פחות מ-24 שעות לפתיחת הקלפיות | כל מה שאתם צריכים לדעת

בעוד פחות מיממה ניגש כולנו אל הקלפי ונשלשל לתוכה את המעטפה הכחולה עם פתק המפלגה בה בחרנו. איך מתכוננת המשטרה, כיצד תתנהל התחבורה הציבורית וכיצד יצביעו מבודדים וחולי קורונה | הפרטים של הבחירות לכנסת ה-24

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/03/21 08:13 ט בניסן התשפא

פחות מ-24 שעות לפתיחת הקלפיות | כל מה שאתם צריכים לדעת
צילום: Hadas Parush/Flash90

בעוד פחות מ-24 שעות, מחר (ג'), יצאו 6,578,084 בעלי זכות הצבעה אל 12,127 הקלפיות הפזורות ברחבי הארץ בפעם הרביעית בשנתיים האחרונות. הבחירות לכנסת ה-24 שיחלו מחר עם פתיחת הקלפיות בשעה 7:00 בבוקר, יערכו בצל משבר מגפת הקורונה שנמצאת בשבועות האחרונים בירידה מתמשכת. 

סיכום סקרי השבוע | מספרים, השוואות וממוצע

כל בוחר רשאי להצביע אך ורק בקלפי אליה הוא משויך כפי שנכתב בהודעה לבוחר, אותה קיבל בתיבת הדואר. בהודעה לבוחר רשום גם מספרו הסידורי של הבוחר בקלפי, ולכן רצוי מאוד להציג את ההודעה יחד עם תעודת הזהות. ניתן לאתר את הקלפי אליה אתם משויכים גם באתר המיוחד של ועדת הבחירות המרכזית.

דרכי הגעה אל הקלפי

אם אין ברשותכם רכב פרטי תוכלו להגיע אל הקלפי בתחבורה הציבורית. ועדת הבחירות המרכזית, יחד עם משרד התחבורה, הודיעו אתמול כי ביום הבחירות, הנסיעה בתחבורה הציבורית הבינעירונית ב-630 קווים וברכבת ישראל, תהיה ללא תשלום לכלל הציבור וללא מגבלת גיל, וזאת כבר משעה 20:00 הערב, 22.3, ועד לתום פעילות התחבורה הציבורית ביום הבחירות. באותם קווים, הנוסע יעלה לאוטובוס באופן חופשי, ללא צורך בהזדהות, וללא צורך בכרטיס נסיעה.

"היוזמה שנקטה הוועדה להקל על אזרחי ישראל להגיע לקלפי בנוחות ובבטיחות, תעודד גם את אלה אשר יהיו מרוחקים ביום הבחירות מהקלפי בה הם רשומים, לממש את זכותם וחובתם להצביע בבחירות לכנסת ה-24", אמרו בוועדת הבחירות.

רכבת ישראל הודיעה כי בכדי לממש את ההטבה יש לגשת למכונות הכרטיסים או לקופות התחנה ולהנפיק כרטיס ייעודי ליום הבחירות. ברכבת ישראל הדגישו כי "כל נסיעה ברכבת מחויבת בהנפקת שובר כניסה, בנוסף לכרטיס נסיעה וכן חלה חובת עטיית מסיכת פנים ושמירה על ריחוק". 

חברת אגד הודיעה כי נסיעות חינם יתאפשרו בחלק מקווי החברה הבינעירוניים. הנסיעה חינם תתאפשר החל מערב הבחירות, יום שני ה-22.3.2021 בשעה 20:00 ועד מוצאי יום הבחירות, יום שלישי 23.3.2021 בתום השירות של הקווים. הנוסעים בקווי אילת יתבקשו להציג תעודת זהות שבה רשומה כתובת מגורים באילת, או טופס הודעה לבוחר שבו מופיעה קלפי לבחירות באילת על שם הנוסע. חיילים יוכלו לנסוע בחינם (עם/ללא מדים) בכל קווי אגד, למעט בקווי אילת. בקווי אילת בנוסף לחוגר נדרשת על החייל/ת להציג תעודת ערבה, תעודת זהות בליווי ספח או רישיון נהיגה.

פתקי ההצבעה לבחירות לכנסת ה-24

פתקי ההצבעה לבחירות לכנסת ה-24צילום: Yossi Zeliger/Flash90

דרכי הגעה לחולי קורונה

ועדת הבחירות המרכזית הקימה מערך מוניות ייעודי לטובת הגעה להצבעה בקלפי ייעודית ביום הבחירות למצויים בבידוד. אלה שאין ברשותם רכב פרטי, יוכלו לתאם הסעה מבעוד מועד באמצעות חברת גט טקסי. הזכאות להסעה היא אך ורק למחויבי בידוד שמופיעים ברשימת החולים והמבודדים של משרד הבריאות, בטווח של עשרה ימים לפני הבחירות.

דגשים למצביעים

כל המצביעים וכל חברי ועדת הקלפי יעטו מסיכות לאורך כל יום ההצבעה. מזכיר ועדת הקלפי רשאי לסרב כניסה והצבעה של אזרח אשר אינו עוטה מסיכה על פניו, למעט במקרים חריגים בהם ישנו אישור מיוחד מרופא על אי חבישת מסיכה.

בעת ההזדהות באמצעות תעודת זהות, רישיון נהיגה או דרכון בפני מזכיר ועדת הקלפי ולפני ההצבעה עצמה, על המצביע להוריד את המסכה עד גובה הסנטר לצורך זיהוי – מיד לאחר הזיהוי על ידי ועדת הקלפי, הוא יחזיר את המסכה על פניו. הבוחר יתבקש לחטא את ידיו פעמיים: בפעם הראשונה בכניסה לחדר ועדת הקלפי, ובפעם השנייה - טרם ההצבעה.

בוועדת הבחירות המרכזית מדגישים: "הצבעה של אדם חולה או מבודד בקלפי "רגילה" הינה עבירה על החוק ומסכנת את שאר האנשים בקלפי כמו גם את חברי ועדת הקלפי".

דגשים למבודדי קורונה שאינם חולים

המצביע המבודד יצטרך להגיע ברכבו הפרטי, כאשר הוא נוסע לבדו, ו/או עם בני אותו משק בית, שגם הם מחויבי בידוד. באם אין באפשרותו להגיע לקלפי, ועדת הבחירות המרכזית מקימה מערך היסעים לטובת כל אותם מבודדי בית שאין ברשותם רכב פרטי. אם הבוחר יגיע עם בוחר נוסף שהוא בן משפחה, הנלווה יידרש לצאת מהרכב ולהמתין בזמן תהליך ההצבעה וכן להפך, בהנחה וגם בן המשפחה חולה או מבודד. שימו לב: היציאה מהבית תהיה אך ורק לצורך הצבעה, ללא כל עצירת ביניים.

דגשים למצביעים חולי קורונה

בהתאם להוראות חוק הבחירות לכנסת, חולים מאומתים ומצביעים החייבים בבידוד יהיו רשאים להצביע ביום הבחירות ויוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית. לצורך כך, הקימה ועדת הבחירות המרכזית לכנסת קלפיות ייעודיות לחולים מאומתים בלבד שמחלימים בביתם וקלפיות למבודדים בלבד.

הקלפיות ממוקמות במתחמים נפרדים לחלוטין מהקלפיות הרגילות, כאשר קלפיות לחולים מאומתים יהיו במתחמי "הצבע וסע" בלבד, ואילו קלפיות המבודדים יהיו חלקן בסניפים של קופת חולים כללית ובמבנים ציבוריים וחלקן במתחמי "הצבע וסע".

הקלפיות ממוקמות בכל רחבי הארץ ואת רשימתן נתן למצוא באתר ועדת הבחירות. במידה ובאזור המגורים של המצביע המבודד לא קיימות קלפיות ייעודיות למבודדים, עליו להצביע בקלפי "הצבע וסע"

"חשוב לציין", אומרים בוועדת הבחירות, כי "יהיו שני סוגים של קלפיות "הצבע וסע". האחד מיועד לחולים מאומתים, והשני מיועד למבודדי בית. חולה מאומת לא יוכל להצביע בקלפי "הצבע וסע" המיועדת למבודדים וכן להפך.

לחולה מאומת אסור להגיע באופן עצמאי, ולכן יגיע בהסעה מיוחדת מטעם ועדת הבחירות המרכזית. הזכאות להסעה היא אך ורק לחולים מאומתים שמופיעים ברשימת החולים של משרד הבריאות בטווח הזמן של עשרה ימים לפני יום הבחירות.

נתניהו מצביע בבחירות הקודמות

נתניהו מצביע בבחירות הקודמותצילום: Marc Israel Sellem/POOL

שמירה על הסדר ביום הבחירות

משטרת ישראל השלימה אתמול את היערכותה וההכנות הנדרשות לקראת הבחירות. המשטרה תיערך בכוחות מתוגברים בכל רחבי הארץ בכדי לאפשר לכלל בעלי זכות הבחירה להגיע בבטחה ולממש את זכותם להצביע באלפי מוקדי ההצבעה ברחבי הארץ.

כ-20,000 שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים יופעלו מחר במגוון משימות ברחבי הארץ. אלפי שוטרים יתפרסו במוקדי ההצבעה השונים שיכללו למעלה מ-13,000 קלפיות הפרוסות באלפי ריכוזים בכל רחבי הארץ, זאת על מנת לשמור על הסדר הציבורי, להגן על שלום הציבור ובטחונו, ולהבטיח את קיום ההליך הדמוקרטי באופן תקין ובהתאם לחוק. כוחות גדולים של משטרה, גלויים וסמויים, יפעלו בריכוזי הקלפיות ובאזורים הסובבים אותם בכדי למנוע ולאתר כל פעילות בלתי חוקית, שעלולה לפגוע בטוהר הבחירות ובקיומן התקין.

המשטרה נערכת לתת מענה הולם גם לאירועי השגרה ולמאות אלפי המטיילים שצפויים לפקוד את אתרי הבילוי, הפארקים, חופי הרחצה והכבישים ביום השבתון. שוטרי התנועה והסיור יתפרסו ברחבי הארץ בכדי לפעול להסדרת התנועה בכבישים ולהכוונתה, ולמתן שירותי משטרה מיטביים לאזרחי ישראל. משטרת ישראל קוראת לציבור לנהוג באחריות ולהישמע להוראות השוטרים.