המלצת משרד הבריאות לנשים הרות: לא להתחסן בשליש הראשון

בדיון שקיים משרד הבריאות התקבלו מספר המלצות לחיסון בתקופת ההיריון. בין היתר: אישה שקיבלה מנה ראשונה של החיסון וגילתה כי הרתה – "מומלץ להשלים את המנה השנייה של החיסון לפי לוח הזמנים המקובל". החמרה במצבן של 3 יולדות עם קורונה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/01/21 18:55 טו בשבט התשפא

המלצת משרד הבריאות לנשים הרות: לא להתחסן בשליש הראשון
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משרד הבריאות פרסם הערב (ה') המלצות חדשות לחיסון נגד נגיף קורונה לנשים בהיריון. בהודעת המשרד נכתב: "אנו רוצים להדגיש כי קורונה מהווה גורם סיכון בהריון בתחלואה ורוב התחלואה האימהית הקשה כתוצאה מנגיף הקורונה מתרחשת בשליש השלישי להריון".

ההמלצות נתנו במהלך דיון שהתקיים היום, בו לקחו חלק עשרות מומחים ואנשי מקצוע. על פי הנאמר, בכל שלבי ההיריון, אין כל הוכחה על נזק לעובר או למהלך ההיריון כתוצאה מהחיסון ולא מוכר מנגנון ביולוגי היכול להצביע על אפשרות כזאת. לגבי נשים מניקות – ההמלצה היא להתחסן.

נשים אשר מתכננות היריון או שנמצאות בטיפולי פריון, מומלץ להשלים את שתי מנות החיסון עוד בטרם ההיריון. בדיון ציינו כי אישה אשר קיבלה מנה ראשונה של החיסון וגילתה כי הרתה – מומלץ להשלים את המנה השנייה של החיסון לפי לוח הזמנים המקובל.

במשרד הבריאות ממליצים לנשים הרות הנמצאות בקבוצת סיכון להדבקות, כמו עובדות מערכת הבריאות או כל קבוצה אחרת שהוגדרה בסיכון לפי משרד הבריאות, או נשים הרות הנמצאות בקבוצת סיכון לתחלואה קשה, כמו: השמנת יתר, סכרת טרום היריונית, יתר לחץ דם וכו' - להתחסן.

במהלך הדיון נאמר כי כלל הנשים בהריון בשליש השני או השלישי – ההמלצה היא להתחסן. אך הדגישו, כי השליש הראשון של ההיריון וללא קשר לקורונה, מאופיין בשיעור גבוה יחסית של דימומים, הפלות ספונטניות והיווצרות מומים עובריים. לכן, בשביל למנוע חשד לקשר, אף מקרי, בין קבלת החיסון ותופעות אלו, ממליץ משרד הבריאות לנשים הרות שאינן שייכות לקבוצות הסיכון שלא להתחסן בשלישי הראשון אלא להתחסן החל מהשליש השני.

לגבי נשים המתכננות דיקור מי שפיר, רצוי להימנע מביצוע החיסון סביב מועד הדיקור, על מנת להימנע מחום או תופעות לוואי אחרות שעלולות להתפרש כסיבוך של הדיקור.

החמרה במצבן של 3 יולדות עם קורונה

בית החולים בילינסון עדכן היום כי חלה הדרדרות במצב שתי היולדות שהועברו לבילינסון לפני כעשרה ימים. שתיהן חוברו למכונת לב-ריאה לתמיכה בריאותיהן. ד"ר איליה קגן, מנהל מחלקת טיפול נמרץ קורונה, אמר כי "כיוון שחלה החמרה במצבן, החלטנו לחבר אותן למכשיר האקמו שמחליף את תפקוד הריאות עד להתאוששותן". מצב שתי הנשים מוגדר קשה מאוד ואינו יציב.

בנוסף, יולדת בת 34 הועברה היום למחלקת טיפול נמרץ קורונה בשיבא תל השומר, עקב הידרדרות במצבה. גם היא נזקקה לחיבור למכונת לב-ריאה עקב מצבה שמוגדר קשה. צוות מיוחד מבית החולים חיבר אותה למכשיר  והיא הועברה להמשך טיפול במחלקה לטיפול נמרץ קורונה. 

במשרד הבריאות הזכירו הערב כי "בשל חומרת מחלת הקורונה ופגיעתה הקשה, אנו חוזרים וממליצים לכלל האוכלוסייה, ובמיוחד לנשים בגיל הפוריות, לנשים הרות ולנשים מניקות להמשיך ולהקפיד על שמירת כללי הריחוק החברתי ועל עטית מסכה ובכך להקטין את סיכון החשיפה והדבקות במחלה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן