מבחני הרבנות לנשים: המדינה התחייבה - אך לא מבצעת

היועמ"ש עדכן את בית המשפט כי לא הצליח למצוא אכסניה למערך מבחני ההסמכה לנשות הלכה, על אף התחייבותו. המדינה מבקשת ארכה של חצי שנה לפתרון המשבר. 'עתים': "יש לאפשר להן להיבחן לאלתר - בתוך הרבנות"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 06/01/21 14:57 כב בטבת התשפא

מבחני הרבנות לנשים: המדינה התחייבה - אך לא מבצעת
מבחני סמיכה לרבנות, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המדינה התחייבה להקים מערך בחינות הלכה לנשים, אך לא מבצעת. בתגובת המדינה לעתירה שהגישו נשות הלכה שמבקשות לגשת לבחינות, נכתב כי המאמצים להקים מערך בחינות הלכה לנשים, שיפעל במקביל למערך הבחינות של הרבנות, "לא צלחו". את העתירה לבג"ץ הגיש ארגון 'עתים' בשיתוף עם מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן וארגון 'קולך'.

לראשונה: נשים יוכלו להיבחן בבחינות הרבנות הראשית

העתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין שרה וינברג, אלה סקעת ואלעד קפלן מארגון 'עתים', מצביעה על אפליה שנגרמת לנשות הלכה, שאינן יכולות לגשת לבחינות שעורכת הרבנות הראשית מטעמה של מדינת ישראל. מציאות זו יוצרת חסם מקצועי במסגרת תפקידים תורניים שונים, ואף במגזר הציבורי שבו מעבר בבחינות מזכה בהטבות שכר או מאפשר קבלה גם למשרות שאינן תורניות. 

במסגרת התגובה שהוגשה היום, הודיעה פרקליטות המדינה כי נערכו שורה של פגישות עם שרים וסגני שרים במגוון משרדי ממשלה, במטרה שיקימו במסגרת משרדם מערך בחינות חלופי לרבנות, אליו יוכלו לגשת גם נשים. פגישות אלו, עם השר להשכלה גבוהה, השר לשירותי דת, שר החינוך וסגן שר הרווחה, לא הניבו תוצאות. משום כך ביקשה המדינה להמשיך במאמצים לאחר הבחירות והקמת ממשלה חדשה. הרב יצחק יוסף התייחס לעתירה לפני חצי שנה (ביום 30.6.20) והצהיר כי הוא מתנגד לכל אפשרות בחינה לנשים – ואף איים להפסיק את הבחינות גם לגברים אם יחייבו את הרבנות לאפשר לנשים להיבחן.


(ארכיון)

בדיון שיתקיים ביום רביעי הבא, העותרות צפויות לחזור על דרישתן לאפשר לנשים לגשת לבחינות שעורכת הרבנות עבור אלפי נבחנים מדי שנה, ללא עיכוב נוסף, על מנת שהן יוכלו לקבל הכרה על לימודיהן.

בארגון עתים מסבירים כי במדרשות תורניות ברחבי הארץ לומדות מאות נשים, שאינן זכאיות כיום לכל הכרה רשמית על לימודיהן. בשנים האחרונות הלכו והתרבו מסלולי לימוד תורניים שמעניקים הכשרה הלכתית לנשים, שזהה להכשרה אותה עוברים גברים לקראת בחינות הרבנות, בין השאר במדרשת עין הנצי"ב ובמדרשת אור-תורה לינדנבאום. אולם, בעוד שלימודי הגברים מאפשרים גישה לבחינות, הכרה לתפקידים מגוונים ושיפור בתנאי השכר, אפשרות זו חסומה בפני נשים.

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', הגיב ואמר כי "מתן אפשרות לנשים לגשת לבחינות הרבנות תעשיר ותחזק את עולם התורה ותיתן מענה לציבור גדול של לומדות תורה, שמבקשות לקבל הכרה. לאחר ששקדו על תלמודן במשך שנים רבות בבית המדרש, ראוי כי יקבלו הכרה כמו כל לומדי התורה. בתקופה האחרונה הושמעו אמירות קשות של גורמים ברבנות הראשית כנגד הציונות הדתית וגם כאן יש ניסיון להרחיק את רגליהן של נשים ומוסדות ששייכים לציבור זה. בקשתנו באה מתוך רצון לחזק את היהדות במדינת ישראל וניתן רק להצטער על גישה זו של הרבנות הראשית".

עוה"ד אלעד קפלן, אלה סקעת ושרה וינברג מארגון

עוה"ד אלעד קפלן, אלה סקעת ושרה וינברג מארגון 'עתים'צילום: עתים

מעוה"ד אלעד קפלן, אלה סקעת ושרה וינברג מארגון 'עתים' נמסר: "יש לאפשר לנשים לגשת לבחינות כבר כיום, במסגרת הרבנות הראשית. לשם כך המדינה אינה צריכה לכתת רגליה ולקבץ נדבות ממשרדי ממשלה שונים, אלא להסיר את החסמים שקיימים במערך הקיים. אין שום בסיס חוקי לאפליה זו והיא פוגעת ביסודותיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן