הרב אליהו :מצווה להסתובב עם פלאפון בשבת ולתעד פרעות

הרב שמואל אליהו, פרסם היום כי מותר ואף מצווה להסתובב עם פלאפון ולצלם ולתעד את האלימות, בכך הוא מצטרף למכתבו של הרב מאיר ביטון, רב העיר לוד, כי עקב המצב הביטחוני התיר להסתובב בשבת עם פלאפון ולצלם את האלימות

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/05/21 12:14 ג בסיון התשפא

הרב אליהו :מצווה להסתובב עם פלאפון בשבת ולתעד פרעות
לוד, השבוע, צילום: Yossi Aloni/Flash90

רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו הצטרף הערב לרשימת הרבנים אשר התירו לשאת פלאפונים על מנת לתעד את הפרעות לדברי הרב אליהו מדובר במצווה להשתמש בפלאפונים ולצלם, והוסיף כי על האנשים אשר רוצים לבוא ולסייע בהגנה יש להגיע לפני כניסת השבת, אך אם ישנה החמרה במצב ויש צורך בתגבור האנשים, מותר אף לקרוא להם בשבת וזאת בשל פיקוח נפש. 

מוקדם יותר רב העיר לוד, הרב שמעון מאיר ביטון, פרסם מכתב הלכתי עבור תושבי עירו, המתייחס למצב הביטחוני לאחר שבוע של פרעות ואלימות ערבים בעיר המעורבת, וכיצד יש לנהוג מבחינה הלכתית בשבת הקרובה. ‏הרב אשר וייס הורה היום גם הוא לתושבי הגבעה הצרפתית בירושלים, להסתובב עם פלאפונים בשבת הקרובה.

בשל הפוגרומים: היתר הלכתי לטבול לפני שקיעה בלוד

‏בפתח המכתב לתושבים, כתב: "בימים האחרונים אני מסתובב ברחבי העיר ונחרד למראה הפרעות אשר פורעים ‏בנו בכל פינה, ליבי עם הקשישים, האמהות והילדים אשר עוברים יחד איתנו שעות קשות, אך לא אלמן ‏ישראל 'כנשר יעיר קינו, על גוזליו ירחף". אני מברך ומחזק את ידי אנשי הביטחון וכוחות ההגנה ואת ידי ‏הנהגת העיר ובראשם ראש העיר עו"ד יאיר רביבו הי"ו אשר עושה לילות כימים להגנת התושבים".



רב העיר פסק, באופן חריג בשל המצב כי להסתובב עם טלפונים ניידים בשבת ולבצע פעולות שיעזרו להציל חיים. "‏לשאלת רבים ולקראת שבת קודש באנו לעזרת ה' בגיבורים לתת דעתנו במצטרך בימים אלו של מצב חירום בטחוני, ולהלן מספר הנחיות הלכתיות לשבת בשכונות העיר לוד לתושבים:

  • ‏בכל מקרה של פיקוח נפש מותר לעשות הכל על מנת להציל חיים
  • חשוב שיהיה פלאפון אחד בכל בית כנסת לעת הצורך
  • ‏בשכונות המעורבות מותר להסתובב עם פלאפונים לצורכי ביטחון
  • יש לדאוג לסוללה מלאה בטרם כניסת השבת ולדאוג להשתיק את כל מה שמיותר
  • ‏במידת הצורך מותר להתקשר לתגבור כוחות
  • בעת הצורך מותר להשתמש ברחפן לצורך תצפית
  • ‏במידת הצורך מותר אף לתעד ולצלם הפרות סדר ופרצופים של פורעים, רכבים, בורחים ‏וכו'. אם אפשרי יש להפעיל את המצלמה בשינוי. יש לדאוג שהכפתור למצלמה יהיה על מסך הבית.
  • מותר להשתמש באמצעי ראיית לילה. יש לדאוג לבטריות חדשות טרם כניסת השבת. מותר להסתובב עם גז פלפל בכיס או בחגורת המכנסיים".

‏לסיום כתב רב העיר כי הוא זמין עבור התושבים בטלפון הנייד שלו.