קצינים במילואים: נחקרנו במצ''ח כהכנה לחקירת בית הדין הבינלאומי

כחלק מהיערכות הצבא לחקירת בית הדין הבינלאומי בהאג, נחקרו במצ"ח עשרות חיילי סדיר ומילואים מיחידות שונות, שלקחו חלק באירועים שעלולים להיכלל בחקירה. "זה היה די מטורף אבל אני בטוח שפעלנו כשורה" אומר לחדשות כיפה קצין שנחקר

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/03/21 22:29 יט באדר התשפא

קצינים במילואים: נחקרנו במצ''ח כהכנה לחקירת בית הדין הבינלאומי
צעדות השיבה ברצועת עזה. ארכיון, צילום: עאבד רחים חאטיב, פלאש 90

התובעת הראשית של בית הדין הבינלאומי בהאג, החליטה היום (ד') על פתיחה של חקירה רשמית נגד פעולות ישראל בשטחי רצועת עזה ויהודה ושומרון, בחשד לפשעי מלחמה, החל מ-13 ביוני 2014 ועד היום. האירועים העיקריים שייחקרו על ידי צוות החקירה של התובעת הם מלחמת "צוק איתן" בקיץ 2014, ואירועי צעדות השיבה בגבול רצועת עזה שהחלו במרץ 2018 במחאה על הסגר שהטילה ישראל על הרצועה ועל העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. 

במהלך היום רמזו ראשי מערכת הביטחון על כך שהם נערכו להחלטה הזאת, כאשר בין היתר אמר שר הביטחון גנץ כי, "לישראל יש מנגנוני חקירה ושיפוט עצמאיים חזקים, ואמות מוסר מהגבוהות בעולם", וחשף: "אנחנו ערוכים תקופה ארוכה להחלטה, וניתן גיבוי מלא לחיילי צה"ל ומפקדיו שימשיכו למלא את משימתם במסירות ובמוסריות". 

מעדויות שהגיעו לחדשות כיפה, נודע כי בחודשים האחרונים, צה"ל זימן לחקירה ישראלים רבים, חלקם חיילים משוחררים וחלקם עדיין בשירותם הצבאי, שלקחו חלק באירועים שעלולים להיחקר על ידי התובעת הראשית. 

"הציגו שזאת חקירה שמתבצעת בגלל לחץ בינלאומי", אומר לחדשות כיפה מ' (שם בדוי), קצין ביחידה שאיישה את גבול הרצועה באותה תקופה ונחקר במצ"ח בעיקר על אירועי צעדות השיבה. הוא טוען כי הדגש היה על אירועי ה-14 במאי 2018, יום העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, כאשר בעימותים בגבול רצועת עזה נכחו עשרות אלפי פלשתינים. 

בגזרה של מ' התכנסו יותר מ-10,000 פלשתינים מול הגדר, ולפי דיווחים בכלי התקשורת בעזה נהרגו באותו יום 11 מתושבי הרצועה. לדברי מ', חיילים רבים נחקרו באופן פרטני ונשאלו שאלות רבות, ביניהם: אישורי ירי, תפקוד בזמן האירוע, הנחיות, האם בוצעו תדריכים, האם היו חריגות בירי ועוד.

"החוקרים הציגו תמונות, מקרים ותיעודי ירי ורצו לראות אם אנחנו מזהים משהו", אומר מ' ומציין שהם אף התבקשו לספר על מיקומי הכוחות כדי להצליב אירועים, כשהוא עצמו מעיד כי התקשה לזכור פרטים קטנים ממרחק של 3 שנים, אך אומר בבטחה: "הראו לנו סרטונים שמראים שלכאורה פגענו במפגינים תמימים, אבל רוב הסרטונים נראו מזויפים".

הקצין שמשוחרר כבר מספר שנים משירות צבאי, מספר כי בגזרה שלהם באותו יום נכחו גם כוחות מסיירת אגוז ושייטת 13, וגם הם נחקרו בעניין, יחד עם עשרות לוחמים, קצינים ומפקדי פלוגות שרובם המוחלט אזרחים כבר תקופה ארוכה: "זה היה די מטורף", אומר מ', ומבהיר: "אני בטוח שפעלנו כשורה". 

מצה"ל נמסר כי הם לא מתייחסים לדיווח שהבאנו, והדגישו כי דבריו של הרמטכ"ל כוכבי באגרת לחיילי צה"ל עומדים בפני עצמם: "לאורך כל השנים שמר צה״ל על החוק ועל ערכיו. כאשר מתגלות סטיות מהשורה, אנו הראשונים לבדוק ולחקור, להפיק לקחים, וגם לנקוט צעדים ולמצות את הדין עם האחראים כשנדרש. לא נאפשר לאף מוסד זר ונטול סמכות להתערב בפעילותנו להגנת ישראל, וודאי לא להעמיד בסיכון משפטי את המשרתים בצה״ל".