בשל הפוגרומים: היתר הלכתי לטבול לפני שקיעה בלוד

בהוראת רב העיר המקוואות בעיר לוד יפתחו לפני שקיעה על מנת לציית להנחיות הביטחון תוך שמירה על ההלכה. נשים התבקשו לתאם את הטבילה שלהן מחדש

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 13/05/21 13:56 ב בסיון התשפא

בשל הפוגרומים: היתר הלכתי לטבול לפני שקיעה בלוד
צילום: Gershon Elinson/Flash90

המצב הביטחוני בישראל הולך ומסלים בצורה קשה, ובעיר לוד מתפרעים מוסיפים לפגוע בנפש וברכוש. ביומיים האחרונים החל עוצר לילי ובשל כך עלתה הסוגיה מה תעשנה הנשים הצריכות לטבול בשעות הערב אך אינן יכולות לצאת.

בהודעה שיצאה לנשים שנרשמו לטבילה בעיר לוד נמסרה הודעה מטעם רב העיר הרב שמעון ביטון: "מוקד המקוואות בהנחיית הרב ביטון שליט"א יוצר קשר עם כל מי שקבעה טבילה להערב להקדמתה ככל  הניתן. למי שאמורה לטבול הערב וטרם ביצעה הכנות לטבילה מומלץ להתארגן בהקדם ולא להמתין לשעה שתוכננה במקור. כאמור, מוקד המקוואות יוצר כעת קשר עם כל הטובלות". משמעות הדברים כי נשים תוכלנה לטבול בשעות המוקדמות יותר ממה שמורה ההלכה, וזאת כדי לשמור על הנחיות המשרד לבטחון פנים אך גם לשמור על ההלכה. 

למעשה נשים תוכלנה לטבול בשעות המאוחרות של היום, כדי להיות כמה שיותר קרובים לשעה על פי ההלכה אך כאמור מבלי לצאת בשעות העוצר ובלי להסתובב בלילה ברחובות העיר.

היום (ה) פרסמה המועצה הודעה מפורטת כי למרות שמותר לצאת למקוואות בזמן העוצר (כמו שהיה בקורונה), עדין ממליצים לתאם טבילה בשעות מוקדמות יותר, תחת קבלת הנחיות הלכתיות מרב העיר. 

בראיון לחדשות כיפה הסבירה דבורה אייפרמן, אחראית נושא המקוואות ברבנות, את המצב. "הבעיה צפה במספר ערים, כמו בדרום שנשים שואלות מה לעשות אם נשמעת אזעקה בזמן טבילה. אבל בלוד הפחד הוא לא מה לעשות בזמן הטבילה, אלא האם בכלל ללכת מחשש לפוגרום עוד בדרך למקווה" אומרת אייפרמן. "במקווה עצמו הן מרגישות בטוחות יותר, כי המקווה עצמו נעול ומאובטח, הפחד הוא ללכת ברחוב ובכך יורד מספר הטובלות, לא כי הן לא רוצות לקיים את ההלכה אלא כי הן פשוט לא יכולות".

חוץ מהתחושות הקשות אייפרמן עוברת גם לפרקטיקה ומה יש לעשות, "קודם כל יש את ההנחיות של המשרד לבטחון פנים, יש עוצר ולכן אסור לנו להורות לאף אחת לעקוף את ההנחיות האלה". ברמה הארצית טרם התקבלה תכנית פעולה מסודרת, אך ברשויות המקומיות כבר החלו לפעול, "המשרד לשירותי דת בכל מקרה לא יוציא הנחיות הסותרות את הנחיות למשרד לבטחון פנים שאנו כפופים אליו".  אייפרמן מספרת שנוהל דומה היה גם בתקופת הקורונה שהיה בה עוצר לילי, והמשרד לשירותי דת לא עקף את הנחיות משרד הבריאות. "אנו נתרגם את ההנחיות ההלכתיות לפי ההנחיות הביטחוניות. אנו עוד במצב מתהווה, המשרד באופן כולל עוד לא נתן הנחיות, אך הרבנים המקומיים נותנים בשלב זה את ההנחיות בעצמם".

הרבנית תרצה קלמן, המתגוררת בעיר לוד ומשתמש כיועצות ההלכה של נשמת, מספרת כי המועצה הדתית רב העיר כבר החלו לפעול בנושא והם בקשר אישי עם כל אישה שנרשמה לטבילה, ומסייעים לכל אחת לטבול בתוך המציאות הקשה. "אני שמחה מאוד שבתוך כל הטירוף הזה יש לנו כלים לדאוג לנושא הזה. אני שמחה שזו כבר לא בעיה פרטית של אף אישה, בעבר זה כך, ועכשיו ברור שזו בעיה כוללת שהעיר צריכה לטפל בה" סיפרה הרבנית לחדשות כיפה.

בעכו, שגם שם מתרחשות התפרעויות מידי ערב, מסר רב העיר, הרב יוסף ישר, כי כרגע אין שינוי בתחום פתיחת המקוואות ומי שמעוניינת יכולה לפנות באופן פרטני ולקבל מענה.