ביידן: "איראן לעולם לא תקבל נשק גרעיני במשמרת שלי"

נשיא המדינה נפגש הלילה עם נשיא ארצות הברית, השניים שוחחו על הגרעין האיראני והסכסוך הישראלי פלשתיני. ביידן: "פתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר". ריבלין: "הסכם הגרעין, בתצורתו הנוכחית, מסכן את מדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/06/21 07:22 יט בתמוז התשפא

ביידן: "איראן לעולם לא תקבל נשק גרעיני במשמרת שלי"
ביידן וריבלין. פגישת פרידה. , צילום: חיים צח/לע"מ

הנשיא ריבלין נפגש הלילה עם ג'ו ביידן כחלק מנסיעת הפרידה שלו מבית הנשיא. השניים להם זה מפגש ראשון מאז נכנס ביידן לתפקיד שוחחו על היחסים בין המדינות, על האיום האיראני והסכם הגרעין. ביידן שלח הזמנה רשמית לנפתלי בנט לבוא ולהיפגש איתו בבית הלבן.

בפתח הפגישה העניקו שני הנשיאים הצהרות למצלמות ונשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן אמר לנשיא המדינה: "תודה לך על המחויבות לחיזוק היחסים בין מדינת ישראל לארה"ב. כמו שתעיד התקשורת האמריקאית המחויבות שלי לישראל ידועה וחקוקה בסלע וזה כולל מחויבות בלתי ניתנת לערעור להגנה העצמית של ישראל. היום נדבר על מגוון רחב של נושאים ואתגרים, כולל איראן".

ביידן הוסיף על איראן כי: "אני יכול לומר שאיראן לעולם לא תקבל נשק גרעיני במשמרת שלי. הוריתי על התקיפות האוויריות אמש, כנגד קבוצות מיליציה הנתמכות על ידי איראן ואחראיות להתקפות האחרונות על כוחות ארה"ב בעירק, וגם מי שסרבו להכיר בכך, מבינים שכך הדבר וזה המקרה. אני מבקש להבהיר שהצוות שלי ואני עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם ממשלת ישראל שנכנסה לתפקידה בתחילת החודש".

נשיא המדינה אמר לנשיא ביידן: "אדוני הנשיא תענוג גדול עבורי להיות כאן שוב, בבית הלבן, עם נשיא ארצות הברית. אין לישראל חברה ובת ברית גדולה יותר מארצות הברית. אתם חברינו הטובים ביותר והקשרים בין אזרחי שתי המדינות מבוססים על ההבנה שאנו חולקים ערכים משותפים - דמוקרטיה וליברליזם. זו גם הסיבה שכחברים אנחנו יכולים לדון מעת לעת גם על נושאים עליהם לא נסכים. דבריך כעת מחזקים את הידיעה שלנו שיש לנו חבר נהדר בבית הלבן. שאלוהים יברך אותך, את אמריקה ואת החברות בין המדינות שלנו."

ביידן הוסיף הזמנה רשמית לראש ממשלת ישראל החדש, ביידן מסר כי:" אנו מצפים לארח בקרוב את ראש הממשלה בנט בבית הלבן, וארה"ב תומכת באופן מלא בנורמליזציה של היחסים בין ישראל למדינות המזרח התיכון וגם מדינות נוספות באפריקה. זו התקדמות חשובה ואנו מצפים להתקדמות נוספת ככל שהשלום יקדם אותנו הלאה. אדוני הנשיא, ארצות הברית וישראל יוסיפו לעבוד יחד כדי לקדם ולבסס שלום באזור. יש לי רק חרטה אחת - שאיבדתי אותך כנשיא, ברוך הבא". 

הנשיא ריבלין  שב והדגיש את העמדה הישראלית לפיה הסכם הגרעין, בתצורתו הנוכחית, מסכן את מדינת ישראל כמו גם את הדאגה מההתעצמות האיראנית בגבולות המדינה הבאה לידי ביטוי בהתחמשות חיזבאללה בטילים מדויקים ובחימוש חמאס ברצועה.

 

בשיחתם באשר לזירה הפלסטינית הבהיר הנשיא ריבלין כי בניית אמון היא תנאי לתהליך מדיני וכי העברת הסכסוך לבית הדין הבינלאומי בהאג ולאו"ם הרסנית ליחסים בין ישראל והפלסטינים. בנוסף, הדגיש הנשיא ריבלין כי שיקום הרצועה יתאפשר רק מתוך ההבנה כי יש לסיים את סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס.

בפגישה השתתפו: סגנית מזכיר המדינה וונדי שרמן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, המתאם למזרח התיכון ולצפון אמריקה, בארט מק'גרק, היועץ הבכיר למזרח התיכון וצפון אפריקה וג'ולי שוויאר היועצת האחראית על ענייני ישראל והפלשתינים.

 הנשיא העניק לנשיא ביידן מטבע מתקופת המרד היהודי הראשון נגד רומא. זהו העתק של מטבע עברי, שהוטבע בירושלים תחת מצור הרומאים הזהה למטבע המקורי. בצדו האחד של המטבע משורטטים שלושה חצאי רימונים והכיתוב "ירושלים הקדושה".

 

לאחר פגישתו עם הנשיא ביידן, נועד הנשיא עם חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקאים במפגש שהובילה יו״ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אשר ברכה את הנשיא בחום ואמרה: "כבוד גדול עבורי לקבל אותך כאן כיו"ר בית הנבחרים, וכבוד אישי עבורי כמי שעוקבת בהערכה אחר עבודתך במשך שנים. לאורך כל הדרך היתה לנו ידידות מופלאה. התמיכה בישראל בקונגרס היתה מאז ומעולם דו מפלגתית, כפי שקיוות, וכך יוסיף להיות, בגלל הערכים שאנו חולקים, והדאגות הביטחוניות המשותפות לנו. גם כעת ממתינים לפגוש אותך- נבחרים משתי המפלגות. תודה עבור ידידותך וביקורך, זהו כבוד גדול עבורנו לארח אותך."

במהלך ביקורו בוושינגטון נועד הנשיא ריבלין גם עם שגריר איחוד האמירויות לארה"ב, יוסוף עוטייבה אשר היה בעל תפקיד מרכזי בקידום הסכמי אברהם. הנשיא הודה לו על פועלו והדגיש כי נעשה כל שביכולתנו על מנת להרחיב את מעגל השלום.


בריבלין מרך את ביידן. ארכיון.