נתניהו וגנץ לבג"ץ: חאן אל אחמר לא יפונה בארבעת החודשים הקרובים

ראש הממשלה ושר הביטחון פנו לבג"ץ והשיבו כי ינסו להגיע למתווה מוסכם לפינוי חאן אל אחמר בחודשים הקרובים. תנועת רגבים שהגישה את העתירה השישית בעניין: "ההצהרות האלו הושמעו גם בחמש העתירות הקודמות שהוגשו בעניין"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/11/20 18:25 טו בחשון התשפא

נתניהו וגנץ לבג"ץ: חאן אל אחמר לא יפונה בארבעת החודשים הקרובים
חאן אל אחמר, צילום: פורום עוטף ירושלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, הגישו הערב (ב') לבג"ץ הערב את תגובתם לעתירת רגבים בפרשת חאן אל אחמר. בתגובה החתומה על ידי תצהירים משותפים של ראש המל"ל מאיר בן שבת, ועוזר שר הביטחון לענייני התיישבות אבי רואה, נאמר כי "הדרג המדיני עודנו עומד על הצורך במימוש צווי ההריסה במתחם ובעניין זה אין שינוי בעמדתו".

"בד בבד", כתב בתגובת השניים, "הוחלט על-ידי משרד ראש הממשלה בתיאום משרד הביטחון לעשות מאמץ נוסף להשלמת מהלכים המתקיימים בימים אלו במנהל האזרחי לבחינת אפשרויות נוספות לגיבוש מתווה למימוש מוסכם של צווי ההריסה במתחם. לשם כך, הדרג המדיני זקוק לפרק זמן נוסף של מספר חודשים". 

חאן אל אחמר: המדינה לא הגישה תשובה לבג"ץ - בעקבות מחלוקת בין גנץ לנתניהו

בתצהיר המדינה הודגש כי "ישנם שיקולים רחבים נוספים" המשליכים על עיתוי מימוש הצווים. עוד נאמר כי בנוסף לנסיבות אלו, ישנן מגבלות הנובעות מהתמודדות עם נגיף הקורונה. "החלטת הדרג המדיני כי העת הנוכחית אינה מאפשרת לממש את צווי ההריסה במתחם במהלך ארבעת החודשים הקרובים. פרק זמן זה ינוצל למיצוי הבחינות הנדרשות לשם גיבושו של מתווה מוסכם למימוש צווי ההריסה במתחם", וכי ככל שהמאמצים לגיבוש מתווה מוסכם לא יישאו פרי, יידרשו משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון מחדש לשאלת עיתוי מימוש הצווים.

בתנועת רגבים הגיבו בכעס לעמדת המדינה: "ההתחייבות כביכול מצד המדינה לאכיפת החוק ולקיום הליכי הידברות מול התושבים, אינה שונה במאומה מהפעמים הקודמות בו הצהירה המדינה בפני בג"ץ את אותם הדברים בדיוק. כך הוצהר בעתירה הראשונה שהגשנו בשנת 2009 ובכל העתירות שהוגשו לאחר מכן בעניין זה, לאחר שהמדינה לא עמדה במימוש הצהרותיה. בכל פעם נשלף קלף אחר מערימת התירוצים מה מונע את מימוש הצהרות המדינה. אנו תוהים האם נתניהו התבלבל בין "לא יכול" ל"לא רוצה".

נזכיר כי נתניהו אמור היה לעדכן את בג"ץ עד אתמול לגבי עמדת המדינה על פינוי המאחז הבלתי חוקי חאן אל אחמר, אולם התגובה, שהגשתה נדחתה שוב ושוב, לא הוגשה לבית המשפט. בתנועת רגבים הגישו הבוקר לבג"ץ בקשה לפסק דין בהיעדר תגובה. 

על פי דיווח ב'גלובס', התגובה לא הוגשה בשל מחלוקת וכיפופי ידיים בין לשכת ראש הממשלה נתניהו ולשכת שר הביטחון גנץ. בכל הליך משפטי, תגובה או הודעה צריכה להיות מגובה בתצהיר מצד הגוף הממשלתי הרשמי שהגיש את העמדה, אלא שעל פי הדיווח, בשל המאבק בין הלשכות, הפרקליטות לא קיבלה מאף אחד מן הצדדים תצהיר כזה, ולא פורסמה עמדה ברורה של הממשלה ביחס לחאן אל אחמר. בשל כך לא הוגשה עמדת המדינה בנושא.

(הצהרת נתניהו בנושא פינוי חאן אל אחמר לפני כשנתיים)