עמית סגל יוכל לישון בלילה? ארגון העיתונאים מקים קרן הגנה לעיתונאים

אחרי שבזמן מבצע שומר החומות הותקפו צוותי תקשורת וגבר השיח התקשורתי על פגיעה בעיתונאים, ארגון העיתונאים יוצא להגנת הקולגות עם קרן מיוחדת. "אנחנו חווים עלייה דרמטית באלימות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/06/21 11:27 כח בסיון התשפא

עמית סגל יוכל לישון בלילה? ארגון העיתונאים מקים קרן הגנה לעיתונאים
יו"ר ארגון העיתונאים., צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כחלק מהשבועות הסוערים שעברה מדינת ישראל בזמן מבצע שומר החומות, עיתונאים מימין ומשמאל הותקפו וסבלו מהפרעות בשידור. צוותים של ערוץ 20 סבלו מהטרדות והשיא הגיע עם תקיפתם של עיתונאי כאן 11 ביפו. בעקבות האירועים באולפני התקשורת דיברו לא מעט על הצורך של עיתונאים בהגנה וארגון העיתונאים החליט לפעול בנושא.

היום (ג') פרסם הארגון כי בכוונתו להקם קרן משפטית שתגן על העיתונאים שסובלים מאלימות אזרחית, אלימות מילולית ואיומים מצד בעלי כוח בפוליטיקה ובשוק החופשי. בהודעה שפרסם הארגון נכתב כי: "בתקופה האחרונה אנחנו חווים עלייה דרמטית באלימות פיזית ומילולית שמופנית נגד עיתונאים ופוגעת ביכולתם לשרת את הציבור. ברשתות החברתיות עיתונאים נתקלים באלימות מילולית קשה ומוצגים לעיתים כאויבי העם.

עיתונאים בכירים סופגים איומים קונקרטיים ולחלקם הוצמדה אבטחה. אלימות קשה מופנית כלפי עיתונאים כשהם מגיעים לסקר את המתרחש בשטח – גם מכיוון אזרחים מוסתים וגם מכיוון המשטרה. לכך מצטרפות גם תביעות השתקה, שהפכו לנשק בידי בעלי ממון כדי להלך אימים על עיתונאים ולהקשות על תחקירים וחשיפות. אלה תופעות שלא רק פוגעות בעיתונאים עצמם, בביטחונם ובשמם הטוב אלא גם יש להן אפקט מצנן על העבודה העיתונאית והן פוגעות בציבור ובזכותו לקבל מידע עיתונאי אמין מהשטח, ואסור לעבור על כך בשתיקה".

עוד נמסר בנוגע לקרן כי: "הקרן להגנה משפטית על עיתונאים תסייע במימון מלא או חלקי לייצוג משפטי של עיתונאים חברי וחברות הארגון בהליכים משפטיים שנועדו למנוע פגיעות שכאלה - לרבות התגוננות נגד תביעות השתקה, צעדים להגנה על שם טוב, תביעות נזיקין על רקע גילויי אלימות מכיוון אזרחים או המשטרה והליכים משפטיים שנועדו למנוע פגיעה בחופש העיתונות. הקרן תפעל בתקציב ייעודי ונפרד מתקציב ארגון העיתונאים במסגרת חשבון בנק שפתחנו לשם כך".

ארגון העיתונאים

ארגון העיתונאיםצילום: ארגון העיתונאים

צוות ההיגוי יכלול מספר משפטנים ועיתונאים וביניהם:

פרופ׳ נטע זיו, פרופ׳ מן המניין וחברת סגל הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, לשעבר מקימה ומנהלת מערך הקליניקות המשפטיות של הפקולטה, מנהלת משפטית של מרכז הגר, וחברת מועצת העיר רמת השרון. לאחרונה זכתה בפרס גורני למשפט ציבורי.

עו״ד בשאיר פאהום-ג׳יוסי, מתמחה במשפט מסחרי, דיני חוזים ולשון הרע. יו״ר שותפה של ארגון יוזמות אברהם, נמנית על חבר הנאמנים של אוניברסיטת חיפה, יו״ר ועדת הביקורת של האוניברסיטה ובעבר חברת הוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה.

פרופ׳ מיכאל בירנהק, פרופ׳ מן המניין וחבר סגל הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב וסגן הדקאן למחקר. תחומי המחקר וההוראה שלו הם משפט וטכנולוגיה, זכויות יוצרים, פרטיות וחופש הביטוי. בירנהק עמד בראש וועדה לבדיקת התנאים לקבלת תעודות לע״מ.

ד״ר יהודה יפרח, עיתונאי, חוקר וראש הדסק המשפטי של מקור ראשון, בעל תואר דוקטור בפילוסופיה יהודית של אוניברסיטת בר אילן.

חן מענית, כתב המשפט של עיתון הארץ. קודם לכן שימש כעורך מדור המשפט ופרשן משפטי של גלובס. עיתונאי ומשפטן, ומי שנמנה על הצוות שניסח את הקוד האתי החדש של גלובס. בעברו שימש כעוזר משפטי בלשכת נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה ושימש, בין היתר, כמגשר בפועל מטעם בית הדין לעבודה.

עוד נכתב בהודעה המיוחדת כי הקרן החלה בגיוס תרומות ובקרוב תצא בקמפיין גיוס תרומות מיוחד לטובת העיתונאים. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן