צבי יחזקאלי: "האלימות בערים המעורבות נובעת מג'יהאד"

הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13 הסביר בראיון מדוע הדת היא האלמנט היחיד שמשפיע על המזרח התיכון, ומה עובר על נסראללה בלבנון. "מי שלא דתי לא יכול להבין את זה."

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/05/21 14:50 טו בסיון התשפא

צבי יחזקאלי: "האלימות בערים המעורבות נובעת מג'יהאד"
תוצאה מהפרעות בלוד. תמונות דומות בעכו. , צילום: Yossi Aloni/Flash90

הפרשן הותיק לענייני ערבים צבי יחזקאלי התראיין הבוקר (רביעי) ברדיו 103FM. בשיחה עם אראל סג"ל וטל שלו דיבר על הג'יהאד מצד ערביי ישראל במהלך מבצע שומר החומות ופירט כיצד הדת הפכה להיות הפקטור המשפיע ביותר באזורנו. 

"יש הרבה הסברים למה ערביי ישראל יצאו לקפיצה הזאת. זה לא קשור לימין או שמאל, אני חי את המזרח התיכון בעצמות שלי, חברים זה ג'יהאד – נקודה. תתעוררו, יא חביבי, תתעוררו", אמר יחזקאלי בלהט.

בית כנסת דוסא כפי שצולם הבוקר

בית כנסת דוסא כפי שצולם הבוקר צילום: ללא

לחבריו בתקשורת, אמר: "שואלים באולפנים מה לעשות? מה זה משנה מה לעשות, אתה מכיר בבעיה? אתה מספר את הסיפור הנכון? הערבים לא שיקרו, הם לא משקרים, תקראו על מה מחנכים ילדים שם ותבינו למה אנחנו לא יכולים להכיר בבעיה הזאת".

הפרשן הוותיק הוסיף כי מי שבוחן את המאורעות במזרח התיכון לא דרך הסתכלות דתית, פשוט לא רואה את המציאות נכון. וזאת הסיבה שהמהומות עכשיו לא פרצו בגלל עזה או בן גביר, אלא ניצול הזדמנות לאחר סימנים של חולשה מצד גורמי האכיפה. 

בתגובה לטענה של המראיין הראל סג"ל, לפיה "אלוהים הוא שחקן משמעותי במזרח התיכון" השיב יחזקאלי: "המרכיב העיקרי כאן הוא הזהות הדתית ומי שלא דתי לא יכול להבין את זה. כמו התנסות בסם פסיכודלי שאם לא תיגע – לא תיסע. אסלאם לא יכול לקבל דת שלטת אחרת, אלא במצב שבו היא חזקה במיוחד. דו קיום בהחלט אפשרי, אבל בהתאם לכללים מסוימים." 

בתגובה לשאלה על המצב בגזרה הצפונית השיב, כי נכון לעכשיו האינטרס של לבנון הוא לשמור על השקט. המצב בארץ הארזים לא מבשר טובות, המדינה ממוטטת כלכלית, הפיצוץ בביירות וגם הקורונה מוטטו אותם. בלבנון מקווים לכך שביידן יגיע להסכם עם איראן תוך התעלמות מהגרורות שלה במדינה, ולכן, למרות מעורבותם בירי טילים על ישראל במהלך מבצע שומר החומות, הם מקפידים על פרופיל נמוך.  יחזקאלי הוסיף כי מדובר בשקט מדומה, שמאפשר לארגון הטרור להתחמש בלי הפרעה.

באשר למצבו הבריאותי של מזכ"ל ארגון חיזבאללה, חסן נסראללה, אשר נצפה בנאומו אמש חלש ומשתעל בנאום לרגל יום השנה ליציאת ישראל משטח דרום לבנון, הסביר הפרשן כי "הוא נראה לא טוב, אבל היה חייב לצאת כדי לציין את חווית הניצחון על הישראלים."