הנציבות ל-ynet: אינכם יכולים לפרסם מודעת דרושים המפלה שומרי שבת

בעקבות תלונת ארגון בצלמו לנציבות על מודעת דרושים של אתר החדשות הכוללת זמינות לתורנויות בסופי שבוע ובחגים. "איסור ברור על מעסיקים לבל יפלו בין דורשי עבודה בקבלתם לעבודה, בין היתר, מחמת דתם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/05/21 13:15 כא באייר התשפא

הנציבות ל-ynet: אינכם יכולים לפרסם מודעת דרושים המפלה שומרי שבת
ynet, צילום: shutterstock

לפני כשבוע פרסם ראש מערך המדיה של אתר החדשות "ynet", שי ספיר, מודעת דרושים עבור עורכי מדיה ותוכן ברשתות החברתיות. בין דרישת התפקידים הופיעה השורה הבאה: "זמינות לתורנות בסופי שבוע ובחגים". לאחר פרסום המודעה, הגיש שי גליק, מנכ"ל ארגון בצלמו, תלונה חריפה לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה כנגד מודעה זו, המפלה ופוגעת בציבור המסורתי והדתי ושומרי השבת במדינה.

התלונה התקבלה ובמכתב חריף של הנציבות להנהלת ynet, המפורסם היום (ב'), נכתב בין היתר: "בעקבות תלונתו של מר שי גליק אנחנו פונים אליכם. לשון המודעה כמו גם תוכנה מעלה חשד, לכאורה, לאפליה בקבלה לעבודה מחמת דת, כמו גם חשד לפרסום מודעה בדבר הצעת עבודה שיש בה משום אפליה לכאורה מחמת דת, ומכאן פנייתי אליכם", נכתב בפניה לאתר.

"בלי למצות טענותינו בעניין, אציין בהקשר זה, כי הוראת החוק השוויון מטילה איסור ברור על מעסיקים לבל יפלו בין דורשי עבודה בקבלתם לעבודה, בין היתר, מחמת דתם". עוד נכתב: "בהלימה לכך, סעיף 8 לחוק השוויון אוסר על מעסיק או על מי שהינו זקוק לעובד, לפרסם מודעות בדבר הצעת עבודה שיש בהן משום אפליה".

בנציבות הדגישו כי בפסיקת בתי הדין לעבודה נקבע מכבר כי אפליה פסולה בעבודה מחמת השתייכות דתית - "משפילה היא ומתנכרת לערך של כבוד האדם המעוגן בחוק יxוד ומביאה לחסימה מוחלטת של הגישה למקום העבודה".

עוד הוסיפו בנציבות: "נדגיש, כי ההחלטה האם לקבל מועמד/ת לעבודה צריכה להתבסס על שיקולים עניינים ומקצועיים ועל רקע התאמת המועמד/ת לתפקיד מבחינה מקצועית. בבחינת המובן מאליו יאמר, כי אין לחסום את הדרך בפני מועמדים פוטנציאליים שעשויים להתאים לתפקיד ולהפלותם על רקע דתם מקום בו מדובר בטעם שאינו רלוונטי כלל לדרישות התפקיד ואינו מתחייב מאופיו ומהותו".

לסיכום נכתב במכתב שנשלח על ידי הנציבות: "לאור האמור, ולנוכח החשד לאפליה, לכאורה, בקבלה לעבודה מחמת דת, כמו גם החשד לפרסום מודעה בדבר הצעת עבודה שיש בה משום אפליה לכאורה - אשר מקימה על פני הדברים המודעה שפורסמה מטעמכם, נבקשכם להעביר את התייחסותכם לאמור לעיל בתוך 7 ימים ממועד קבלת מכתב זה".

בארגון בצלמו מדגישים כי המודעה המפלה אכן הוסרה בעקבות פניית בצלמו אולם טרם פורסמה מודעת דרושים חדשה ללא הדרישה המפלה. שי גליק ברך על תגובת הנציבות: "לא ייתכן שבמדינת ישראל מדינת היהודים ימנעו מאנשים את האפשרות להביא לחם הביתה רק בגלל שהם בוחרים לשמור שבת. אנחנו נמשיך לפעול ולעקוב אחרי כל גוף שיפלה וימנע מאנשים עבודה על רקע דת או כל סיבה גזענית ומפלה אחרת".