעת שהם מתקדמים במכרז, אוספים אנשים, עושים כנסי הסברה ומצפצפים על כל הפניות. אנחנו מתכוונים להגיש עתירה בקרוב. בית המשפט יצטרך להתפתל ולהסביר למה בניין לערבים מותר ולדתיים אסור, הרי זה לא יישוב קהילתי זאת עיר".

מטעם עיריית תל אביב-יפו נמסר: "בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, מתן העדפה בדיור לאוכלוסייה בעלת זהות תרבותית מובחנת, במקום בו הדבר נדרש על מנת לאפשר לה לקיים ולשמר את אורחות חייה, אינה מהווה אפליה אסורה. זאת ועוד, מאפייני שוק הדיור הייחודיים של יפו, מקשים על הדור הבא של התושבים בני האוכלוסייה הערבית, להמשיך להתגורר ביפו, ועל כן מתן העדפת דיור מסוימת נדרשת לשם המשך קיום ושימור אורחות חייה של הקהילה הערבית ביפו, באופן העומד בקריטריונים שנקבעו לכך בפסיקה".

מגוחך לרמוז שהעירייה מדירה או מפלה את תושביה היהודים ולראייה נציין כי קיימים אינספור פרויקטים עירוניים לדיור בר השגה המיועדים לכלל תושבי העיר. עיריית תל אביב-יפו היא העירייה המובילה במדינה בכל הנוגע לתחום דיור בר השגה והשקעתה מגיעה למעל 10% מהתקציב העירוני. העירייה מקיימת מידי שנה עשרות הגרלות לדיור בר השגה באזורי ביקוש שונים ברחבי העיר וכיום ישנן כ-264 יחידות דיור בר השגה שכבר מאוכלסות במגוון פרויקטים. בהתאמה פועלת העירייה למציאת פתרונות דיור ומתן מענים עבור הקהילה הערבית ביפו אשר לה מאפיינים וצרכים ייחודיים, מתוך מטרה לאפשר לאוכלוסייה הקיימת מצאי של  דיור". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן