לפיד על מבצע שומר החומות: "הצבא הצליח, הממשלה נכשלה"

יו"ר יש עתיד מתייחס ל-11 ימי הלחימה מול ארגוני הטרור ברצועת עזה, ואומר כי "הממשלה נכשלה בכל התחומים הנתונים לאחריותה". על צה"ל הוא אומר: "הלם בעזה בכוח ובדייקנות והוכיח יכולות ביצוע"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/05/21 12:58 ט בסיון התשפא

לפיד על מבצע שומר החומות: "הצבא הצליח, הממשלה נכשלה"
ח"כ לפיד, צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, שמנסה בימים אלה להקים את ממשלת השינוי בראשותו, התייחס היום (ה') לימי הלחימה בדרום, ואמר כי ממשלת ישראל נכשלה בעוד שצה"ל הצליח ועמד במשימתו. לאחר שכתב כי ארגון הטרור חמאס הפך למוביל בזירה הפלשתינית, הציג תכנית להחלשתו. "הצבא הצליח, הממשלה נכשלה".

לאחר שעות של שקט מתוח - ירי הרקטות התחדש | טיל נ"ט פגע בטיולית ריקה

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הגיב ותקף את לפיד על דבריו נגד הממשלה. "מדהים בעיניי. חוסר האחריות, היהירות, לשים פס על אזרחי ישראל בזמן מלחמה ולדאוג רק לאינטרס האישי והפוליטי הקטן שלך. מה היה קורה אם היית סותם את הפה עוד כמה ימים? הרי אתה יודע לעשות את זה טוב מאוד עם שתיקה רועמת בכל הנוגע למאמץ ההסברתי. ההיפך מהמצופה מיו"ר אופוזיציה ציוני ואחראי".

"אין מילים לתאר את המחדל הזה"

"אחרי 11 ימים של מבצע "שומר החומות" אפשר כבר להתחיל לחלק את הצל"שים והטר"שים", פתח לפיד. "צה"ל הלם בעזה בכוח ובדייקנות והוכיח יכולות ביצוע. הצבא ניצל את שבע השנים שחלפו מאז מבצע "צוק איתן" כדי לשפר את בנק המטרות, לענות לאתגר המנהרות על ידי בניית מכשול תת קרקעי יעיל, לבנות את מערך ההגנה האווירית הטוב בעולם, להשיג מודיעין שמאפשר סיכול של אנשי המבצעים של החמאס גם מתחת לאדמה. אלו תוצאות מרשימות. אני גאה בצבא ובמפקדיו". 

לעומת זאת כתב לפיד, "הממשלה נכשלה בכל התחומים הנתונים לאחריותה. היא נכשלה לחלוטין בפרוייקט המיגון. באשקלון וברוב ישובי העוטף אנשים עדיין יושבים במסדרון בזמן התקפת טילים; היא נכשלה כשלון מחפיר בהסברה. אין פשוט מילים לתאר את המחדל הזה. ארגון טרור קנאי, רצחני, הומופובי וגזעני ניצח את ממשלת ישראל בקרב ההסברה בתקשורת המערבית הליברלית; היא נכשלה בכך שהעדיפה לשמר את שלטון החמאס כדי להחליש את הרשות הפלשתינית; היא נכשלה בהחזרת השבויים והגופות של הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד".

יו"ר יש עתיד הוסיף כי מעל לכול נכשלה הממשלה בקביעת מדיניות. "אחרי 11 ימים של מבצע, ישאל כל אזרח ישראלי את עצמו: מה בעצם הממשלה רצתה להשיג במבצע הצבאי? מה המדיניות והתכלית האסטרטגית ארוכת הטווח שלה מול החמאס בעזה? מה בדיוק אמור לקרות שם עכשיו? מה יקרה בעוד שנה או שנתיים? האם המבצע הנוכחי מנע את הסבב הבא?", תהה.

"נתניהו החמיץ הזדמנות לחזק את יחסי ישראל עם הממשל האמריקאי החדש"

לפיד התייחס למדיניות החוץ של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "במו ידיה, במעשיה ומחדליה, הפכה הממשלה את החמאס לארגון המוביל בזירה הפלשתינית ולמי שמצית את חזיתות מזרח ירושלים, יהודה ושומרון, ואולי אף את הזירה הצפונית. בדרך ראש הממשלה החמיץ הזדמנות לחזק את יחסי ישראל עם הממשל האמריקאי החדש. זהו כשל מדיניות ממעלה ראשונה. יש לפנינו אתגרים גדולים בהרבה מעזה – איראן, הסכם הגרעין, המתיחות בסוריה והתעצמות חיזבאללה. כל אלה ממתינים לנו בהמשך הדרך. לכל אלה נזדקק לתיאום הדוק וקרוב עם האמריקאים".

"התקיפות של חיל האוויר בעזה נועדו ליצור הרתעה. הם עשו זאת, אבל הרתעה אינה מטרה בפני עצמה. היא נועדה לאפשר לקובעי המדיניות לשנות את המצב מעמדת כוח. פעם אחר פעם צה"ל העניק לנתניהו וממשלתו את עמדת הכוח הזו – פעם אחר פעם פעם אחר פעם לא עשה נתניהו דבר עם המנופים שהעמיד לו צה"ל. זהו כשלון מדיני ובטחוני בלתי נסלח. אזרחי ישראל משלמים עליו את המחיר".

התכנית להחלשת חמאס בשתי דרכים

שר האוצר לשעבר הציג את תכניתו להחלשת חמאס. "את החמאס יש להחליש בשתי דרכים – צבאית ואזרחית. ברמה הצבאית יש להלום בו ללא רחמים בכל פעם שהוא מרים את ראשו ולקיים מולו מדיניות של אפס סובלנות כולל סיכולים ממוקדים של בכיריו. ברמה האזרחית יש לייצר עליו לחץ מתמיד תוך שיתוף פעולה עם האוכלוסיה המקומית".

לפיד כתב כי צריך ליצור מצב בו לתושבי עזה יש מה להפסיד. "המודל הוא לבנון", הסביר. "הסיבה העיקרית לכך שהחיזבאללה - ארגון טרור חזק בהרבה מהחמאס - נזהר מעימות ישיר אתנו, היא העובדה שבמלחמת לבנון השניה תקפנו ללא רחם את תשתיות המדינה הלבנונית. נסראללה יודע שאם הוא יכנס אתנו לעימות, נמל ביירות, שדה התעופה, התעשיה המקומית ומרכזי המסחר יהפכו לענני אבק ואש. החיזבאללה, בדומה לחמאס, אינו רק ארגון טרור אלא גם תנועה פוליטית. הוא אינו רוצה להקים עליו את כל תושבי לבנון בגלל עימות הרסני עם ישראל".

"מודל דומה צריך להתקיים גם בעזה. אנחנו צריכים להיות נחושים וחסרי פחד כשאנחנו מפעילים כוח מול החמאס, אבל עלינו להפוך את האוכלוסיה האזרחית בעזה לאחד ממנופי הכוח שלנו. הם צריכים שתהיה להם סיבה לעצור את העימות הבא. הציבור בעזה לא לוחץ על החמאס להמנע מעימותים עם ישראל, מפני שהחיים שם הם גיהנום עלי אדמות. כשיש חשמל רק שמונה שעות ביום ושליש מהילדים חולים בגלל איכות מים ירודה, כשאבטלת הצעירים היא מעל 50%, המוות נראה מאיים הרבה פחות".

אחרי "צוק איתן" היה שקט ברצועה במשך שלוש וחצי שנים, המשיך וכתב לפיד. "ישראל לא ניצלה את השנים האלה לשום הליך חיובי. במקום לדחוף לעזה מזוודות של כסף קטארי כדמי פרוטקשין (כסף שבו השתמש החמאס לבניית רקטות ואתרי שיגור), היינו צריכים להשקיע בבנייתה של הרצועה דרך ארגונים בינלאומיים. אפילו מתוך הקבינט הרופס של נתניהו עלו הצעות ראויות כמו בניית אי מלאכותי ונמל מול עזה, בניית פארק תעשייתי בצפון הרצועה, שיפור מצב התעסוקה ובניית תשתיות. במקביל לכל הגזרים, צריכים להגיע גם המקלות: ריסוק תעשיית ההברחות וייצור הנשק של החמאס, חיסול תשתיות הטרור, לחץ מתמיד של מדינות ערב כדי לגרום לחמאס להתפרק מנשקו".

לפיד סיכם את דבר וכתב כי אף אחד מהדברים האלה לא נעשה ובשביל למנוע את הסיבוב הבא ישראל צריכה ממשלה אחרת. "הממשלה ישבה וחיכתה עד שהחמאס יצבור כוח וייצא לסבב הבא. זה לא שהמדיניות של נתניהו נכשלה, פשוט לא היתה לו מדיניות. לאף אחד לא מתחשק לדבר על בניית הכלכלה בעזה בעת שיורים טילים על ילדינו, אלא שזהו בדיוק הרגע להתחיל לעסוק בכך. זה תפקידה של ממשלה: לבנות מדיניות מועילה לטווח ארוך, גם אם היא לא פופולרית בטווח הקצר. אם אנחנו רוצים למנוע את הסבב הבא, ישראל זקוקה לממשלה אחרת, שבתום הסבב הנוכחי תגייס את הקהילה הבינלאומית כדי לשקם את עזה, ותשתמש בתהליך הבניה כדי לפרוק את החמאס מנשקו".