נתניהו מזהיר: "אם יהיה צורך, נעצור את המשך ההקלות"

ראש הממשלה הבהיר כי אם התחלואה תמשיך לעלות אז ינקטו צעדים משמעותיים כדוגמת עצירת ההקלות ואף החזרת הגבלות. יחד עם זאת, נתניהו טען כי ההתמודדות עם הקורונה בישראל, נמצאת במקום טוב יותר מאשר באירופה וחשף כי המתווה לחלוקת החיסונים ידון בהמשך השבוע

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/11/20 13:56 יג בכסלו התשפא

נתניהו מזהיר: "אם יהיה צורך, נעצור את המשך ההקלות"
ההקלות ייעצרו? נתניהו. , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה היום (א') לרמת התחלואה שממשיכה לעלות, כאשר היום פרסם משרד הבריאות כי אחוז הבדיקות החיוביות עומד על 3.3 אחוזים, דבר שהוביל את נתניהו להבהיר כי "אנחנו כל הזמן בוחנים את הנתונים ואת ההקלות שביצענו. אם יהיה צורך, נעצור את המשך ההקלות ואף נהדק את אלה שכבר נתנו. אני מבקש מהאזרחים להמשיך לשמור על הכללים ולהישמע להוראות משרד הבריאות".

"בנושא מצב הקורונה" המשיך ראש הממשלה, "צריך להבין שאנחנו נאבקים במגיפה מאוד קשה שגבתה מאתנו עד עכשיו כ-2,800 בני אדם, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו, ואנחנו דואבים על כל אחד ואחת מהם. אנחנו יודעים את סבל המשפחות. אנחנו חייבים לעשות הכל כדי למנוע החרפה של המצב, שיכול להביא אותנו למחוזות קשים בהרבה, אפילו יותר קשים ממה שספגנו עד עכשיו". 

נתניהו הציג את נתוני התחלואה של חמש מדינות אירופאיות בגודל של ישראל, שמצבם הנוכחי בהתמודדות עם הקורונה גרוע משל ישראל: "בלגיה עם 16,000 מתים, צ'כיה עם 7,300, שוויץ – 4,500, הולנד – 9,200, שבדיה – 6,000. אנחנו חייבים לעשות הכול כדי שלא נוסיף מחיר טרגי זה למחיר שכבר שילמנו במגיפה".

"אני חייב להגיד לכם שמצב התחלואה שלנו" המשיך נתניהו, "יחסית למדינות ה-OECD - מדינות שאנחנו תמיד משתווים אליהם ומשווים את עצמנו אליהם - הוא טוב. יש לנו 9,500 חולים פעילים, זה הרבה פחות לנפש כמעט מכל המדינות הללו, אבל אנחנו חייבים לשמר את זה. אני אומר לכם ביושר שאנחנו בסכנה שלא נשמור על זה אם לא נפעל מיד, כי בימים האחרונים אנחנו רואים עלייה ברורה בתחלואה".

בתקופה האחרונה פורסמו מספר הסכמים שנחתמו מול חברות שנמצאות בשלב מתקדם בפיתוח חיסון לקורונה, על כך אמר ראש הממשלה: "אנחנו נדון השבוע במתווה חלוקת החיסונים. בשבוע שעבר הייתי במרכז הלוגיסטי המרשים של חברת טבע. אנחנו ערוכים לקלוט את החיסונים הללו, מיליוני חיסונים, להקפיא אותם וגם לחלק אותם. המדיניות שלי הייתה, והיא עדיין, להביא כמה שיותר חיסונים מכמה שיותר מקורות לכמה שיותר אזרחים וכמה שיותר מהר.

נתניהו התייחס לפרסום לפיו תהליך פיתוח החיסון של חברת אסטרה זניקה היה שגוי: "אנחנו רואים שהמדיניות הזאת מוכיחה את עצמה, על רקע דיווחים שונים על טיב תהליך בדיקות החיסונים, לפחות באחת החברות. ובכן, המדיניות היא להביא כמה שיותר חיסונים מכמה שיותר מקורות. אנחנו נמשיך במאמץ הזה יחד עם שר הבריאות ומשרדו".

"קורא לאזרחי ישראל לרכוש תוצרת כחול לבן"

ראש הממשלה הכריז כי יביא היום להחלטת הממשלה "תכנית מקיפה להעדפת תוצרת הארץ ברכש הממשלתי. אנחנו הבאנו החלטה מאוזנת לתמיכה בתוצרת המקומית, מבלי לפגוע ביוקר המחייה", אמר נתניהו וטען כי "דווקא בעת הזאת עלינו לחזק את התעשייה הישראלית ולרכוש מוצרים ישראלים. אני קורא גם לאזרחי ישראל לרכוש תוצרת המדינה, תוצרת כחול-לבן, כדי לעודד את התוצרת המקומית ובכך לחזק את העסקים".

נתניהו הודה ליו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, וליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד על כך שסייעו לו בקבלת וגיבוש ההחלטה.

ראש הממשלה הוסיף כי "ביקשתי גם ממשרדי וגם מהמשרדים הנוגעים בדבר לסייע סיוע מיוחד ל- E-commerce ישראלי לעסקים קטנים. העסקים הגדולים עושים את זה בלאו הכי, אבל לגבי העסקים הקטנים ואולי הבינוניים, אני רוצה שהם יוכלו למכור את הסחורה שלהם, תוצרת הארץ, דרך האינטרנט, ב-E-commerce. יש אתר באינטרנט - אני רוצה לעבות אותו ואני רוצה לוודא שאנחנו מעבירים אליו תקציבים, שכבר הוקצו לכך, את הכסף הדרוש למאמץ חשוב זה".