מותו של קצין המודיעין: פגע קשות בביטחון המדינה - ממניע אישי

צה"ל התיר לפרסם פרטים רבים בנוגע לפרשת מותו של קצין המודיעין בכלא הצבאי, מהם עולה כי הקצין ששמו טרם הותר לפרסום, ביצע עבירות ביטחון חמורות, וזאת ללא כל מגע מצד גורמים זרים או מניעים אידיאולוגים או כלכליים. הקצין השתחרר משירותו במהלך תקופתו בכלא ולכן לא נקבר בבית עלמין צבאי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 07/06/21 18:21 כז בסיון התשפא

מותו של קצין המודיעין: פגע קשות בביטחון המדינה - ממניע אישי
אילוסטרציה, צילום: ארי פולד

בעקבות הדיון שהתקיים היום (א') בין משפחתו של קצין המודיעין לצה"ל בבית המשפט הצבאי, הותרו לפרסום מספר פרטים בנוגע לתיק החקירה. החקירה נפתחה בעקבות חשדות שעלו נגד הקצין, ששירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן, כי ביצע באופן מודע מספר פעולות שפגעו קשות בביטחון המדינה.

הקצין שיתף פעולה בחקירתו והודה ברבים מהמעשים שיוחסו לו. החקירה העלתה כי הקצין פעל באופן עצמאי, ממניעים אישיים, ולא ממניעים אידיאולוגיים, לאומניים או כלכליים. נדגיש כי הקצין לא הופעל על ידי גורם זר או עמד בקשר עם גורמים עוינים. לצד זאת, החקירה העלתה גם כי הקצין היה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו, ואף ניסה להסתירם. 

בסיום החקירה ולאחר בחינת ממצאיה, הוגש נגד הקצין כתב אישום המייחס לו עבירות ביטחוניות חמורות. בהחלטה באשר לכתב האישום ניתן משקל לנזק המשמעותי, לכאורה, שגרמו העבירות. הקצין יוצג על ידי סניגורים בכירים מהסניגוריה הצבאית, בהתאם לבחירתו ולאחר שהתייעץ עם משפחתו. חומרי החקירה הועמדו במלואם לרשות הסניגורים עם הגשת כתב האישום. לאחרונה, הועברו בנוסף חומרים הנוגעים לתהליכי גיוסו לצה"ל. 

מטעמים של ביטחון המדינה, הדיונים נערכו בדלתיים סגורות, בנוכחות הקצין ובאי-כוחו. משפחתו של הקצין נכחה בחלק מהדיונים. מעצרו של הקצין הוארך על ידי בית הדין במהלך חקירתו. בהמשך, לאחר הגשת כתב האישום, האריך בית הדין את מעצרו של הקצין עד לתום ההליכים המשפטיים, בהסכמתו ובהסכמת באי-כוחו, שניתנה מטעמים מעשיים, וללא ויתור על טענותיו של הקצין כנגד האישומים. לפני שהחל שלב שמיעת הראיות, ובהמלצת בית הדין, החל הליך של גישור. 

כמו כן לאחר שבוטל צו איסור הפרסום בעניין חקירת נסיבות מותו של הקצין, ניתן למסור את הפרטים הבאים: בלילה שבין 17-16 במאי 2021 נמצא הקצין בבסיס הכליאה הצבאי במצב רפואי קשה בתאו. הקצין פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, שם נקבע מותו.

הקצין היה עצור בבסיסי כליאה צבאיים. הוא נכלא בשמו, עמד בקשר עם סגל הכליאה והיה בסביבת כלואים אחרים. הקצין שהה בתא עם כלואים נוספים ולא בתנאי בידוד. במהלך שהותו בכלא זכה הקצין לזכויות כנדרש. ככל כלוא, הקצין קיבל באופן שוטף טיפול רפואי וליווי של גורמי בריאות הנפש. בני משפחתו של הקצין ביקרו אותו בבסיס הכליאה והיו עמו בקשר שוטף. בנוסף, הקצין עמד בקשר עם שתיים מידידותיו. גורמים מאגף המודיעין ביקרו אותו מספר פעמים. 

במהלך תקופת המעצר, ומספר חודשים לפני מותו, השתחרר הקצין מן השירות לבקשתו. על פי חוק בתי הקברות הצבאיים, בנסיבות אלה לא ניתן היה להביאו לקבורה בבית עלמין צבאי. ככלל, עצור שעניינו מתנהל בבית הדין הצבאי ממשיך לשהות בכלא הצבאי גם אם השתחרר משירות במהלך מעצרו.

מותו הטראגי של הקצין ז"ל נבחן בימים אלו בחקירה ייעודית של היחידה לחקירות פנים באגף כוח האדם (המקבילה הצבאית למח"ש). צה"ל מדגיש כי כל מקרה מוות של משרת בצה"ל או מקרה מוות במתקן צבאי מחייב בדיקה וחקירה יסודית, וכך נעשה גם במקרה זה.

ביום 20 במאי מינה ר' אכ"א, אלוף יניב עשור, צוות מומחים, בראשו של תא"ל (מיל') מיקי לוריא. הצוות יבחן בראייה מערכתית ורחבה את מערך הכליאה בצה"ל, בדגש על כליאה של כלואים בעלי מאפיינים ייחודיים. הצוות הוקם מתוך מחויבות צה"ל לשלומם ולבריאותם של כלואים הנתונים במשמורת בבסיס הכליאה הצבאי. 

בימים שלאחר פטירתו ביקר מפקד היחידה של המנוח בבית המשפחה ומסר להם פרטים נוספים לגבי בנם. למשפחה הוצג עותק מצונזר של כתב האישום והם ידעו את סעיפי העבירות שבהן הואשם הקצין. לבקשת המשפחה, היום הוצג להורי הקצין ז"ל כתב האישום שהוגש כנגד הקצין במלואו.  צה״ל ימשיך לעמוד בקשר עם המשפחה ככל הנדרש.

גופתו של הקצין נותחה במכון לרפואה משפטית. בנתיחה נכחה רופאה מטעם המשפחה. טרם התקבלה חוות דעת המכון וטרם התקבלו תוצאות נתיחת הגופה. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן