לאחר שלוש שנים: הרב משה טלבי הוכר כחלל פעולת איבה

שלוש שנים לאחר שהמשטרה קבעה כי הרב משה טלבי התאבד, זאת בניגוד לעדויות משפחתו שטענו כי אין סיבה שהתאבד, קבעה הפרקליטות יוכר כחלל פעולות האיבה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/06/14 12:45 ד בסיון התשעד

לאחר שלוש שנים: הרב משה טלבי הוכר כחלל פעולת איבה
באדיבות המשפחה, צילום: באדיבות המשפחה

שלוש שנים לאחר שנמצאה גופתו של הרב משה טלבי מהיישוב רבבה שבשומרון, כשהיא ירויה ברכבו הפרטי, הודיעה פרקליטות המדינה כי הוא יוכר כחלל פעולות האיבה.

במרץ 2011 נמצא הרב טלבי, ן 54 מהמושב חספין שברמת הגולן, אב לשבעה וסב לארבעה, כשהוא ירוי ולידו אקדחו האישי ורכבו מונע ואורותיו דולקים.

צוות הזיהוי הפלילי של משטרת מחוז יהודה ושומרון קבע כבר בזירת האירוע הראשונית כי מדובר ככל הנראה בהתאבדות. זה גם הכיוון אותו אימצה המשטרה ככיוון מרכזי בחקירתה את האירוע. ואולם, בני משפחת טלבי משוכנעים כי לרב טלבי לא הייתה סיבה להתאבד וכי בעיניהם מדובר בפיגוע על רקע לאומני.

המשפחה מצידה התעקשה כי הרב טלבי לא שם קץ לחייו ודרשה מהמשטרה לחקור את כיוון החקירה המסתמן בעיניה לפיו לא מדובר בהתאבדות אלא ברצח.

המשפחה טענה עוד כי על גופו של הרב טלבי נמצאו חבלות בפנים ובברך, המעידות על אלימות שהופעלה כלפיו. עוד נטען כי מספר שעות לפני שנמצא ירוי ברכבו, הסיע הרב טלבי את בנו מחיספין לאריאל - לא לפני שקבע איתו כי יאסוף אותו בשעות הערב, לאחר הלימודים. "כ-20 דקות בלבד לפני הרצח הוא אמר לבנו שהוא נוסע לרבבה, שם מתגוררת בתו, על מנת להפתיע אותה ולבקר אותה ואת נכדתו הקטנה", נכתב על ידי המשפחה.

"המנוח היה דמות מוערכת ואהודה בקהילתו, לא היו לו אויבים ולא היו לו עסקים או חובות אשר יטרידו את מנוחתו", כותבים בני המשפחה לבכירי המשטרה ומוסיפים כי "כל הנתונים מעידים על אדם שהתכונן להמשך חייו והיה מצוי בעיצומו של יום שגרתי, בתווך שבין הסעת בנו מנחם ובין ביקור אצל בתו". כמו כן מציינים בני המשפחה כי אקדחו האישי נמצא בצידו השמאלי בעוד הוא נורה בראשו מצדו הימני וכי בזירה נמצאו ארבעה תרמילים של כדורים שנורו מאקדחו, וכדור נוסף שנמצא שלם - כל אלו מוכיחים בעיניהם כי מדובר ברצח ולא בהתאבדות.

היום (ב') כאמור, הודיעה פרקליטות המדינה כי היא תכיר ברב טלבי כחלל פעולות האיבה ושמה קץ לטענות המשטרה כי מדובר בהתאבדות גרידא, זאת על אף שלא נעצרו חשודים במעשה.

צפו בתחקיר ערוץ 2 על האירוע:

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=jFsHPpc9gLs[/embed]

הפורום המשפטי למען ישראל מברך על ההחלטה להכיר ברב טלבי כנפגע פעולת איבה עו"ד הילה כהן מהפורום אומרת כי על המשטרה לעשות חשבון נפש ובדיקה פנימית משמעותית בעקבות המחדל.

"איך יתכן שבמשך כשלוש שנים משפחתו של המנוח סובלת מפגיעה יומיומית על-ידי רשויות האכיפה והחקירה, בעוול שנעשה להן ולנרצח, ותחת התמקדות באבל ובהנצחת זכרו, נאלצה היא להילחם על מה שנראה כמובן מאליו. תמוהה ביותר התמהמהות הרשויות בקבלת ההחלטה הזו, למרות קיומן של ראיות חד משמעיות התומכות בטענת המשפחה השכולה"

בפורום הודיעו כי יתבעו מהמשטרה לבדוק מי אחראי על הנושא ולוודא כי ימוצה עימו הדין.