מעונות יום חינם? ליברמן מסביר מי זכאי

שר האוצר התייחס הבוקר לשאלת מימון מעונות היום וטען כי יש לשנות את המדד למבחן כושר השתכרות ולא מבחן הכנסה. עוד דיבר ליברמן על אישור התקציב, קיצוץ קצבאות לחרדים והעלאת מיסים

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/07/21 14:05 כה בתמוז התשפא

מעונות יום חינם? ליברמן מסביר מי זכאי
צילום: ניב קנטור

שר האוצר החדש של מפלגת ישראל ביתנו עוד לא חודש בתפקיד וכבר יוזם רפורמות. לאחר שהצהיר כי יחתור לביטול הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט של מוצרים בסכום הנמוך מ- 75 דולר, התייחס הבוקר (ב') אביגדור ליברמן בכנס לשכת רואי חשבון לסוגיית מימון מעונות היום. 

עד היום היה המדד מבחן ההכנסה, טען השר והוסיף: "אני רוצה לשנות את זה למבחן כושר ההשתכרות. אם שני בני הזוג עובדים במשרה מלאה הם צריכים לקבל מעונות יום חינם, ואם זוג יושב בבית אז הוא לא יקבל. זה לא עונש. אבל התפיסה הייתה רגרסיבית עד עכשיו. אם מישהו עבד, שירת בצבא ועשה הכול באופן מלא אז נותנים לו עונש. צריך לשנות את זה". 

באשר למגזר החרדי, אשר נציגיו אינם חלק מהממשלה החדשה, אמר ליברמן כי הוא מעוניין לקצץ בקצבאות זאת כדי לשנות את סדרי העדיפויות באוצר, אבל יתכן שלא יצליח. "אנחנו מעודדים ילודה ובטלה בשני סקטורים שתורמים הכי פחות למשק הישראלי, חרדים וערבים, אבל לצערי בגלל הרכב הקואליציה לא נצליח לעשות את זה". שר האוצר הסביר כי ההרכב המגוון של הממשלה ונוכחות של יו"ר מפלגת רע"מ מנסור עבאס עלולה לטרפד את המהלך. 

צילום: ניב קנטור

לממשלה החדשה יש פחות מ-140 לאשר את התקציב. וזהו "התפקיד הכי חשוב שלי כרגע, אנחנו מדינה שכבר שלוש שנים ללא תקציב, פעם אחרונה שהצביעו על התקציב היה במרץ 2018. אנחנו מודעים לכל הנתונים המאקרו הכלכליים ולכן הדבר הכי חשוב זה לאפשר צמיחה. הכסף יבוא מהשינויים המבניים שאנחנו מתכננים - התייעלות. אנחנו הולכים לאשר תקציב לארבעה עשר חודשים בלבד, בהנחה שבנובמבר מאשרים את התקציב אז בנובמבר, דצמבר לא יצליחו לממש יותר מדי. למעשה אנחנו מאשרים תקציב בדיעבד לשנת 2021 שאין עליו יותר מדי השפעה ותקציב לשנת 2022". 

"יש שלושה כיוונים שחייבים למקד שם את המאמץ, הראשון הוא כל השינויים המבניים וההתייעלות, השני הוא השקעות נכונות , אנחנו יודעים שכאשר אתה משקיע בחדשנות המדינה מקבלת על כל שקל שבעה שקלים בחזרה. השאלה איפה להשקיע, בחדשנות או באברכים. הגורם השלישי זה נושא הרגולציה, כשאתה לוקח את כל הדו"חות של כל המוסדות הבינלאומיים רואים שאנחנו המדינה עם הרגולציה הכי מסובכת ואם אנחנו נטפל בשלושת הדברים האלה אז בהחלט נוכל לשחרר עשרות מיליארדי שקלים. הפחתת רגולציה במשק הישראלי חייבת להיות עם כל המערכות. כדי להצליח בזה חייבים תיאום מלא ושיתוף פעולה בין רה"מ, שר המשפטים ושר האוצר, לכן אני בטוח שהפעם נצליח ונראה ביטוי לכך כבר בחוק ההסדרים החדש".

באשר לסוגיית העלאת המיסים, טען ליברמן כי הוא מתנגד לכך בתוקף. "זה מכשיר שמבריח אנשים, תראו מה קורה, כמה ישראלים רכשו נדל"ן בשנים האחרונות בחו״ל, למה הם יושבים שם? בואו נביא אותם לכאן. בנוסף, צריכים להגביר תחרות בשוק הבנקאות, צריך להכניס יותר גופים חוץ בנקאיים ומוסדיים לשוק, למשל של החדשנות ודיור להשכרה". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן