ד"ר אלרעי-פרייס: "עוד לא ברורה השפעת המוטציה מדרום אפריקה על החיסון"

ראש שירותי בריאות הציבור אמרה בדיון בוועדת חוקה כי חסרים נתונים על המוטציה הדרום אפריקאית ועל המוטציות האחרות המוכרות כעת, וחשפה כי "המחקר הראשוני מדאיג. יש חשד שיעילות החיסונים כלפיו פחות טובה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/01/21 18:17 כב בטבת התשפא

ד"ר אלרעי-פרייס: "עוד לא ברורה השפעת המוטציה מדרום אפריקה על החיסון"
לא ידועה השפעת המוטציה הבריטית על החיסון, צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

ועדת החוקה התכנסה היום (ד') כי לאשר את הארכת ההסדר שמאפשר כניסה לבידוד ביתי בכפוף לביצוע שתי בדיקות קורונה, אחת בכניסה לישראל והשנייה ביום התשיעי לחובת הבידוד. במהלך הדיון אמרה ראש שירותי בריאות הציבור כי טרם ידועה השפעת המוטציה הדרום אפריקאית על החיסון לקורונה.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה טען כי "אני מאמין שהנתונים של ההתפשטות יותר גבוהים ואפילו אם אדם אחד נכנס עם מוטציה זה מצדיק את המשך ההארכה של ההכרזה"

 

ד"ר שרון אלרעי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות נימקה את חשיבות הארכת ההסדר ואמרה: "אנחנו מתמודדים עם וריאנטים שעלולים להתפרץ בצורה מהירה כמו הווריאנט האנגלי וכאלו שעלולים לסכן את יעילות החיסון, ולכן חשוב לוודא שאנשים החוזרים מחו"ל ישהו בבידוד במלונית או בבידוד עם אכיפה מוגברת בבית. במסגרת זו אנחנו מעוניינים שיתבצעו בדיקות בכניסה לבידוד וביום התשיעי. ל-3% מהחוזרים יש בדיקה חיובית ביום הכניסה לישראל והיתר יהיו חיוביים ככל שהזמן עובר. בבדיקה מהיום, נכון לשבועיים האחרונים נתון החוזרים המתגלים חיוביים ביום הכניסה לישראל עלה מכ-3% ל-5.3%, כתוצאה מכך שיותר אנשים נבדקים בכניסה". 

עוד טענה ד"ר אלרעי-פרייס כי "יש עלייה בכמות האנשים העורכים בדיקות מכ-40%-30% נבדקים בשדה לכ-70%, וכי ממשיכים לבדוק את נתוני הפרת הבידוד". ראש שירותי בריאות הציבור התייחסה למוטציה הבריטית ואמרה: "אנחנו יודעים שיש העברה בקהילה בישראל - 30 אנשים רוצפו לווריאנט האנגלי-  מתוכם 6 הגיעו מאנגליה וסביבם יש כ-200 מאומתים מאותה שרשרת.

"הווריאנט הדרום-אפריקאי יותר מטריד כי הוא עלול לגרום לתחלואה קשה בקרב הצעירים. עוד לא ברורה השפעתו על החיסון ויש מחקר ראשוני מדאיג. במחקר החדש נבדקו 11 מקרים ביחס לנוגדנים שנוצרים מהחיסונים הקיימים ויש חשד שיעילות החיסונים כלפיו פחות טובה. אם נגיע למסקנה שהוא לא יעיל נבקש שאנשים מאומתים ואלו שחזרו מדרום אפריקה ייכנסו לבידוד במלונית".

ד"ר שרון אלרעי-פרייס

ד"ר שרון אלרעי-פרייסצילום: דוברות משרד הבריאות

הוועדה אישרה את ההסדר לפיו השבים מכל מדינה בעולם, יוכלו לקיים את הבידוד בבית או במקום אחר שניתן לקיים בו את כל תנאי הבידוד במקום במלונית, בכפוף לקיום תנאים הבאים:

1. ביצוע בדיקת קורונה עם ההגעה לנמל התעופה בן גוריון.

2. התחייבות בכתב טרם המעבר לבידוד הביתי שתבוצע בדיקת קורונה נוספת ביום התשיעי לתקופת הבידוד וביצוע הבדיקה.

3. דיווח בכתב על מיקום הבידוד הביתי והתחייבות להגיע למקום הבידוד ולבדיקה השניה ביום התשיעי שלא בתחבורה ציבורית.

השוהים במלוניות כעת, יוכלו לעבור אף הם לבידוד ביתי בכפוף לעריכת בדיקת קורונה במלוניות ולעמידה ביתר התנאים שבהכרזה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן