מזבח יהושע בן נון שוקם על ידי מועצה אזורית שומרון

בפעולת בזק חשאית שיקמה מועצה אזורית שומרון חלק מאתר מזבח יהושע בן נון שהושחת עי הרשות הפלשתינית. יוסי דגן: "לא נאפשר פגיעה באתרים היסטורים בשומרון"  

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 11/02/21 19:51 כט בשבט התשפא

מזבח יהושע בן נון שוקם על ידי מועצה אזורית שומרון
שיקום אתר מזבח יהושע בן נון, צילום: מועצה אזורית שומרון

אתמול (ד') נחשף על ידי ארגון שומראים על הנצח, יחד עם מועצה אזורית שומרון, כי הרשות הפלשתינית השחיתה חלקים מאתר מזבח יהושע בן נון, תוך שהיא גורסת את אבני חומת האבן בני ה-3,000 שנה שהוקמו על פי הערכות החוקרים על ידי שבטי ישראל כשהגיעו לארץ כנען - לחצץ ולשימוש עבור סלילת כביש בסמוך. החשיפה עוררה הדים בארץ ובעולם. 

הרשות הפלשתינית סללה כביש ופגעה במזבח יהושע

במבצע בזק חשאי שיקמה היום בשעות הצהריים מועצה אזורית שומרון את החומה העתיקה המקיפה את אזור הפולחן העתיק, מזבח יהשע בן נון. במבצע השתתפו למעלה מ-30 עובדים של החברה הקבלנית "עייש עבודות עפר" ואנשי מקצוע, ובליווי צמוד של אנשי מקצוע מתחום הארכיאולוגיה של צוות המועצה האזורית שומרון ושל שוקי לוין לשעבר מנהל אגף הבטחון של מועצה אזורית שומרון, שליווה את פרופ אדם זרטל בגילוי המזבח לפני כ 35 שנה.  

כ-35 מטרים של הקיר המערבי של מתחם המזבח שוקם  בעזרת אבנים מקומיות, עם זאת לא ניתן היה לשקם את החומה הצפונית שאורכה כ-20 מטרים והושחתה גם היא על ידי הרשות הפלשתינית, ולכך תידרש עבודה ארכיאולוגית יסודית.  

ראש הממשלה בנימין נתניהו, התייחס הערב לראשונה להרס האתר: "לגבי האירוע החמור בהר עיבל" כתב בחשבון הטוויטר שלו, "הנחיתי היום לבצע חקירה מיידית כדי לתפוס את האחראים ולאבטח את המקום. נשמור על המקומות ההיסטוריים שלנו".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, הבהיר: "מזבח יהושע בן נון הוא לא רק אתר היסטורי חשוב לעם היהודי הוא אחד מנכסי צאן הברזל של התרבות העולמית,  המקום שבו עם ישראל נעשה לעם   המקום הזה שנחשף על ידי פרופסור אדם זרטל מאוניברסיטת חיפה מושך אליו חוקרים מכל רחבי העולם".

"לצערי הרב אנחנו עדים בשנים האחרונות לפגיעה קשה מצד הרשות הפלשתינית באתרי מורשת היסטורים כולל שוד והרס עתיקות ברחבי יהודה ושומרון בצורה מכוונת, אבל אין ספק שפגיעה באתר ככ חשוב לתרבות העולמית זו עליית מדרגה ומעשה ברברי שאין לעבור עליו בשתיקה. אנחנו במועצה האזורית שומרון נמשיך למלא יחד עם כל עם ישראל את זכותנו וחובתנו לבנות את כל ארץ ישראל, להתיישב ולטייל בשומרון ולשמור על האתרים ההיסטוריים".

דגן סיים את דבריו ואמר: "אני קורא לממשלת ישראל לממש את חובותיה ואת ריבונותה ולמלא אחר האמנות הבינלאומיות שהיא חתומה עליהן ולשמור על אתרי הארכיאולוגיה בתחומה. להגן באופן מעשי ולא רק בדיבורים על אתרי התרבות והמורשת".