המאבק בקורונה עובר שלב: בדיקות קורונה לעיר שלמה - ופתיחת רוב ההגבלות

הצעה שנוסתה בהצלחה בסין ובמקומות נוספים בעולם נבדקת בישראל. במשרד הבריאות תומכים אך מזהירים: "בדיקות לבד לא יספיקו, נצטרך צעדים נוספים". המחיר - זניח ביחס למגבלות על המסחר והתעסוקה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 29/11/20 16:34 יג בכסלו התשפא

המאבק בקורונה עובר שלב: בדיקות קורונה לעיר שלמה - ופתיחת רוב ההגבלות
בדיקות קורונה בנתב"ג, צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

האם הדרך להימנע מסגר שלישי תהיה בדיקות קורונה לערים שלמות? כזכור, לפני כשבועיים פורסם כי ח"כ גדעון סער הציע לראש הממשלה נתניהו אפשרות של תכנית לבדיקת כלל אוכלוסיית ישראל בתוך מספר ימים, וכעת נראה כי הנושא עובר לפסים מעשיים.

נתניהו מזהיר: "אם יהיה צורך, נעצור את המשך ההקלות"

כזכור, סער הציע את הדבר גם בדיון בוועדת הקורונה של הכנסת, בו הציע לחלק את המדינה לעשרים אזורים שיוגבלו ל-24 שעות, ובשעות אלו יבוצעו בדיקות לכלל התושבים. "נערוך כחצי מיליון בדיקות ביום ובאזור שנבדק ויימצא ירוק - תשוב כל הפעילות למעט אירועים המוניים. כך תוך שבועיים וחצי נבדוק את כל אזרחי המדינה", אמר סער בדיון, והוסיף כי "למדינה יש יכולות לבצע בדיקות במהירות, באמצעות הלוגיסטיקה של פיקוד העורף".

על פי דיווח היום (א') ב-N12, במל"ל ובמשרד הבריאות שוקלים בחיוב את האפשרות של מבצע בדיקות מן הסוג הזה, ומקיימים כעת דיון בשאלה האם ניתן יהיה מבחינה משפטית לכפות בידוד על מי שיסרב לבצע בדיקה, כפי שמציעה התכנית של סער. בכיר בצוות הטיפול בקורונה צוטט ב-N12 ואמר כי "במשרד הבריאות שוקלים את האפשרות בחיוב. זה רעיון טוב אך השאלה היא איך רותמים את האוכלוסייה לשיתוף פעולה. לא נחייב אף אחד להיבדק, אבל זה צריך להגיע יחד עם צעדים נוספים. למשל אם הבדיקות גילו התפרצות גבוהה באזור מסוים חייבים לנקוט בצעדים מידיים ובאכיפה ראויה. אם אנשים יימצאו חיוביים וימשיכו להסתובב בשווקים לא עשינו בכך כלום".


(ההצעה של ח"כ סער במליאת הכנסת)

הבכיר התייחס לנושא העלויות של מבצע בדיקות ענק מן הסוג הזה ואמר כי הוא זניח לעומת העלות של השבתת המשק: "היתרון הכלכלי מתוך ההימנעות מסגר גובר על מחיר צאתו לפועל של מבצע כזה, שהינו זניח ביחס לפגיעה האפשרית במשק בזמן סגר ארוך". 

ראש אגף שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, התייחסה גם היא לנושא ודיברה על הקושי באכיפת ההצעה: "לכל בדיקה יש מרווח טעות וחייבים יותר מבדיקה אחת. תכנית הבדיקות ההמוניות נבחנת, אבל צריך לבנות תכנית ישימה שאנחנו היינו מעוניינים לבצע בדיקות המוניות במוקדי תחלואה".

ד"ר שרון אלרעי

ד"ר שרון אלרעי-פרייסצילום: משרד הבריאות

פרופ' יונת שמר, מנהלת המעבדה לסרולוגיה בבית החולים סורוקה, אמרה ל-N12 כי "הפיילוט לשיטת ה"פולינג" החל אצלנו במעבדה - שיטה שבה מאגדים כמה דגימות יחד, כדי לחסוך זמן יקר ומשאבים. חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון פיתחו שיטה מתמטית לבדיקת 8 דגימות יחד, במקום כל אחת מהן בנפרד. אם אחת מהן או יותר יוצאת שלילית, אנו יודעים לזהות מיד מי הוא חיובי לנגיף ומי שלילי".

היא הוסיפה כי "שיטת "הפולינג" מאפשרת לפתוח את המשק בביטחון, ניתן לבצע בדיקות המוניות ולקבל תשובות מהירות, לבודד את המאומתים לנגיף ולאפשר לכל השאר להתנהל בצורה חופשית. משרד הבריאות בוחן גם אפשרות לעשות שימוש ב'איגום' של מטושים עבור אנשים שמתגוררים באותו הבית - לקחת מהם דגימות ולהכניס יחד למבחנה אחת. אם כל בני הבית יימצאו שליליים הם יוכלו להמשיך בשגרה, אבל אם אחד מהם יאותר כחיובי לנגיף - כל הקפסולה יחד תידרש להיכנס לבידוד". 

מבצעי בדיקות המוניות מן הסוג הזה בוצעו בסין, שם נבדקו מיליוני אנשים בתוך ימים ספורים, ולאחרונה גם בסלובקיה ובאיטליה.