ארגון הבריאות העולמי: הזן ההודי צפוי להיות הקטלני ביותר

ראש תכנית החירום של הארגון, ד"ר מייק ראיין, הזהיר כי הזן ההודי עלול להביא לתמותה נרחבת בקרב חולים בסיכון ובני אדם שטרם התחסנו | מנכ"ל משרד הבריאות מעדכן: "נגיע למנה שלישית, מניח שזה יקרה איפשהו בתחילת השנה הבאה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/06/21 10:12 יב בתמוז התשפא

ארגון הבריאות העולמי: הזן ההודי צפוי להיות הקטלני ביותר
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בארגון הבריאות העולמי הזהירו הלילה (בין שני לשלישי) כי הזן ההודי המכונה "דלתא", צפוי להיות הקטלני מכולם. ראש תכנית החירום של הארגון, ד"ר מייק ראיין, הזהיר כי הזן ההודי עלול להביא לתמותה נרחבת בקרב חולים בסיכון ובני אדם שטרם התחסנו. מהנתונים שהציג, עולה כי הזן ההודי התפשט כבר במלמעלה מ-90 מדינות והוא מדבק ב-60% יותר מהזן הבריטי, שבעצמו מדבק יותר מהזן המקורי של הקורונה. בארגון גם הוסיפו כי הוא אחראי על לפחות 10% מכל המקרים החדשים בעולם. 

העלייה בתחלואת הקורונה מעסיקה מאוד את מערכת הבריאות. פרופסור חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, עדכן הבוקר (ג') כי "אתמול היו כ-120 מאומתים חדשים, מרביתם ילדים שאינם מחוסנים. בהמשך דבריו בגל"צ, אמר לוי: "אנחנו רואים שחלק ניכר מהמבוגרים שנדבקו הם מחוסנים. נגיע למנה שלישית, מניח שזה יקרה איפשהו בתחילת השנה הבאה".

לוי התייחס גם לזן ההודי שהפך לזן הבולט ביותר בעולם. "החיסון פועל נגד הזנים החדשים, כולל נגד הזן ההודי. אנחנו יודעים שהוא כנראה יותר מדבק". הזן ההודי או בשמו הרשמי "דלתא", מעלה חשש בקרב מומחי הבריאות בעולם. על פי הערכות, החיסון של פייזר וגם של חלק מהחברות האחרות עמיד בפניו אך עוצמת ההדבקה שלו עולה משמעותית על זאת של זנים אחרים.

בנוגע לתקרית הדיפלומטית עם רוסיה, שהחלה עם הכנסת רוסיה למדינות בהן מומלץ שלא לבקר בשל תחלואת הקורונה הגבוהה שלה, אמר פרופ' לוי: "אנחנו בודקים ומעדכנים את רשימת המדינות האדומות אחת לשבועיים. יכולים להיות לחצים לכאן או לכאן, אבל השיפוט שלנו נותר בעינו מקצועי ועל פי קריטריונים".

בידיעות אחרונות פורסם כי בכירים במשרד הבריאות הודו אמש כי: "הופעלו עלינו לחצים להוציא את רוסיה מרשימת המדינות האסורות, אך עמדנו בהם ולבסוף רוסיה לא הוצאה מהרשימה".

אמ"ן: "וריאנט זה אף אלים יותר ומצריך יותר אשפוזים"

באמ"ן מדגישים בימים אלה כי לאור המשך ההתפרצויות הנרחבות ברחבי דרום אמריקה, אפריקה, הודו וסביבתה, החשש הינו שווריאנטים מדאיגים ימשיכו להתפתח ולצבור מוטציות נוספות, עד שבשלב מסוים ייתכן שיאיימו גם על מועילות החיסונים. על רקע זה, אומרים באמ"ן כי "מניעת כניסת זני נגיף בעייתיים מחו"ל ומאמץ משותף של בדיקות, חובת בידוד, התנהגות אזרחית אחראית ואכיפה, מהווים גורם חיוני להמשך שימור ההצלחה בהתמודדות הישראלית מול הקורונה".

במרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה מדגישים כי בהקשר זה כלל השוהים על כלי הטיס הנכנס לישראל או יוצא ממנה, נדרשים בעטיית מסיכה. בנוסף, נוסעים הנכנסים לארץ, ומחויבים בבידוד, נדרשים לעטות מסיכה גם לאורך שהותם בטרמינל לאחר יציאתם מכלי הטיס.

על הזן ההודי יודעים להגיד באמ"ן, כי "עדויות ראשוניות מעלות שווריאנט זה אף אלים יותר ומצריך יותר אשפוזים - פי 2.5 ביחס לווריאנט הבריטי. לצד זאת, מסתמן כי מועילות חיסוני פייזר ככלל נשמרת למולו, ובפרט במניעת מחלה קשה, אך בעיקר בקרב אלו שחוסנו בשתי מנות". באמ"ן ממליצים להאיץ את קצב ההתחסנות בארץ בקרב הזכאים להתחסנות שטרם חוסנו, ובפרט לוודא כי מחוסנים שחוסנו במנה אחת בלבד ישלימו בהקדם את קבלת המנה השנייה.