משתתפי החיסון הישראלי יקבלו תו ירוק

מפתחי החיסון הישראלי במכון הביולוגי קיבלו את מבוקשם, וגם מתנדבי הניסוי יזכו לקבל תו ירוק כמו מתחסנים, זאת למרות שחלקם קיבלו את הפלצבו. הבעיה העיקרית: יעילות החיסון לא הוכחה והוא לא אושר לשימוש

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/03/21 11:15 כג באדר התשפא

משתתפי החיסון הישראלי יקבלו תו ירוק
מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, מתחסן בחיסון הישראלי, דצמבר 2020, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

החיסון הישראלי. הממשלה אישרה אמש (ש') כי גם המתנדבים לניסוי החיסון הישראלי המפותח במכון הביולוגי, יוגדרו כמחלימים, ובכך הם יורשו להיכנס למקומות בהם התו ירוק נדרש בכניסה. "התו הירוק יחול גם על משתתפי ניסוי החיסון של המכון הביולוגי", נכתב בהחלטת הממשלה. 

15 מתנדבים נוספים פרשו מהניסוי של החיסון הישראלי בשל העובדה שלא קיבלו דרכון ירוק. עד כה כ-10% מהמתנדבים החליטו שלא להמשיך את השתתפותם בחיסון, והדבר עורר חשש לקריסת הניסוי. כך פורסם בשבוע שעבר בחדשות 12. 

מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופסור זאב רוטשטיין, פנה אל שר הביטחון בני גנץ, וביקש ממנו לכלול את משתתפי הניסוי בקרב מקבלי התו הירוק: "אודה על מעורבותך המידית, ולו גם ברמת הממשלה, לבטל את ההגבלות העלולות לחול על נסייני החיסון הישראלי".

פרופ' יוסי קרקו: "באופן תיאורטי החיסון הישראלי יהיה יעיל נגד הזנים הבריטי והדרום אפריקאי"

בראיון לחדשות כיפה שנערך בחודש שעבר, אמר מנהל המרכז למחקר קליני בהדסה עין כרם והחוקר הראשי של השלב השני בפיתוח החיסון, פרופסור יוסי קרקו, כי ניתן לומר שהחיסון הישראלי בטוח. "אין לנו תופעות לוואי יוצאות דופן או דברים לא צפויים. השלב החשוב פה, זה לדעת איך היתה התגובה של האנשים שהשתתפו במחקר מבחינת התגובה החיסונית שלהם.

יעילות החיסון הישראלי טרם הוכחה. "ההנחה היא שנקבל תגובה הולמת באחד מהמינונים ואז נמשיך לשלב הבא, הפאזה השלישית. זו כבר פאזה שבודקת את היעילות של החיסון. אלה יהיו מחקרים באלפי אנשים. נערוך השוואה בין קבוצה שתקבל את החיסון הפעיל מול קבוצה שתקבל את חיסון הדמה. נבדוק את אחוז הנדבקים בקורונה באופן ספונטני בשתי הקבוצות. השלב השלישי הוא הקובע".

ענר אוטולנגי, אחד משני הישראלים הראשונים שקיבלו את החיסון הישראלי לקורונה

ענר אוטולנגי, אחד משני הישראלים הראשונים שקיבלו את החיסון הישראלי לקורונהצילום: Yonatan Sindel/Flash90