תושבי לוד מתוסכלים: "יש תחושה של חוסר ביטחון"

אירועי השבוע האחרון בלוד, שהגיעו היום לשיאם עם חיסול כפול, הביאו את תושבי העיר למחות נגד חוסר האכיפה שלדבריהם "עלול להביא למצב של אין דין ואין דיין". יחד עם זאת הם מדגישים: "החיים בלוד הם נורמטיביים - המציאות כרגע היא זאת שלא נורמטיבית"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/12/20 20:26 יג בטבת התשפא

תושבי לוד מתוסכלים: "יש תחושה של חוסר ביטחון"
הרכבים שהוצתו בשבוע שעבר, צילום: תיעוד מבצעי כיבוי והצלה

שני נרצחים ועוד פצוע אנוש: זה מחיר ההסלמה ב-24 השעות האחרונות במלחמת החמולות בלוד. אחרי שבשבת האחרונה נשרפו עשרות כלי רכב פרטיים ומשאיות של העירייה בתגובה לאכיפת בנייה בשכונה ערבית, תושבי לוד החליטו שנמאס להם, והם דורשים את התערבותם המידית של כל הגורמים - לפני שיהיה מאוחר מדי. 

גלעד פולק, תושב העיר בעשרים השנים האחרונות פותח בהבהרה ואומר: "בואו לא נשכח שלוד התפתחה בצורה משמעותית מאוד בשנים האחרונות. נבנו שכונות והושקעו כספים רבים בפיתוח העיר. אנחנו פה שני עשורים ורואים את השינוי בעיר. בתור בעלים של קבוצות ריצה פה בלוד, שכוללת עשרות אנשים, שחלק מהאג'נדה היא לצאת לרחובות ולגרש את החושך, צריך לדעת לראות את הטוב". 

"יחד עם זאת", מוסיף פולק, "בתקופה האחרונה, אתם רואים את הדברים הגדולים, היריות בכביש 6 ושריפת המכוניות, אבל אנחנו חווים ביום יום את הפשיעה הקטנה. יש תחושה של תסכול. כשהממשלה מתפזרת, אין מפכ"ל למשטרה ובסוף כשאין ראש, כל אחד עושה מה שבא לו. לצערנו, למרות המאמצים הרבים שנעשים לטפל בפשיעה, יש תחושה של תסכול וחוסר ביטחון. כל אירוע קטן שקורה, מייצר תחושה של חוסר ביטחון כללי". 

אתה מודאג לפעמים מכך שהילדים ילכו ברחוב? 

"הילדים שלי הולכים בצורה חופשית ברחובות, וככה צריך לנהוג", מדגיש פולק, "הם הולכים לבני עקיבא ולחברים בשכונות אחרות. הבן שלי לומד בשכונה שרובה ערבית ולי עצמי אין בעיה עם שכניי הערבים, ואנחנו יודעים לגור ביחד. יחד עם זאת, צריך לדעת לטפל בפשע קטן. אם מישהו נוסע בפראות עם רכב או אופניים חשמליים ברחוב - המשטרה צריכה לטפל בזה ולא להרפות.

"כמו ג'וליאני בניו יורק - על כל שבירת חלון קטן הוא הרעיד את כל העיר. גם פה צריך לנהוג ככה. כשאין מנהיג, אף אחד לא יורד לשורש - בסוף זה גולש.

הרכב בו נרצח אדם בכביש שש

הרכב בו נורה ונהרג אדם בכביש ששצילום: איחוד הצלה

"יש תחושה של אין דין ואין דיין"

פולק מוביל בלוד מאה אנשים כחלק מקבוצות ריצה למרחקים ארוכים בשם "רצי דני", שנקראו על שמו של תושב העיר דני גונן ז"ל, שנרצח לפני חמש שנים בפיגוע במעיין סמוך לדולב. לדבריו "האירועים האחרונים כן מטרידים ומדאיגים ונראה שזה יוצא משליטה", אומר פולק ומבהיר שהוא אמנם לא נפגע מהתקריות האחרונות אך לדעתו יש צורך, "לייצר הד תקשורתי, הסברתי וענישתי, כדי שאנשים ידעו שיש מלחמה בלתי מתפשרת בפשיעה ולא משתלם לעשות את זה".

הוא לא חוסך בביקורת כלפי אזלת היד של המשטרה אך טוען כי האשמה נופלת על כלל הגורמים במערכת אכיפת החוק: "בסופו של דבר, התיק מגיע לבית המשפט, שם שופט סוגר אותו מחוסר עניין לציבור או חוסר ראיות, וזה גורם משמעותי להמשך המצב. התחושה שכאן הדברים יצאו משליטה כי לא עצרו אותם כשהם קטנים, וכרגע יש תחושה של אין דין ואין דיין"

אפרת נוי, מנכ"לית הגרעין התורני בלוד מבקשת לעשות הפרדה בדומה לפולק ומדגישה: "החיים בלוד הם נורמטיביים, אך יחד עם זאת המציאות היא לא נורמטיבית, ואי אפשר להתעלם ממנה. אני לא רוצה לרפות את ידי תושבי העיר, שנכון, חשוב וטוב לחיות בה, כשלצערנו יש בה ציבור של אנשים שאינם שומרי חוק. אנשים שבאופן שיטתי בונים באופן לא חוקי ללא מפרע, משתמשים בנשק לא חוקי בצורה שמסכנת חיי אדם בשכונות שונות בעיר".


(מ"מ מפכ"ל המשטרה מתייחס לאירועים האחרונים בלוד)

"בסופו של דבר, יש כאן ציבור ערבי גדול ששומר על החוק, ויש גם ציבור ערבי שלא שומר עליו, ומדינת ישראל מאפשרת את זה כאן, במרכז הארץ. ועם זה אי אפשר להשלים. לא יכול להיות שהדברים יוצאים ומתגלגלים, כשאתה לא רוצה לטפל בהם בפנים, אז הם ממשיכים גם למרחבים אחרים כמו הירי בכביש 6. הטיפול היה צריך לקרות בשבוע שעבר. ברגע שיש הצתת רכבים של יהודים בעקבות אכיפת הרשויות, הייתה מצפה שיהיה מענה הולם". 

למי את מפנה את האצבע?

"אני מפנה את האצבע קודם כל למשרד לביטחון פנים", אומרת נוי, "ואני דורשת את העמידה האיתנה של ראש העיר וחברי המועצה שעליהם אני סומכת ומאמינה ויודעת שהם מאוד משתדלים, וחייבים לדרוש מהמדינה, מהממשלה והמשרד לביטחון פנים שאמון על הביטחון, לתת פה את מלוא הביטחון לאזרחים. בשגרה בוודאי, וגם לא בעתות שגרה. ומרגע שנהייה כאן אירוע מתגלגל, הייתי מצפה שהמשרד לביטחון פנים, יקצה את המשאבים ויתפוס את האנשים ויעניש אותם. לא יכול להיות שחפים מפשע משלמים מחיר". 

משאית של העירייה שנשרפה בשבת האחרונה כתגובה לאכיפת בנייה

משאית של העירייה שנשרפה בשבוע שעבר כתגובה לאכיפת בנייהצילום: תיעוד מבצעי כיבוי והצלה

אפרת נוי, מתגוררת כבר 19 שנה בלוד וכל ששת ילדיה נולדו כאן, מדגישה כי "הילדים שלנו לא חוששים ללכת ברחוב, ואני מקווה שהם לא יחששו בעתיד. לא רוצה להגיע למצב הזה בכלל. אירוע כזה, אם הוא לא ממוגר בצורה מידית - עלול להגיע למצב של אין דין ואין דיין. ראינו בעבר מצבים של כדורים תועים שמגיעים למרפסות של אנשים - אנחנו לא יכולים להשלים עם זה. יש כאן צורך של מיגור מהשורש". 

"יחד עם זאת, אני לא מוכנה להכניס את הילדים לפחד היום-יומי הזה. אנחנו נמצאים באיזה נקודת קצה. יש מספיק אירועים בשבוע האחרון שמחייבים תגובה מאוד חריפה של העירייה ביחד עם הממשלה. העירייה לבדה לא תוכל לעשות את זה. יש כאן בעיה של משפחות פשע וצריך לעצור את הפשיעה הזאת. החל מנזק לרכוש והצתת מכוניות ועד נשק בלתי חוקי וחיסולי חשבונות שעלולים להביא לאיבוד חיי אדם של חפים מפשע. זה מאוד ברור. עכשיו צריך לטפל בשורש הבעיה. ואנחנו מחזקים את המשטרה ואת העיר, שחשוב לשמור בה על המרקם המיוחד, אבל בלי להתפשר על הביטחון. את זה לא נוכל לקבל". 

נוי, מדגישה שהיא לא מדברת כחברה בגרעין התורני אלא כתושבת לוד, "בסוף הפגיעה היא לא רק בגרעין. אני מביאה את הקולות והתחושות של כלל הציבור שרוצה לחיות בעיר. יש חשש שאם נוותר בנקודה מסוימת תהיה הסלמה. ואנחנו דורשים לעצור את זה כאן ועכשיו", סיכמה נוי.