היועמ"ש ביטל את כל המינויים במועצות הדתיות: "נעשו בניגוד להוראות הדין"

מכה לשר לשירותי לדת יעקב אביטן, לאחר שהמשנה ליועמ"ש, ארז קמניץ, הורה לבטל את כל המינויים שהוביל במועצות הדתיות, כחלק מהמהלך לאיוש מחדש של הרכבי המועצות הדתיות ובחירת ראשי מועצות. ח"כ כהנא: "להעביר את שירותי הדת לניהול הרשות המקומית"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 28/12/20 17:13 יג בטבת התשפא

היועמ"ש ביטל את כל המינויים במועצות הדתיות: "נעשו בניגוד להוראות הדין"
מועצה דתית. אילוסטרציה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

המינויים במועצות הדתיות נפסלו. המשנה ליועמ"ש, ארז קמניץ, הורה לשר לשירותי דת יעקב אביטן לבטל את ההליך בו החל, לבחירת נציגי השר בהרכבי המועצות הדתיות ברחבי הארץ, לאחר שבכמה מהבחירות שביצע השר התגלו פגמים מהותיים.

המועצות הדתיות מושבתות: "שירותי הדת שבויים בידי מאבקי כוח פוליטיים"

במכתב חריף לשר אביטן מנה קמניץ את הפגמים שהתגלו בהליכי הבחירה ואצל חלק מהמועמדים שנבחרו, כמו כאלה בעלי רישום פלילי, מורשעים בפלילים וכן מועמדים שמתנהלים נגדם כיום הליכים פליליים, ובדיקה כזו לא נערכה כלל. בנוסף, לא התקבלו המלצות מהוועדה המייעצת לשר, ובחלק מהערים שהתקיימו מינויים אף לא כונסה כלל ועדה כזו, היעדר ייצוג הולם לנשים וכן לא נבדקה התאמתם של המועמדים לראשי המועצות לתפקיד.

"מדובר בפגמים משמעותיים מאוד" כתב קמניץ לשר, "שכל אחד מהם, ובוודאי בהצטברותם יחד מהווים פגמים היורדים לשורשו של הליך. אנו סבורים כי ההחלטות שהתקבלו לא יכולות לעמוד, ואם יותקפו לא יעמדו בפני ביקורת משפטית".


(דיון בשדולה לשירותי דת בכנסת בנושא המועצות הדתיות)

בהמשך קובע קמניץ כי "לנוכח פגמים אלה אין מנוס מלקבוע כי החלטתו של השר לשירותי דת נעשתה בניגוד לדין, ועל כן דינה בטלות מעיקרא. יש להורות על החזקת המצב לקדמותו", הוסיף קמניץ ותקף: "מינויים אלה נעשו בניגוד להוראות הדין, בהליך מזורז וחטוף, מבלי שנעשתה עבודה מקצועית, בלי שנתקבלו חוות הדעת המתבקשות לפי הדין". 

משמעות ההחלטה של המשנה ליועמ"ש היא עצירת כל הליך מינוי הרכבי המועצות הדתיות ומינוי ראשי המועצות הדתיות, ופתיחתה מחדש, כאשר נראה שההליך יחל מחדש רק לאחר הבחירות ומינויו של שר חדש - או מינויו מחדש של השר הנוכחי. 

עיכוב של שנים במינויים למועצות הדתיות

כזכור, מינוי הרכבי המועצות הדתיות עמד במוקד השיח לאחרונה, על פי החוק, השר לשירותי דת והרשות המקומית צריכים למנות הרכב ל"מועצה דתית" בתוך שנה מהבחירות לרשות המקומית (שכבר חלפו למעלה משנתיים מקיומן). על פי הפרשנות המשפטית המקלה ביותר, חייב השר לשירותי דת למנות מינויים קבועים במועצות הדתיות עד לחודש אפריל 2021, בעוד כחמישה חודשים.

השר יעקב אביטן במערת המכפלה

השר יעקב אביטן במערת המכפלה צילום: דוברות המשרד לשירותי דת

בתחילת חודש נובמבר פקעה כהונתם של רוב מוחלט מהממונים על המועצות הדתיות, שהם גם מורשי החתימה, הדבר מונע מהמועצות לבצע התקשרויות עם ספקים, להעביר תשלומים ולבצע פעולות משפטיות נוספות, ויביא לפגיעה ישירה בהפעלת המקוואות, בשירותי הקבורה, ובכלל השירותים הניתנים ע"י המועצות הדתיות.

השר לשירותי דת החל בהליכי המינויים, במטרה לחדש את פעולתן של המועצות הדתיות, אך כעת לא ברור כיצד יוכלו המועצות הדתיות להמשיך בפעולותיהן השגרתיות.

"אביטן בחר לקיים מחטף"

ח"כ מתן כהנא, יו"ר השדולה לשירותי דת, אמר בתגובה לביטול המינויים במועצות הדתיות כי "העובדה שהשר לשירותי דת לא מצליח לאייש את הרכבי המועצות הדתיות, ובכך מאפשר התערבות בוטה של משרד המשפטים בניהול שירותי הדת בישראל מחייבים העברה של שירותי הדת לניהול הרשות המקומית".


(ח"כ מתן כהנא בראיון לכיפה)

כהנא הוסיף כי "כיו"ר השדולה לשיפור שירותי הדת ח"כ מתן כהנא הציג במהלך הקדנציה האחרונה של הכנסת תוכנית מפורטת ומנומקת לניהול שירותי הדת באמצעות המועצות הדתיות ואף החל להניע תהליכים בעניין, הדבר נכון לגבי מערך הכשרות, תחום נוסף שהמשרד לשירותי דת לא קידם בו דבר ומשרד המשפטים לקח כבן ערובה בידיו וח"כ כהנא הוא היחיד שהציג תוכנית מעשית להסדרת מערכת הכשרות ומניעת המשך חילול ה'.
רק ניהול מתוך ראיה ממלכתית של שירותי הדת יחזיר את הכבוד ואמון הציבור".

מארגון 'עתים' ותנועת 'נאמני תורה ועבודה' נמסרה הודעה משותפת, בה נאמר: "מכתב המשנה ליועמ"ש מלמד רבות, לצערנו, על המצב העגום של שירותי הדת בישראל. על אף שפנינו לשר מספר פעמים בכדי לעודד ולסייע בהקמת מועצות דתיות ראויות, בהן בין היתר משולבות נשים בשיעור שהולם את חלקן באוכלוסיה - בחר הרב אביטן לקיים מחטף והעדיף לבחור מועמדים שביניהם כמה בעלי רקע פלילי חמור ולמנותם בהליך שחורג מהנהלים והחוקים.

"אי אפשר שלא לתמוה מדוע בחר השר בממונים אלו על פני אלו שלא דבק בהם רבב, ומדוע מינה השר רק אישה אחת, על אף שברשותו רשימה של 20 נשים ראויות העומדות בתנאי הסף לתפקיד, שגיבשנו והגשנו לשר יחד עם ארגונים נוספים החברים בפורום למען נשים במועצות הדתיות ובאמצעות ח"כ תהלה פרידמן. אנו תקווה כי ביטול המינויים יהיה נקודת מפנה בכל הנוגע ליחס של המשרד לשירותי דת למועצות הדתיות ולראויים לכהן בתפקיד חשוב ורגיש זה".