עתירה לבית המשפט: מדוע לא נשלל תואר הרבנות מהרב מוטי אלון

הבוקר יתקיים בבית המשפט דיון בעתירה שהוגשה כנגד הרבנות הראשית, על כך שלא מקיימת את לשון החוק, ואינה שוללת את תואר הרבנות מהרב מוטי אלון שהורשע בעבירות מין

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 04/03/21 08:29 כ באדר התשפא

עתירה לבית המשפט: מדוע לא נשלל תואר הרבנות מהרב מוטי אלון
בינתיים הרב מוטי אלון, צילום: Yoav Ari Dudkevitch / FLASH90

8 שנים חלפו מאז הורשע הרב מוטי אלון במספר מעשים מגונים כנגד קטין שהיה תלמידו, הפרשה הקשה נחשפה עוד שלוש שנים קודם לכן בידי רבני פורום תקנה. היום (ה') יתקיים בבית המשפט דיון נגד הרבנות הראשית על שלא שללה את תואר הרבנות מאלון עד יום זה. אחת העותרות היא ד"ר אילת וידר כהן, מי שבעבר עמדה בראש ארגון קולך, ומצטרפת לשורה של ארגונים הדורשים מהרבנות לקיים את החוק הקובע כי רב שהתנהג באופן שאינו הולם את תפקידו, על הרבנות לשלול את תוארו.

תקנה 5 לתקנות שירותי הדת היהודיים קובעת כי: "רב המתנהג באופן שאינו הולם את מעמדו של רב בישראל; או רב שהורשע בעבירה שמפאת חומרתה, אופייה ונסיבותיה, אין הוא ראוי לכהן כרב עיר". כאמור, הרב אלון הורשע בשתי עבירות של מעשה מגונה, ולכן היה על הרבנות לשלול את תפקידיו כרב עיר ושכונה. אלא שעד יום זה הרבנות לא פעלה לפי התקנה. בראיון לכיפה מספרת וידר כהן כי בעתירה הן דרושות מהרבנות לבצע את הוראות התקנה באופן מידי, אך לאחר שלא נענתה הרבנות לדרישותיהן הן פנו לבית המשפט. 

וידר כהן מבהירה כי פנייה לבית המשפט לא היתה הצעד הראשון כנגד הרבנות: "ניהלנו קודם את הדברים מול הרבנות, אנחנו תמיד מתחילות בדיאלוג ישיר". אלא שהתשובה שהן קיבלו מהרבנות הייתה שהרבנות רואה במעשיו של הרב אלון "שאט נפש", ובזה תמה התשובה. "אנחנו סוברות שהאמירה הזו צריכה להיות מגובה בעשייה" מספרת וידר כהן, "ממש כמו רופא שפגע במטופלים, נשלל רישיונו לאחר שניצל את מעמדו לפגוע, באותה מידה צריך לפעול נגד רב שעשה דברים דומים". עוד היא מוסיפה: "קיבלנו תשובה שבעינינו מבזה, לא די בגינוי מילולי. היינו בדיאלוג איתם במשך חודשים רבים ורק לאחר שמוצו כל ההליכים, מה שנותר לנו הוא ללכת לבית משפט".  

האם העתירה שלכן היא רק כנגד אי שלילת התואר מהרב אלון או שמדובר בתופעה גורפת?

"האכיפה היא בררנית, כאשר מדובר ברבנים לא מקושרים, התקנה אכן מתבצעת, אך כשזה מגיע לרבנים כמו הרב אלון התקנה לא ממומשת. ברבנות החליטו לקבל את אמירותיו של אלון כי הוא מתחייב לפעול בדרכים ראויות. אלא שאנחנו יודעים שאלון התחייב כבר מול פורום תקנה כי ישנה את דרכיו, אך אנו יודעים כי הוא המשיך לפגוע ולא עמד בסיכום עם פורום תקנה, מה שהביא בסופו של דבר לפרסום הפרשה. אלון הוכיח כי הוא לא בן אדם שאפשר לסמוך על ההתחייבויות שלו. לכן אנו דורשות שהרבנות תמלא את תפקידה, תבצע את התקנה ותגן על הציבור".

ידוע לכן על מקרה בו הרב אלון הפר את ההתחייבות שלו שלא לפעול בצורה ציבורית כרב?

 "אנחנו יודעות כי אלון ערך חופה של בן משפחה של אחד הנפגעים ממנו, ואותו נפגע התלבט אם להיות באותה החתונה. זה לא יעלה על הדעת. רב שעורך חופה זה אירוע קהילתי, צריך עבורו מניין, ולכן אסור לתת לאדם כזה לערוך חופה. בחופה הזו מוצגים גם מה הערכים שלנו, ואדם שרמס את אותם ערכים לא ראוי שהוא יביל טקס חשוב וערכי כל כך".

העתירה

העתירה צילום: באדיבות העותרות

העתירה

העתירה צילום: באדיבות העותרות

העתירה

העתירה צילום: באדיבות העותרות

ד"ר וידר כהן מספרת כיצד היא התגלגלה לעתירה זו: "התגייסתי לסיפור הזה לאחר שאחד הנפגעים פנה אל הרבנות לשלול את התואר מאלון, אך נענה בשלילה. אז החלטתי להצטרף, אנחנו לא נפקיר אותו ונשאיר אותו לבד מול הממסד". אל העתירה הצטרפו מספר ארגונים בהם 'קול ועוז', 'מגן לקהילות היהודיות', אליהן גם הצטרפה כאמור וידר כהן יחד עם ד"ר חנה קהת, השתיים מכירות שנים רבות ואף עמדו יחד בראש ארגון 'קולך'. "פנינו לרבנות שיבצעו את מה שהחוק מורה כנגד מנהיג רוחני שפעל שלא כמצופה ממנו. שוב אני מזכירה כי החוק קובע זו, לכן זה הדבר גם המוסרי לעשות וגם החוקי".

יש הטוענים כי אולי כדאי שלא לשלול את התואר רב ממוטי אלון על מנת להזכיר כי רב יכול לחטוא בעבירות נוראיות, מה דעתך?

"ודאי שרב יכול לחטוא, אנחנו לא צריכים להגיד זאת. השלב הזה כבר מאחורינו, את המהפכה של השינוי התודעתי שרבנים יכולים גם להטריד מינית התחלנו אותה כבר לפני 20 שנה. התבגרנו מאז, ולצערי היום ידוע שהתופעה קיימת הרבה יותר ממה שהינו רוצות. אותו אדם בעל סמכות שניצל את מעמדו כדי לפגוע, לא רק באדם הנפגע אלא גם בסמכות שאותו רב קיבל, אז צריך לשלול ממנו את התואר הזה".

מהרבנות הראשית סרבו להגיב.