סיבה לדאגה? תובע ראשי חדש בבית הדין בהאג

בית הדין הבין לאומי בהאג מוטה נגד ישראל כדבר שבשגרה, כאשר בתחילת השנה החליטה התובעת הראשית בנסודה לחקור את ישראל על פשעי מלחמה, אלא שכעת יש תקווה לשינוי לאחר שהוחלפה בשופט קארים אסד אחמד הבריטי

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/06/21 16:54 ו בתמוז התשפא

סיבה לדאגה? תובע ראשי חדש בבית הדין בהאג
בית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: shutterstock

בשנה האחרונה בית הדין בין לאומי בהאג נמצא בכותרות, מוקדם יותר השנה החליטה בנסודה התובעת הראשית של בית הדין לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל על התנהלות לא תקינה ופשעי מלחמה ביהודה, שומרון ועזה. ההחלטה זכתה לגינויים מרוב המערכת הפוליטית, ועוררה דאגה בקרב ישראלים ששרתו בצבא וחוששים להשלכות על חייהם האישיים. בית הדין מינה תובע ראשי חדש ובישראל מקווים כי מצבה של ישראל לא ידרדר.

בישראל קיימת תקווה כי התובע החדש יהיה יותר פרו ישראלי  מהתובעת הקודמת בנסודה שקיבלה מספר החלטות נגד ישראל ונגד ארה"ב. בישראל שואבים מעט עידוד מהתבטאות ישנה של כאן בנוגע להתנהלות הביטחונית של ישראל. בעבר אמר חאן כי: "התרחיש הגרוע ביותר היה לנסות לעשות הכול ובסופו של דבר לא לעשות כלום". את הדברים אמר על רקע הסנקציות של ארה"ב נגד בית הדין בהאג שהוטלו בין היתר משום שארה"ב מתנגדת לחקירות נגדה ונגד ישראל.

התובע החדש שנבחר ברוב גדול הוא כרים אסד אחמד קאן, שופט בריטי לו ניסיון רב במשפטים בין לאומיים. החל מ-1997 עבד קאן במשרד התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי לחקירת פשעי המלחמה ביוגוסלביהשהוקם במטרה לשפוט אישים האחראים להפרות חמורות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי, שבוצעו בטריטוריה של יוגוסלביה לשעבר מאז 1991. לאחר מכן, שימש כיועץ משפטי למשרד התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי לרואנדה. קאן עובד כעת בבגדאד, כיועץ מיוחד וראש צוות החקירה של האו"ם לקידום ענישה לפשעי ארגון הטרור דאעש.

קאן נבחר לתובע הראשי של בית הדין הבין לאומי בהאג לתקופת כהונה של תשע שנים במהלך סבב ההצבעה השני. קאן היה התובע הראשי השלישי שנבחר בתולדות בית הדין הבינלאומי, והראשון שנבחר במסגרת נוהל חדש שכרוך בהצבעות חשאיות.