משפחת הרלב: "משוכנעים שאבי נרצח, דורשים בדיקה יסודית"

משפחתו של אבי הרלב מסנסנה, שגופתו נמצאה ביער להב בשבוע שעבר, דורשת חקירה מקיפה של מותו, טוענת שלא התאבד, ומביאה מקרים מהעבר בהם טענה המשטרה להתאבדות, שהוכרו בהמשך כרצח על רקע לאומני

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 16/01/21 19:36 ג בשבט התשפא

משפחת הרלב: "משוכנעים שאבי נרצח, דורשים בדיקה יסודית"
ארכיון, צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

משפחתו של אבי הרלב יוצאת למאבק. כזכור, הרלב, סא"ל במיל' ורופא, תושב סנסנה שבדרום הר חברון, נמצא ירוי במכוניתו ביער להב, לאחר שחזר משירות מילואים, בליל יום שלישי האחרון. המשטרה טרם פרסמה ממצאים רשמיים בנוגע לחקירה, אך במשפחתו טוענים כי השמועות שנפוצו, לפיהן מדובר בהתאבדות, אינן נכונות, ודורשת מהמשטרה לחקור ברצינות את החשד לפיגוע.

"לחקור כיוון לאומני": תושב סנסנה נמצא ירוי ביער להב

במשפחת הרלב הציגו, בהודעה שפרסמו הערב (מוצ"ש), שורה של מקרים מהעבר, כמו זה של משה טלבי הי"ד ושל נתנאל עראמי הי"ד, שמותם נחקר בתחילה כהתאבדות, ולאחר מאבק של המשפחות הוכר כפיגוע לאומני.

"אנו דוחים את השמועות המופרכות אודות נסיבות מותו של אבי שנפוצו מאז מותו. אנו משוכנעים מהרגע הראשון שאבי נרצח", נכתב בהודעה מטעם המשפחה. "עתידו של אבי היה לפניו בכל המישורים. הוא היה אדם פעיל מאוד, חיוני ואופטימי, איש משפחה אהוב על רבים ורופא מצטיין באמצע הקריירה המקצועית".

ד"ר אבי הרלב ז"ל

ד"ר אבי הרלב ז"לצילום: באדיבות המשפחה

במשפחה אומרים כי "רק בימים האחרונים אבי פעל והשתתף בתכנון תכניות לעתיד, הן בנושאים הנוגעים ליישוב, והן במסגרת ההתנדבות לשירות המילואים אותו התכוון להמשיך, כפי שסיכם עם מפקד החטיבה שעות ספורות לפני מותו - וכפי שסיפר המח"ט בהלוויה הצבאית שנערכה לאבי. 

"אנחנו קוראים למשטרת ישראל לבחון באופן יסודי את *כל* כיווני החקירה, כולל האפשרות לאירוע לאומני. נציין כי באירועים דומים בעבר (כגון במקרי הרצח של הרב משה טלבי ושל ירון גיספן ז״ל) הרושם הראשוני של גורמי החקירה, שמדובר באובדנות, התברר כשגוי. במיוחד במקרה זה, כשאבי היה בדרכו משירות מילואים ולבוש מדי צה"ל, נדרשת בדיקה מקיפה וממצה.

"אנחנו מבקשים ומצפים ממשטרת ישראל וגורמי הביטחון, אותם אנו מעריכים ומוקירים מאד, להמשיך ולמצות את החקירה עד תום ולמצוא את המפגעים". נמסר ממשפחת הרלב.

שורת מקרים שנחקרו כהתאבדות, והוכחו כרצח על רקע לאומני

בהמשך, פורסת המשפחה שורה של דוגמאות מהעבר, בהן רצח של יהודים נחקר, ובחלק מהמקרים אף נסגר התיק, כהתאבדות, ובהמשך הוכח שמדובר בפיגוע טרור לאומני. עוד ציינו בהודעה כי המשפחה מעריכה את כוחות הביטחון: "משפחת הרלב מעריכה ומוקירה מאוד את המשטרה וכוחות הביטחון ואינה מעוניינת בעימות", נמסר. "יחד עם זאת, על סמך ההיכרות העמוקה עם אבי, למשפחה ולחברים ברור מעל כל צל של ספק שלא מדובר במקרה אובדני. ניסיון העבר מלמד שלעיתים רושם חקירתי ראשון במקרים מסוג זה, אינו המסקנה הסופית.

להלן מספר דוגמאות, שהביאה משפחת הרלב:

  • 23.3.2011. הרב משה טלבי נמצא ירוי לצד כביש הגישה לישוב רבבה. נשקו האישי לצידו. המשטרה סגרה את התיק במהירות כמקרה התאבדות, תוך התעלמות מעמדתה הנחרצת של המשפחה ומראיות ברורות בשטח. כמו במקרה של אבי – שאמר לאשתו כי בעוד רבע שעה יהיה בבית - הרב טלבי שוחח דקות ספורות לפני מותו עם בן המשפחה וקבע להיפגש אתו בהמשך היום. רק לאחר 3 שנים הרב טלבי הוכר כנפגע טרור. 

https://youtu.be/uiKWB7VUK-o
(תחקיר ששודר בערוץ 2 על חקירת מותו של משה טלבי הי"ד)

  • 22.5.2009. יום שישי. תושב עלי, ירון גיספן, לא מגיע הביתה. אשתו ההרה והמודאגת מתקשרת למשטרה. בהמשך, גופתו הירויה נמצאת בפאתי הישוב עלי. לצידה מונח נשקו האישי. המשטרה סוגרת את התיק במהירות כתיק התאבדות אף שאין ראיות חותכות לכאן או לכאן. רק כעבור 9 שנים מתברר שנעשתה טעות ושלמעשה מדובר ברצח על רקע לאומני.

  • 26.2.2010. פעילת השלום נטע בלאט-שורק נעדרת במשך יומיים מבית ההארחה בו היא שוהה במנזר בית ג'מאל ליד בית שמש. גופתה נמצאת כשחבל כרוך על צווארה. המשטרה פוסקת שמדובר בהתאבדות. חודשיים וחצי מאוחר יותר מתברר שנטע נרצחה על ידי שני ערבים שעברו במקום וזיהו שמדובר ביהודייה.

  • 16.9.2014. נתנאל עראמי מבצע עבודת סנפלינג באתר בניה בפתח תקווה. לקראת סיום העבודה הוא מבקש מהעובד שלו לאסוף את הכלים. העובד שם לב שנתנאל מתמהמה ויוצא לחפש אותו. הוא מוצא את גופתו המרוטשת למרגלות הבניין. למרות החתכים הנקיים בשני הכבלים של נתנאל, המשטרה מסווגת את האירוע כתאונת עבודה. רק חודשיים מאוחר יותר נתפסים הרוצחים והוא מוכר כנפגע פעולות איבה.

  • 13.1.2019. הדס תפוחי בדרכה הביתה. לפתע היא סוטה מהנתיב ומתנגשת חזיתית במשאית שנוסעת מולה. המשטרה ממהרת לסווג את האירוע כתאונת דרכים, למרות הראיות בשטח המצביעות על זריקת אבנים בסמוך למועד האירוע.