הייתם מקבלים כליה מחולדה?

מחקר חדשני בישראל מגלה כי באמצעות איברים מבעלי חיים נוכל להתגבר על המחסור באיברים להשתלה, כמו גם על בעיית הדחייה של הגוף המושתל. משרד הבריאות: "בעל החיים שנבחר להיות התורם האידיאלי הוא החזיר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/07/21 18:21 כד בתמוז התשפא

בית החולים בילינסון פרסם מחקר חדשני שעשוי להתגבר על המחסור באיברים זמינים להשתלה. על פי מחקר שפורסם בכתב העת Scientific Reports בהוצאת nature, באמצעות שיטה חדשנית שפיתחו החוקרים ניתן יהיה לקחת איברים מבעלי חיים ולהשתיל אותם בבני אדם, ובכך להתגבר על שתי בעיות מרכזיות בתחום: מחסור באיברים זמינים ודחייה של הגוף המושתל. 

הציפוי הפנימי של כלי הדם באיבר המושתל ונקודת המגע בין האיבר לגוף המקבל עלולים לגרום לדחייה, שתהיה חריפה יותר במקרה של בעל חיים. החוקרים החליפו את הציפוי הפנימי באמצעות תאי שילייה אנושית שהונדסו במעבדה, ובכך יצרו ציפוי ידידותי יותר למערכת החיסונית של בני האדם. 
המחקר שנערך בקרב חזירים וחולדות הצליח לייצר איברים של בעלי חיים עם כלי דם אנושיים, והשיטה נוסתה בהצלחה על לב, ריאות, כבד, לבלב וגפיים. על פי הערכות, תוך שלוש עד חמש שנים הטכנולוגיה הרפואית תצליח להשתיל בכל חולה את האיבר שהוא נזקק לו. 

צילום: shutterstock

במשרד הבריאות מסבירים כי השתלת איברים מבעלי חיים הולכת ומסתמנת כפתרון למחסור החמור באיברים להשתלה השורר כיום. הדרך העיקרית שפותחה כדי להתגבר על מכשול הדחייה החדרת חומר גנטי אנושי לחיה התורמת ובכך להערים על מערכת החיסון של. דרך נוספת היא השתלת תאים בתוך מעטפת מבודדת. כלומר, באמצעות הנדסה גנטית הצליחו ליצור גנום (מערכת גנים) אנושי בחזירים. בעל החיים שנבחר להיות התורם האידיאלי הוא החזיר. איבריו דומים לאברי אדם הן מבחינת הגודל והן מבחינת התפקוד. החזירה ממליטה מספר רב של ולדות בכל שנה, דבר שהופך את החזיר למקור בלתי נדלה של איברים. כיום האיברים ששוקלים לקחת מחזיר לאדם הם לב, כליות וריאות, כאשר בעתיד התקווה היא שניתן יהיה לקחת גם תאי לבלב ובלוטת יותרת המוח. המחקרים מתבצעים בזהירות רבה, כדי למנוע הפצה של מחלות זיהומיות מבעלי חיים בקרב בני האדם. 

ד"ר שחר כהן, רופא-חוקר, מנהל המעבדה להנדסת רקמות של מחלקת השתלות בבילינסון, טוען כי השיטה החדשה מהווה קיצור דרך משמעותי במאמצים להנדס איברים וחלקי חילוף לגוף, "היא עשויה להביא לעתיד בו החלפה של איבר תהיה פרוצדורה רפואית שגרתית, זמינה ללא המתנה, וללא סכנת דחייה".

ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות איברים: "בילינסון, כמרכז המוביל בישראל בתחום השתלות האיברים, נמצא בחזית המחקר והטכנולוגיה בתחום ההשתלות, במטרה למצוא פתרונות זמינים עבור כלל החולים הזקוקים להשתלה. היכולת לייצר איבר שיהיה זמין "על המדף" ויתאים להשתלה בבני אדם, תספק פתרון עבור אלפי החולים הממתינים להשתלה. המחקר שמוביל ד"ר כהן הוא צעד משמעותי בכיוון".



 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן