חאן אל-אחמר יפונה? בג"ץ נתן ארכה נוספת למדינה עד יולי 2021

לאחר הדיון שהתקיים היום בבג"ץ בעניין המאחז הבלתי חוקי, נתנו השופטים ארכה נוספת למדינה, וקבעו כי ראש הממשלה ושר הביטחון יעדכנו את בית המשפט בעוד כשבעה חודשים במצב הדברים. רגבים: למה את נתיב האבות ועמונה נתניהו מסוגל לפנות?

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 29/11/20 18:56 יג בכסלו התשפא

חאן אל-אחמר יפונה? בג"ץ נתן ארכה נוספת למדינה עד יולי 2021
המאחז חאן אל אחמר, צילום: Hadas Parush/Flash90

לאחר הדיון שהתקיים היום (א') בבג"ץ בעניין חאן אל אחמר, נתנו השופטים ארכה נוספת למדינה, וקבעו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ יעדכנו את בית המשפט בעוד כשבעה חודשים במצב הדברים. 

בתנועת רגבים הגיבו להחלטה בג"ץ: "לנתניהו קל להסתתר מאחורי דיון סודי בדלתיים סגורות, כדי לא להתמודד מול הציבור ולהסביר למה איננו מיישם את ההתחייבויות שנתן פעם אחר פעם בפומבי, ולמה את נתיב האבות ועמונה הוא מסוגל לפנות, ועם חאן אל אחמר והרשות הפלסטינית הוא לא מעז להתמודד".

לאחר בקשת הדחייה של נתניהו: בג"ץ ידון בעתירה לפינוי חאן אל אחמר

 

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ' הזכיר היום כי הוא זה שהגיש את העתירה הראשונה לפינוי המאחז חאן-אל אחמר עוד בשנת שנת 2009 כשניהלת את הפעילות בתנועת ‎רגבים. בתגובה להחלטת בג"ץ, אמר: "אין לי אלא להודות שהחלטת בג"ץ היום שלא להתערב שוב בהחלטת הדרג המדיני בעניין חאן אל אחמר נכונה מאוד משפטית".

"היום, אחרי שהייתי חבר בקבינט המדיני ביטחוני", המשיך סמוטריץ', "אני מכיר את השיקולים לעומק וקובע שהם שגויים, תבוסתניים, ואפילו מזיקים, אבל סמכות היא היכולת לקבל גם החלטות שגויות, והסמכות בעניין הזה נתונה לדרג המדיני ולא לבג"ץ. השאלה כמובן היא למה רק כאשר מדובר בעתירות נגד בניה בלתי חוקית של ערבים בג"ץ מתעקש לקבל החלטות נכונות, בעוד שכשמדובר בעתירות נגד בניה בהתיישבות הוא מתערב בחוסר סמכות בהחלטות הדרג המדיני ומורה על הריסה. לא צדק ולא משפט יש בבית המשפט העליון שלנו, ואת זה חייבים לתקן."

בג"ץ למדינה: למה לא לממש את פסק הדין החלוט?

הבוקר התקיים דיון ממושך ובמשך למעלה משעה, שטחה המדינה במעמד צד אחד את טענותיה, מהם השיקולים המדיניים המצדיקים לדעתה, שלא לממש את פסק הדין החלוט שניתן בעתירות הקודמות שהגישה רגבים בעניין. בעתירות הקודמות, בג"ץ מחק את העתירות על בסיס התחייבויות המדינה לפנות את המתחם בתוך פרק זמן קצר. 

במהלך הדיון המקדים, ציטטו עורכי הדין אבי סגל ויעל סינמון שורת פסקי דין, בהם קבע בג"ץ בעבר כי אין לשיקולים מדיניים כל מעמד משפטי ממשי, לאחר שניתן פסק דין חלוט. ‏באת כוח המדינה טענה כי מדובר בעניין של מדיניות, בו לוחות הזמנים קבועים לשיקול דעת של הדרג המדיני. 

השופט סולברג שאל את המדינה, במה שונה טענה זו מהצהרות המדינה בעתירות הקודמות, בהן קבעה כי יש לפנות את חאן אל אחמר בשל היותו מתחם מסוכן, בעל משמעות אסטרטגית, וכי נעשו מאמצים רבים להשלים את הפינוי בהסכמה. 

המדינה בתגובה ביקשה לעדכן את בג"ץ במעמד צד אחד בנושא השיקולים המדיניים, אשר כפי שמשתקף מתגובת המדינה שהוגשה לקראת הדיון, היו במוקד המחלוקת בין ראש הממשלה לשר הביטחון, כאשר שר הביטחון סירב לחתום על האמירה שישנם שיקולים מדיניים המצדיקים החלטה מצד המדינה שלא לממש פסקי דין חלוטים.

נזכיר כי ראש הממשלה אמור היה לעדכן את בג"ץ לגבי עמדת הדרג המדיני על פינוי המאחז הבלתי חוקי, עד לתאריך 2.11.20. אולם התגובה, שהגשתה נדחתה שוב ושוב, לא הוגשה לבסוף לבית המשפט. בתגובה, בתנועת רגבים הגישו בקשה לפסק דין בהיעדר תגובה.

לאחר מכן הגישו ראש הממשלה ושר הביטחון לבג"ץ את תגובת המדינה לעתירת רגבים. בתגובה החתומה על ידי תצהירים משותפים של ראש המל"ל מאיר בן שבת, ועוזר שר הביטחון לענייני התיישבות אבי רואה, נאמר כי "הדרג המדיני עודנו עומד על הצורך במימוש צווי ההריסה במתחם ובעניין זה אין שינוי בעמדתו". המדינה נימקה את הדחיה לצורכי הידברות להשגת פינוי מוסכם, "בשיקולים רחבים נוספים" המשליכים על עיתוי מימוש הצווים, וכן בשל מגבלות הנובעות מהתמודדות עם נגיף הקורונה. 

צילום: רגבים

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן